12 boktips om content marketing, innehållsstrategi och annat

Äntligen sommar! Lata dagar på stranden till ljudet av vågskvalp, eller i hängmattan under björkarnas susande trädkronor, eller i stugan med sommarregnet smattrande mot taket. Var du än befinner dig, så se till att ha en eller annan god bok tillhands. Här tipsar jag om tolv böcker om content marketing, innehållsstrategi och annat.

Lista över böcker att läsa i sommar

Jag läser mycket. Väldigt mycket skulle vissa säga. Men sommar och semester innebär mer tid att läsa, och framförallt mer tid att fundera och reflektera över det jag har läst. Böckerna jag läser under sommaren fungerar som min inspiration och mitt bränsle för hösten.

Inför semestern brukar jag därför köpa en handfull böcker. Nedan listar jag de tolv böcker som har fångat mitt intresse. Jag har ännu inte läst dem. Jag har valt ut dem baserad vad läsare har skrivit om dem på Amazon.com, och vad jag kan uttyda från innehållsförteckningen, smakprov och baksidestext. Några kommer säkert visa sig vara skräp. De flesta kommer vara medelmåttiga. Men några guldkorn hoppas jag hitta.

Jag har grupperat dem under rubrikerna content marketing, innehållsstrategi och annat. Boktipsen är inte rangordnande, utan listade i godtycklig ordning.

Böcker om content marketing

Det finns flera böcker som uttryckligen säger sig handla om content marketing. Få av dem är värda sina pengar, i vart fall om du är ute efter lite mer än bara sådant som du ändå finner på bloggar. Men jag hittade fyra böcker som verkar lovande.

valuable-content-marketing-via-bokus.com

Valuable Content Marketing

Valuable Content Marketing: How to Make Quality Content the Key to Your Business Success av Sonja Jefferson och Sharon Tanton, utgiven 2013.

Med bara två läsarrecessionerna (som båda ger högsta betyg) är det svårt att bedöma om boken är värd sina pengar. En titt på innehållsförteckningen antyder att det är en nära heltäckande introduktionsbok och komma-igång-guide till content marketing. Jag hoppas det kan vara en en bok att rekommendera dem som vill ha en introduktion till ämnet.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
content-rules-via-bokus.com

Content Rules

Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business av Ann Handley, David Meerman Scott och C C Chapman, utgiven 2012.

Titeln och omslaget ger mig en känsla av att detta är ännu en i en lång rad av dåligt skrivna böcker som pratar mycket om mycket men säger väldigt lite. Men jag finner inget stöd för den känslan när jag läser läsarrecensionerna. De är tvärtom ganska positiva. En läsare skriver att det är en “ärlig” bok som hon kan ge sina kunder, vänner, lärare – nästan alla som undrar varför man skall bry sig om att skapa innehåll för webben. En annan läsare säger att boken ställer frågor som alla vill ha svar på – och svarar på dem. En tredje hyllar bokens alla exempel på hur riktiga företag har tillämpat “innehålls reglerna” som nämns i bokens titel.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

accelerate-via-bokus.com

Accelerate!

Accelerate!: Move Your Business Forward Through the Convergence of Search, Social & Content Marketing av Arnie Kuenn, utgiven 2011.

Allt för ofta berättar marknadsföringsböcker vad du bör göra, men inte hur du skall göra det. Du är utelämnad åt dig själv att klura ut hur du skall införa till exempel content marketing. Den här boken lovar att inte lämna dig i sticket. Av läsarrecesioner att döma håller boken vad den lovar.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

optimize-via-bokus

Optimize

Optimize: How to Attract and Engage More Customers by Integrating SEO, Social Media, and Content Marketing av Lee Odden, utgiven 2012.

När en i branchen namnkunnig person, som Content Marketing Institues grundare Joe Pulizzi, lovordar boken, så lyssnar jag. Han skriver att Lee Odden är den förste som seriöst undersöker hur en organisation (oavsett storlek) kan integrera de komplex processerna runt sökmotoroptimering, hantering av sociala medier och content marketing. Jag är nyfiken.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

Böcker om innehållsstrategi

En genomarbetad innehållsstrategi är ett måste för att bedriva framgångsrik content marketing. Inom detta område finns det en hel del intressanta böcker att läsa. Jag fastande för dessa fyra.

the-web-content-strategists-bible-via-bokus

The Web Content Strategist’s Bible

The Web Content Strategist’s Bible: The Complete Guide to a New and Lucrative Career for Writers of All Kinds av Richard Sheffield, utgiven 2009.

Boken skrevs just när begreppet innehållsstrategi slog igenom för fyra år sedan. Jag förmodar det förklarar den smått fåniga undertiteln – den kompletta guiden till en ny och lukrativ karriär för skribenter av alla slag. Trots det så verkar noken vara välskriven och läsvärd. Den är enligt läsarrecesioner en lättläst, rättfram och praktisk bok om de arbetsuppgifter och resultat som en innehållsstrateg förväntas utföra och leverera under och efter ett webbprojekt. Det finns allt för få böcker som ger praktisk vägledning i dessa frågor. Jag hoppas denna håller måttet.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
The Elements of Content Strategy

The Elements of Content Strategy

The Elements of Content Strategy av Erin Kissane, utgiven 2011.

Personligen föredrar jag tunna böcker med hög informationsdensitet framför de i branschen så vanligt förekommande svulstiga böcker med mycket pladder. Den här boken, med sina 74 sidor torr sakprosa, hör uppenbarligen till den första gruppen. Den börjar med att redogöra för grundläggande principer, förklarar sedan hantverket med att utveckla och underhålla en innehållsstrategi och avslutas med verktyg och tekniker.

Läs mer på Amazon och köp den från A Book Apart.

content-strategy-at-work-via-bokus.com

Content Strategy at Work

Content Strategy at Work: Real-world Stories to Strengthen Every Interactive Project av Margot Bloomstein, utgiven 2012.

En bok, som enligt en läsare får vd att gilla det, IT att älskade det och marknadsförare att anamma det, måste vara värd sina pengar när det är content marketing. Samma läsare skriver också att Margot Bloomstein inte bara förklarar varför du måste få tidig acceptans från intressenter för att lyckas med content marketing. Hon berättar också hur du skall gå tillväga, enligt samma läsare.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

managing-enterprise-content-via-bokus.com

Managing Enterprise Content

Managing Enterprise Content: A Unified Content Strategy av Ann Rockley och Charles Cooper, utgiven 2012.

10 läsarrecesioner. Lika många toppbetyg. Och en beskrivning av bokens innehåll som lika väl hade kunnat vara en beskrivning av Kntnts erbjudande. Ja, du förstår varför den är med på min listan. Enligt beskrivningen av boken hjälper den dig genom alla steg för att införa content marketing: att identifiera affärsnyttan, att bygga en innehållsvision, att designa innehåll som anpassar sig till varje enhet, att utveckla innehållsmodeller, metadata och arbetsflöden, att införa innehållsstyrning, att hantera anpassning till nya och förändrade roller, och att formulera krav på verktyg.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

Böcker om annat

Det finns så mycket intressant att läsa och lära sig om. Jag kompletterar böckerna om content marketing och innehållsstrategi med par böcker bok om sociala medier, en om varumärkesbyggande och en om försäljning.

mandates-for-social-media-marketing-success-via-bokus.com

8 Mandates for Social Media Marketing Success

8 Mandates for Social Media Marketing Success: Insights and Success Stories from 154 of the World’s Most Innovative Marketing Practitioners, Authors, and Professors av Kent Huffman, utgiven 2012.

Du vet hur sociala medier som Facebok, Twitter, LinkedIn och YouTube fungerar, du vet varför det är viktigt att använda dem i ditt företags marknadsföring, och du vet hur du skall göra. Men du vet inte hur du skall få vd eller styrelse att förstå allt detta. Finns det någon bok som kan hjälpa dig? Svaret tycks vara denna bok.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

the-new-rules-of-marketing-via-bokus.com

The New Rules of Marketing & PR

The New Rules of Marketing & PR: How to Use Social Media, Online Video, Mobile Applications, Blogs, News Releases, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly av David Meerman Scott, utgiven 2013.

Den här boken dyker ständigt upp som en stark kandidat att läsa i sommar. Jag har lagt till och strukit den från listan åtskilliga gånger. Lagt till den eftersom den med fjärde reviderade upplagan, som kommer ut i sommar, är lite av en klassiker. Strukit den eftersom den till innehåll överlappar med andra böcker som jag har på listan. Till slut lät jag mig övertygas av de goda läsarrecesionerna.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
A little less conversation

A Little Less Conversation

A Little Less Conversation: Connecting with Customers in a Noisy World av Tom Asacker, utgiven 2008.

Från det jag hittade Tom Asackers böcker så var det givet att jag skall läsa minst en av dem i sommar. Men vilken skall jag börja med? Efter mycket vankelmod så bestämde jag mig för A Little Less Conversation, som enligt en läsarrecesion tar marknadsföraren i handen och hjälper oss att finna vårt varumärkes unika identitet och skapa den “den typ av värde som kunderna gärna väljer, prata om och göra till en integrerad del av sina upptagna liv”.

Läs mer på Amazon och köp den därifrån.

book-yourself-solid--via-bokus.com

Book Yourself Solid Illustrated

Book Yourself Solid Illustrated: The Fastest, Easiest, and Most Reliable System for Getting More Clients Than You Can Handle Even if You Hate Marketing and Selling av Michael Port och Jocelyn Wallace, utgiven 2013.

Jag har arbetat med försäljning i sjutton år (sedan 1996). Under den tiden har jag har haft glädjen att lära mig av duktiga säljare, gå kurser och göra egna misstag. Men man kan aldrig bli fullärd. Och eftersom marknadsföring i slutändan syftar till att sälja något, så känns det naturligt att också läsa åtminstone en bok om försäljning. Det finns många böcker om sälj. Få är bra. Föregångare till denna – Book Yourself Solid – verkar vara en av de bättre. Denna, med alla sina illustrationer, verkar vara ännu bättre. Om inte annat en intressant tittarupplevelse.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

Två böcker som inte kom med på listan (bonus tips)

Jag har ytterligare två böcker på min inköpslista. Jag tog inte med dem bland de tolv boktipsen ovan, eftersom de är sannolikt inte är lika intressant för dig, som marknadsansvarig, som de är för mig, som entreprenör och konsult inom området. Men jag tar ändå med dem, som en bonus.

the-marketing-agency-blueprint-via-bookus.com

The Marketing Agency Blueprint

The Marketing Agency Blueprint: The Handbook for Building Hybrid PR, SEO, Content, Advertising, and Web Firms av Paul Roetzer, utgiven 2011.

Den här boken har inget att göra med content marketing, innehållsstrategi eller något liknande. Den handlar om att tiden har sprungit från den gamla sortens byrå, och att “hybridbyråer”, som är flexibla, tekniskt kunnig och kollaborativa, kommer att omdefiniera branschen. Paul Roetzer tror att djupet, mångsidigheten och drivkraften hos talangfulla medarbetare kommer vara hörnstenar i dessa byråer.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.
Workflow Modeling

Workflow Modeling

Workflow Modeling: Tools for Process Improvement and Application Development av Alec Sharp och Patrick McDermott, utgiven 2008

En av flera intressanta böcker om processmodellering och verksamhetsutveckling. Jag kommer läsa den i sommar, för att damma av mina gamla kunskaper inom området. Men jag tog inte med den på listan ovan, eftersom jag tror att ganska få i målgruppen för denna blogg är intresserad av ämnet.

Läs mer på Amazon och köp den från Bokus.

Din tur

Nu är det din tur. Använd kommentarsfältet längre ned på sidan och berätta vilka av dessa böcker du planerar att läsa, eller har läst, eller vilka andra böcker du planerar att läsa eller har läst. Dela med dig av dina boktips!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

1 Kommentar

  1. Kinna den 21 november 2013 kl 12.09

    Hej!
    Är det någon av böckerna som du läst själv och kan rekommendera?



0b7a62c4ec7f227465c9d8bceee99b26yyyyyyyy
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest