Foto: Rajesh Pattabiraman via Shutterstock.

12 marknadsundersökningar om content marketing

Intresset för content marketing har formligen exploderat sista tiden. Det framgår av de tolv marknadsundersökningar som jag har hittat på webben och delar med mig av i denna artikel.

Snabbt växande trend

Content marketing som fenomen har en lång historia, men som term är den relativ ny. Google Trends visar att frasen “content marketing” börjar användas i sökningar runt 2008, men tar fart först när Panda införs 2011. Ökningen av antal sökningar är nära lavinartad.

Google Trend visar hur intresset för content marketing har ökat globalt
Google Trend visar hur intresset för content marketing har ökat globalt

I Sverige har vi varit lite sena ur startblocken. Men runt årsskiftet sköt intresset i höjden.

Google Trend visar hur intresset för content marketing har ökat i Sverige
Google Trend visar hur intresset för content marketing har ökat i Sverige

Vad ligger bakom?

För att få en bättre förståelse av vad som döljer sig bakom det ökade intresset för content marketing, så får vi ta en titt på de marknadsundersökningar som har gjorts. Jag har letat runt på webben och funnit tolv rapporter baserade på enkäter med marknadsförare med flera. De ger en ganska enstämmig bild av en stark etablering av content marketing i de undersökta företagen.

Ungefär 90% av B2B och B2C-företagen tillämpar content marketing. De spenderar cirka 30% av sin marknadsbudget på content marketing.

De tre viktigaste kanalerna för content marketing är

  • sociala medier förutom den egna bloggen (ca 85%)
  • artiklar på den egna webbplatsen (ca 85%)
  • e-nyhetsbrev (ca 80%)

Målet med att producera och publicera innehåll skiljer sig något åt mellan B2B- och B2C-företag. De tre främsta skälen för företag som gör business-to-business är

  • att behålla kunder (77%)
  • att skaffa nya kunder (75%)
  • att bygga varumärke (74%)

För företag som gör business-to-consumer var de tre främsta skälen:

  • att bygga varumärke (79%)
  • att skaffa nya kunder (74%)
  • att genererar leads (71%)

De fem största utmaningarna var samma för B2B- och B2C-företagen:

  • att skapa tillräckligt med innehåll (64% B2B och 51% B2C)
  • att skapa engagerande innehåll (52% B2B och 49% B2C)
  • att skapa varierat innehåll (45% B2B och 42% B2C)
  • att ha tillräcklig budget (39% B2B och 52% B2C)
  • att mäta effektiviteten av content marketing (35% av B2B och 41% av B2C)

Det är också intressant att jämföra siffrorna för 2011, 2012 och 2013. Det är en tydlig ökning. Till exempel avser ca 55% av alla företag att öka content marketing budgeten för 2013. Endast 2–3% planerade att minska satsningen.

Tolv marknadsundersökningar

Siffrorna ovan kommer från två av Content Marketing Institutes rapporter. Deras siffror är ofta citerade på webben. Men även andra har gjort insiktsfulla studier. De är dock inte lika enkla att hitta. Nedan har jag listat tolv marknadsundersökningar som jag har funnit värdefulla:

Känner du till andra undersökningar som är relevant i sammanhanget? Tipsa gärna övriga läsare i kommentarsfältet nedan.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

be462d1b1b37ffbcc8103180d359f5f7hhhhhh
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest