16 år gammal spådom slog in Kntnts nyhetsbrev 45/2016

Välkommen till ännu ett nyhetsbrev från Kntnt. Den här veckan har vi tre artiklar som är ruskigt bra (om jag får säga det själv).

Content shock – sanning eller myt?

För tre år sedan skrev Mark W. Schaefer – ett tungt namn i den digitala världen – att ”content marketing is not a sustainable strategy”. Det skakade om content marketing-världen, som naturligtvis inte höll med.

Nästan tre år senare pratas det fortfarande om content shock – namnet som Schaefer gav sin förklaring till varför content marketing inte är en hållbar strategi. Begreppet dyker titt som tätt upp i samtal, artiklar och föredrag. Och det väcker fortfarande känslor.

Men vad innebär content shock? Är det slutet på content marketing? Eller finns det en lösning?

Om dessa frågor skriver Pia i artikeln Content shock – sanning eller myt? Du kan också höra Pontus Staunstrup och mig diskutera saken i avsnitt 74 av Kntnt Radio.

Fyra goda skäl att söka sin egen plats

Vår ständige krönikör Gabriella Myrén har skrivit en av sina bästa texter för oss. Med avstamp i titeln på Tomas Sjödins bok Den som hittat sin plats tar ingen annans skriver hon på sitt speciella sätt, som obehindrat böljar fram och tillbaka över vitt skilda discipliner, om allt som ryms i den enkla men kraftfulla idén.

Som vanligt har hon också läst in sin text. Läs eller lyssna på avsnitt 14 av Kntnt Peptalk.

12 steg till en användbar strategi för content marketing

Vhjälperi på Kntnt använder ett ramverk för att hjälpa våra kunder att ta fram sin content marketing-strategi. Ramverket består av tolv delar – ingredienserna i vår secret sauce. I kommande artiklar ska jag i detalj avslöja alla göttiga detaljer om de tolv delarna. Men för att du inte ska missa skogen för alla träd, så börjar vi med en helikoptertur över skogen, så att du får en känsla för vilka de tolv delarna är och hur de hänger ihop. Så hoppa ombord!

Kuslig spådom slog in

I onsdags vaknade vi till den makalösa nyheten att en mobbare, sexist, rasist, kanske rent av fascist och tillika misslyckad affärsman, playboy och dokusåpakändis har vunnit det amerikanska valet. Det kan vara mycket frestande för varumärken att kommentera detta sjuka, bisarra och skrämmande valresultat. Men gör inte det, uppmanar Emma Blom oss i en krönika på Resumés webbplats.

Gör det inte eftersom a) ni kan få äta upp det senare, b) ni förväntas inte göra det, c) ni får inte använda namn eller bild i marknadsföring utan lov och d) ni framstår bara som uppmärksamhetskåta. Ordvalen är mina, men andemeningen är den samma som Emma Bloms. Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen, sa Jesus (enligt Matteus). Men Emma Bloom har rätt, så jag håller tand för tunga.

Men om du liksom jag har förundrats över hur hederliga och bra människor kan sympatisera med Donald Trump (eller Jimmi Åkesson för den delen), så ska du läsa What So Many People Don’t Get About the U.S. Working Class som publicerades igår på Harvard Business Review webbplats. Och undrar du hur framtiden kan ser ut, så så ska du läsa History Tells Us What Will Happen Next With Brexit And Trump.

Det läskigaste i hela den här tragedin är att tv-serien The Simpsons förutspådde Donald Trump som president redan för 16 år sedan.

Hallelujah

För några veckor sedan avslutade jag med a cappella-gruppen Pentatonix’s version av Hallelujah. Idag har vi nåtts av nyheten att låtens upphovsman – Leonard Cohen har – har gått bort. Så vad är en mer passande avslutning på detta inlägg än att se, och framför allt höra, Cohen själv framföra sitt mästerstycke.

God läsning önskar
Thomas

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

diam dolor vel, at Donec felis id porta. vulputate, accumsan
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest