Webbredaktörens checklista

Att skriva en text som fastnar och berör i dagens brus är inte trivialt. Det är en konst. Som tur är finns det knep att ta till. I dagens artikel bjuder Annika Dacke på en checklista med tolv enkla tips för publicering av dina texter på webben. Håll tillgodo! 

Strukturera texten rätt från början

För att skriva målinriktat för webben behöver vi veta hur vi når fram till hjärnan och hur vi ska få den att orka bry sig. I fråga om läsning går vägen till hjärnan via ögat. Här kommer 12 punkter som sammanfattar det viktigaste du bör tänka på innan du laddar upp din text.

1. Rubriken är dragplåstret

Att skriva för webben är att skriva så att du får första meningen läst. Rubriken ska få oss sugna på att läsa mer. Den bör innehålla ett aktivt verb (”skriver” istället för ”skriva” eller ”skrivs”) och sökord. Max 6-8 ord är en bra längd på en webbtextrubrik.

Det är också viktigt att rubriken på webben kan stå ensam, utan bild! Därför fungerar inte en rubrik som:

”Nu rullar vi vidare!”

För vem förstår den när den ligger ensam som en tweet eller som en länk på Facebook där fel bild visas i bildlänken?

2. Webbrubriken behöver vara tydlig

Ja, tydligare och mer utförlig än en printrubrik. Ett skäl är att när vi ser en tryckt sida tar vi in hela layouten, vi ser sammanhanget och börjar sedan att läsa. På webben däremot, är vi främst ute efter att hitta det vi söker vilket gör att vi ofta missar helheten.

3. Ingressen sammanfattar

Ingressen är som regel tre meningar lång och berättar vad texten innehåller. I de flesta fall kommer dina läsare inte längre än till rubrik och ingress, så se till att du späckar ingressen med innehåll. Här kan du ta till de 5 W:na från journalistiken: ”who?”, ”what?”, ”when?”, ”where?” och ”why?”.

4. Tänk på sökorden så att du helgar dem

Lagom är bäst. Se till att sökorden förekommer rikligt i dina texter utan att gå till överdrift. Variera språket med synonymer, vilket även Google uppskattar. Tänk även hela sökfraser och koppla gärna in ett ortnamn för att fånga upp det lokala söket, om du verkar lokalt.

5. Ifrågasätt varenda mening

Ställ dig frågan: ”Vem bryr sig om detta och varför?”, om och om igen. Kan du inte motivera det är texten inte viktig.

6. För vem?

Vem skriver du för? Ett typexempel är kanslisvenska kontra klarspråksanpassad svenska. En annan situation kan vara om du skriver för fackmänniskor. Heter det fogsvans och rubank eller bara såg och hyvel? Benbrott eller fraktur? Ett bra sätt är att konsultera de fackkunniga på arbetsplatsen.

Lämna emellertid över till kidsen själva att skriva som kidsen. Det var på åttiotalet vi använde uttryck som ”helt fläppt”, det är annat nu. Det är inte heller coolt att lägga in ett ”Yo!” för att pigga upp texten på Instagram – såvida det inte är så du faktiskt pratar.

7. Ögat älskar mellanrubriker

Jag ser väldigt ofta att deltagare på mina utbildningar och skribenter i de organisationer där jag arbetar helt glömmer bort att sätta mellanrubriker. Mellanrubriken är vårt sätt att hjälpa ögat ner genom texten, fram till den information ögat söker efter. Samma sak gäller i texter som är tänkta att läsas på det sätt som man läser artiklar. Ju fler mellanrubriker desto större chans att ögat vill fortsätta ner genom texten. Få saker avskräcker ögat så som ett ogenomträngligt textblock.

För att illustrera detta lägger jag texten i punkterna 1-5 utan mellanrubriker. Du kommer att se skillnaden:

Att skriva för webben är att skriva så att du får första meningen läst. Rubriken ska få oss sugna på att läsa mer. Den bör innehålla ett aktivt verb (”skriver” istället för ”skriva” eller ”skrivs”) och sökord. Max 6-8 ord är en bra längd på en webbtextrubrik.

Det är också viktigt att rubriken på webben kan stå ensam, utan bild! Därför fungerar inte en rubrik som:

”Nu rullar vi vidare!”

För vem förstår den när den ligger ensam som en tweet eller som en länk på Facebook där fel bild visas i bildlänken?

Ja, tydligare och mer utförlig än en printrubrik. Ett skäl är att när vi ser en tryckt sida tar vi in hela layouten, vi ser sammanhanget och börjar sedan att läsa. På webben däremot, är vi främst ute efter att hitta det vi söker vilket gör att vi ofta missar helheten.

Ingressen är som regel tre meningar lång och berättar vad texten innehåller. I de flesta fall kommer dina läsare inte längre än till rubrik och ingress, så se till att du späckar ingressen med innehåll. Här kan du ta till de 5 W:na från journalistiken: ”who?”, ”what?”, ”when?”, ”where?” och ”why?”.

Lagom är bäst. Se till att sökorden förekommer rikligt i dina texter utan att gå till överdrift. Variera språket med synonymer, vilket även Google uppskattar. Tänk även hela sökfraser och koppla gärna in ett ortnamn för att fånga upp det lokala söket, om du verkar lokalt.

Ställ dig frågan: ”Vem bryr sig om detta och varför?”om och om igen. Kan du inte motivera det är texten inte viktig.

Svårforcerat, eller hur?

8. Utnyttja länkkraften

”Läs mer” är Sveriges vanligaste länktext. Det är också den sämsta. Överallt där du kan skriva utförliga länkar bör du göra det. Dels ser Google länken som en etikett som visar vad som händer när man klickar på länken, dvs du vinner sökmotoroptimeringspoäng på att låta det stå ”Prenumerera på nyhetsbrevet”, dels drar du nytta av att länken avviker färgmässigt från texten i övrigt, vilket gör att blicken dras dit.

Se på Folktandvården Sveriges webbplats:

Om du är missnöjd

Är du inte nöjd med din tandvård som du fått ska du i första hand vända dig till den som utfört vården. Om ni inte kan komma överens ska du gå vidare med dina synpunkter till klinikchef eller verksamhetschef eller i nästa steg tandvårdsdirektören i ditt landsting. Inom varje landsting finns en patientnämnd, även kallad förtroendenämnd, som du kan kontakta.

Om du anser dig felbehandlad kan du också vända dig till IVO – Inspektionen för vård och omsorg.

9. Punktlistor, ja tack

Allt som kan läggas i en punktlista bör läggas i en punktlista. Det är mycket tydligare och mer snabbläst att lista än att räkna upp med kommatecken. Folktandvården Sverige igen:

Frisktandvård– vad är det?

Frisktandvård är regelbunden tandvård till fast pris. En smart modell där tanken är att din friska mun ska fortsätta vara frisk eller att din tandhälsa ska förbättras om det behövs.

Rätt mycket ingår

Ditt Frisktandvårdsavtal anpassas till dina tandvårdsbehov. Ett personligt vårdprogram tas fram utifrån en riskbedömning som din tandläkare eller tandhygienist gör. Programmet omfattar både egenvård, förebyggande vård och behandling.
Åtgärder som alltid omfattas av avtalet är:

  • Undersökningar och utredningar.
  • Hälsofrämjande insatser som munhygieninstruktion och kostråd.
  • Behandling av sjukdoms- och smärttillstånd som karies och tandlossning.
  • Reparativ tandvård.
  • Akuttandvård.

10. Skriv i relevansordning

Vad är viktigast? Låt alltid det stå överst. Alltid. Har du tagit emot en text från någon annan för att ladda upp den är det ditt jobb att skapa möjligheter för att texten blir läst. Då kan det hända att du behöver vända upp och ner på hela textpannkakan för att få ut det gottigaste. Det är vanligt att ovana skribenter kommer till sak först längre ner i texten.

11. Fram med kniven

Webbtexter är oftast kortare än tryckta texter. Det kan hända att du behöver
skära bort en hel del om du publicerar en text som ursprungligen var skriven
för papper. Vad kan du göra om till en punktlista och vad kan ligga på en annan
sida?

12. Ett stycke – ett ämne

Det var sant när du gick i skolan och det är ännu mer sant i webbtextsammanhang. Håll dig till ämnet. Ett ämne i ett stycke och ett ämne per text. Om texten spretar är det bättre att dela upp den i flera texter.

Annika Dacke

Författare: Annika Dacke

Annika Dacke är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Genom Orera kommunikation riktar hon in, förtätar och fördjupar företags och organisationers digitala textbudskap. Hon undervisar och föreläser i digital kommunikation med texten som redskap vid Lunds universitet och i näringslivet. Annika kallar sig själv för tydlighetsnörd och önskar att det vore hon som hade myntat uttrycket ”Kill your darlings”.

Läs mer av Annika Dacke

3 Kommentarer

  1. Eva-Lotta Cederström den 25 november 2016 kl 13.29

    Tack för enkla, handfasta tips som jag ska dela med mig till mina kunder.



  2. Annika Dacke den 28 november 2016 kl 06.33

    Tack Eva-Lotta, vad roligt att du uppskattade listan! Med vänlig hälsning Annika



  3. Marina den 9 december 2016 kl 16.16

    Tack. Jag har lärt mig mer av din artikel än en dags kurs i SEO.



luctus velit, id justo sit ante. libero. efficitur. eget dapibus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest