12 marknadsundersökningar om content marketing
Intresset för content marketing har formligen exploderat sista tiden. Det framgår av de tolv marknadsundersökningar som jag har hittat på webben och delar med mig av i denna artikel.
Snabbt växande trend
Content marketing som fenomen har en lång historia, men som term är den relativ ny. Google Trends visar att frasen “content marketing” börjar användas i sökningar runt 2008, men tar fart först när Panda införs 2011. Ökningen av antal sökningar är nära lavinartad.

I Sverige har vi varit lite sena ur startblocken. Men runt årsskiftet sköt intresset i höjden.

Vad ligger bakom?
För att få en bättre förståelse av vad som döljer sig bakom det ökade intresset för content marketing, så får vi ta en titt på de marknadsundersökningar som har gjorts. Jag har letat runt på webben och funnit tolv rapporter baserade på enkäter med marknadsförare med flera. De ger en ganska enstämmig bild av en stark etablering av content marketing i de undersökta företagen.
Ungefär 90% av B2B och B2C-företagen tillämpar content marketing. De spenderar cirka 30% av sin marknadsbudget på content marketing.
De tre viktigaste kanalerna för content marketing är
- sociala medier förutom den egna bloggen (ca 85%)
- artiklar på den egna webbplatsen (ca 85%)
- e-nyhetsbrev (ca 80%)
Målet med att producera och publicera innehåll skiljer sig något åt mellan B2B- och B2C-företag. De tre främsta skälen för företag som gör business-to-business är
- att behålla kunder (77%)
- att skaffa nya kunder (75%)
- att bygga varumärke (74%)
För företag som gör business-to-consumer var de tre främsta skälen:
- att bygga varumärke (79%)
- att skaffa nya kunder (74%)
- att genererar leads (71%)
De fem största utmaningarna var samma för B2B- och B2C-företagen:
- att skapa tillräckligt med innehåll (64% B2B och 51% B2C)
- att skapa engagerande innehåll (52% B2B och 49% B2C)
- att skapa varierat innehåll (45% B2B och 42% B2C)
- att ha tillräcklig budget (39% B2B och 52% B2C)
- att mäta effektiviteten av content marketing (35% av B2B och 41% av B2C)
Det är också intressant att jämföra siffrorna för 2011, 2012 och 2013. Det är en tydlig ökning. Till exempel avser ca 55% av alla företag att öka content marketing budgeten för 2013. Endast 2–3% planerade att minska satsningen.
Tolv marknadsundersökningar
Siffrorna ovan kommer från två av Content Marketing Institutes rapporter. Deras siffror är ofta citerade på webben. Men även andra har gjort insiktsfulla studier. De är dock inte lika enkla att hitta. Nedan har jag listat tolv marknadsundersökningar som jag har funnit värdefulla:
- Content Marketing Institute: Content Marketing in the UK: 2013 Benchmarks, Budgets, and Trends
- Content Marketing Institute: 2013 B2C Content Marketing Research: Benchmarks, Budgets, and Trends – North America
- Content Marketing Institute: 2013 B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and Trends – North America
- BusinessBolts: Content Marketing Survey Report 2013
- CopyPress: 2013 State of Content Marketing Study: Interactive White Paper
- Aberdeen Group: Publish or Perish: Content Marketing is the New PR
- Aberdeen Group: Content Marketing Comes of Age
- Forrest: The Rise of Content Marketing: Invest in Content Development and Management for Success
- Econsultancy: Content Marketing Survey Report
- Outbrain: Report: The State of Content Marketing, 2012
- Everything Technology Marketing: B2B Content Marketing Trends 2012
- TechValidate: 2011 State of B2B content marketing survey
Känner du till andra undersökningar som är relevant i sammanhanget? Tipsa gärna övriga läsare i kommentarsfältet nedan.