Stick ut i sökresultatet med rich snippets

Stick ut i Google-sökningar och öka trafiken till din webbsida med hjälp av rich snippets. Vad det är, hur du gör och inte minst varför detta är viktigt för din synlighet får du svar på i dagens gästkrönika skriven av Alexandra Jung på Iprospect.

Högre kvalitet på sökresultatet

Rich snippets, eller strukturerad data som det heter på svenska, började dyka upp i Googles sökresultat 2009 och har sedan dess bidragit till att höja kvaliteten på våra sökresultat. Inte minst gäller detta när vi googlar efter recept, produktinformation och omdömen från användare.

Rich snippets gör det nämligen möjligt att visa bilder eller videos, priser, lagerstatus och omdömen i direkt anslutning till sökresultatet. Något som kan få ett annars ganska tråkigt textbaserat sökresultat att sticka ut från mängden!

Underlättar för sökmotor och användare

Syftet med rich snippets är att underlätta för sökmotorerna att tolka innehållet på en webbplats samtidigt som användaren får så mycket information som möjligt inför sitt val av webbplats att besöka. Detta gör därför inte bara sökresultaten mer relevanta för användaren utan har även en positiv påverkan på klickfrekvensen (eftersom du får mer information in i sökresultatet).

Tagga din webbplats

Eftersom strukturerad data nu funnits ett tag, finns en mängd olika kategorier och ämnen att välja mellan vid taggning.

Här är några exempel på saker som rich snippets kan visa direkt i sökresultaten:

  • Betyg och omdömen
  • Adressinformation för ditt företag
  • Receptinformation
  • Events/kalender med datum och information
  • Bild och videoinformation
  • Produktinformation

Två exempel på hur det kan se ut

Här är ett exempel på ett recept där omdömen, bild samt tillagningstid har taggats upp:

Och här ser vi ett exempel där omdömen, pris och lagerstatus taggats upp för en produkt:

Håll koll på listan

För en fullständig lista över vad som går att tagga upp, se Schema.org. Då listan är relativt omfattande är chansen stor att du hittar ett ämne som passar din webbplats.

Kategorierna uppdateras kontinuerligt genom att nya ämnen läggs till, vilket gör det intressant att hålla sig ajour.

Tips! Det är inte bara kategorier såsom omdömen eller recept som går att tagga upp, utan det finns även breadcrumbs, bilder och video eller strukturerad data som stödjer det interna söket. Med andra ord – det finns viktiga saker att tagga upp som passar alla webbplatser oavsett bransch.

Varför är strukturerad data viktig?

Strukturerad data ger dig möjlighet att sticka ut lite extra i sökresultaten – speciellt inom områden med väldigt hög konkurrens. Nedan ser vi ett exempel på hur det kan se ut i sökresultatet för sökningen ”Mauritius resa”:

Vilket av sökresultaten tycker du känns mest klickvänlig? Chansen är stor att du drogs till sökresultatet med de gula stjärnorna och omdömena eftersom det sticker ut från de resterande träffarna – vilket också är en av de största anledningarna till varför det bör implementeras på webbplatsen.

Om du vill att dina träffar ska sticka ut ytterligare i sökresultatet är det här ett bra sätt att göra det på. I exemplet ovan kan vi även se att träffen som ligger högst upp i sökresultatet är den som har taggat upp mest information.

Kan påverka rankingen i Google

Upptaggningen har ingen garanterad påverkan på rankingen men kan i vissa fall göra skillnad.

Strukturerad data har nämligen en stor påverkan på träffens klickfrekvens och hjälper på så vis till att öka antalet besök på webbplatsen. Samtidigt kan den ha en positiv effekt på avvisningsfrekvensen (de som hoppar tillbaka till sökresultatet efter de klickat in på ett resultat), eftersom användaren redan innan den besökt webbplatsen får så pass mycket information att den kan bedöma om det är värt att klicka in på sajten för att läsa vidare. Eller avstå.

Hur markerar du upp datan?

Att implementera strukturerad data brukar vara relativt enkelt. En del CMS har redan funktioner som stödjer detta, och det finns en mängd plugins till exempelvis WordPress. Dock behövs här vissa kunskaper inom HTML.

Oavsett om du kan göra jobbet själv eller behöver anlita någon är upptaggningen en SEO-mässigt god investering som kommer att ha en positiv påverkan i många år framåt.

För mer information om hur innehållet taggas upp rekommenderar jag dig att läsa vidare på Schema.org samt att ta del av Googles egna riktlinjer.

Hjälp på vägen

För den som vill prova på att tagga upp innehåll utan kodning finns Googles Uppmärkningsverktyg för strukturerad data  som gör det lätt att komma igång. Här väljer du vilken typ av innehåll som ska taggas upp samt vilken webbplats det gäller och sedan är det fritt fram att börja tagga upp informationen på webbplatsen. Därefter är det möjligt att generera den HTML-kod som krävs.

När innehållet är upptaggat är det alltid viktigt att kontrollera om det finns några fel i koden som kan hindra sökmotorerna från att läsa av innehållet korrekt. Det gör du lättast med Googles egna testverktyg som går att hitta här.

Där skriver du in URLen där upptaggningen finns eller klistrar in koden för felsökning – och sedan är det bara att justera eventuella fel.

Ett annat mycket användbart verktyg är Google Search Console som fångar upp den strukturerade datan och meddelar om det är några felaktigheter i den.

Om du inte redan använder dessa verktyg är det något jag absolut rekommenderar dig att komma igång med.

Summering

Strukturerad data är relativt enkelt att komma igång med. Och hjälper era träffar att sticka ut lite extra från konkurrenterna i sökresultatet, samtidigt som ni ökar klickfrekvensen och kan få en positiv påverkan på rankingen.

Lycka till!

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

21479f479c2ad807ed1d4c9f86864341hhhhhhhhhhhhhhhh
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest