2016 enligt 80+ spaningar

Pia och Thomas har läst 80+ spaningar om content marketing och marknadsföring under 2016 och framåt. I årets första avsnitt av Kntnt Radio pratar de om några av de mest spännande spaningarna. Lyssna nu! Länkar till de 80+ källorna finns på Kntnt.com.

Pia Tegborg
13 januari 2016

I dagens avsnitt av Kntnt Radio sam­man­fat­tar Thomas och jag över 80 spa­ning­ar inför 2016. Vi kon­sta­te­rar att rör­lig bild är det som gäl­ler, att VR-video slår ige­nom på bred front och att Google och Facebook sat­sar stort på att utveck­la system med arti­fi­ci­ell intel­li­gence.

Mycket tyder på att pod­den fort­sät­ter att växa och lät­ta och säk­ra appli­ka­tio­ner sän­ker trösklar och sät­ter fart på live-strea­ming av event. Om vi får se bätt­re con­tent under 2016 är tvek­samt men tec­ken på en mog­nad för con­tent mar­ke­ting finns lik­som tec­ken på att vi bör­jar arbe­ta mer sys­te­ma­tiskt med vårt inne­håll.

Och vad det inne­bär för dig som mark­nads­fö­ra­re att vi är mitt i ett para­digm­skif­te får du veta om du lyss­nar på det­ta avsnitt.

God lyss­ning!

Innehållet

Programmet är 43 minu­ter långt, och vi pra­tar om

  • att rör­lig bild är det som gäl­ler
  • hur live-strea­ming bli­vit enkelt
  • podcas­ten redan fått sitt genom­brott eller inte
  • mins­ka­de trösklar genom lät­ta och säk­ra appli­ka­tio­ner
  • arti­fi­ci­ell intel­li­gence vid sök och robot­tek­nik vid skri­van­det
  • hur Google läg­ger till allt­mer arti­fi­ci­ell intel­li­gence i sitt sök
  • den robot-but­ler som Zuckerberg pla­ne­rar att byg­ga under 2016
  • Facebooks vir­tu­el­la assi­stent M och Googles chatt-app
  • att den vir­tu­el­la verk­lig­he­ten nu är här
  • VR-tek­ni­ken som en jät­te­chans för mark­nads­fö­rar­na
  • att bätt­re con­tent 2016 för­mod­li­gen är wish­ful thin­king
  • det är så att vi befin­ner oss på top­pen av Gartners hype-kur­va
  • att vi trots allt ser en mog­nad vad gäl­ler con­tent mar­ke­ting
  • hur vi bör­jar job­ba mer sys­te­ma­tiskt med inne­hålls­pro­duk­tion
  •  skill­na­den mel­lan con­tent mar­ke­ting och con­tent
  • det para­digm­skif­te vi befin­ner oss i
  • snapchats stor­het och fram­tid
  • att få verk­tyg som kom­mer blir sto­ra
  • vik­ten att för­enk­la och foku­se­ra i mark­nads­fö­ring­en
  • pri­vat kom­mu­ni­ka­tion dit mark­nads­fö­ring­en inte når
  • influ­ence mar­ke­ting som enda sät­tet att kom­ma ige­nom och synas
  • att vi mås­te vår­da våra rela­tio­ner och ge våra fans något att fak­tiskt dela vida­re
  • att fim­pa blog­gen och över­ge den egna platt­for­men
  • hur platt­for­mar­na blir pay-to-play

Källor

Följande är en för­teck­ning över alla artik­lar och pod­dar som vi har läst och lyss­nat på. Några få rik­tigt bra. Många som säger sam­ma sak.

  1. Aaron Miles, Social Media Today
  2. Alessandra Ceresa, GreenRope*
  3. Alex Chrisman (red.), Dealstruck
  4. Altimeter Group (red.)
  5. Amy Webb, Webbmedia Group
  6. Andreas Rågsjö Thorell, Resumé
  7. Angela Hausman, Hausman & Associates
  8. Ann Handley, MarketingProfs
  9. Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
  10. Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
  11. Ashley Zeckman (red.), TopRank Online Marketing
  12. Barry Levine, Third Door Media
  13. Bartosz Podniesinski, Dagensanalys
  14. Ben Davis (red.), Econsultancy
  15. Björn Owen Glad, Spoon
  16. Brian Clifton, Advanced Web Metrics
  17. Brian Honigman, Honigman Media
  18. Campaign Monitor (red.)
  19. Chad White, Litmus
  20. Chad White, Litmus
  21. Chris Abraham, Gerris digi­tal
  22. Colleen Jones, Content Science
  23. Contently (red.)
  24. Dan Scalco, Digitalux
  25. David Moth (red.), Econsultancy
  26. David Moth (red.), Econsultancy
  27. Digiday
  28. Elizabeth Wellington, SnapApp
  29. Eric Schmidt, Winfield & Associates
  30. Felix Tarcomnicu, OutsourceWorkers
  31. Heidi Cohen, Actionable Marketing Guide
  32. Heidi Cohen, Actionable Marketing Guide
  33. Ian Cleary, RazorSocial
  34. Jack Simpson (red.), Econsultancy
  35. Jack Simpson (red.), Econsultancy
  36. Jack Simpson (red.), Econsultancy
  37. Jack Simpson (red.), Econsultancy
  38. Jason Calacanis
  39. Jay Baer, Convince & Convert
  40. Jayson DeMers, AudienceBloom
  41. Jennifer Neeley, Social Media Today
  42. Jim Yu, BrightEdge
  43. Joe Pulizzi (red.), Content Marketing Institute
  44. Johan Svensson, Bergs
  45. John Hall, Influence & Co.
  46. Justin Wilson
  47. Justin Wong, Curve Communications
  48. Kairos Future
  49. Lisa D. Jenkins, Social Media Examiner
  50. Mack Collier, Kerry O’Shea Gorgone (red.), MarketingProfs
  51. Margot da Cunha, WordStream
  52. Mark Schaefer, Grow
  53. Mark Schaefer, Tom Webster, Grow
  54. Mark Schaefer, Tom Webster, Grow
  55. Markus Welin, Almega
  56. Martin Edenström, Mkse
  57. Matt Kapko, CIO
  58. Meg Cannistra, Ceros
  59. Michael Bak, TopRank Online Marketing
  60. Michael Stelzner (red.), SocialMedia Examiner
  61. Mitch Joel, Mirum
  62. Mitch Joel, Mirum
  63. Måns Jonasson , Internetstiftelsen
  64. Nick Westergaard, Brand Driven Digital
  65. Olle Findahl, Pamela Davidsson, Internetstiftelsen
  66. Pam Moore, Social Media Today
  67. Peter Isaacson, Demandbase
  68. Peter Mackhé, Dagensanalys​.se
  69. Peter Willebrand, Lovstrom Content
  70. Pontus Staunstrup, PostNord
  71. Rand Fishkin, Moz
  72. Rebecca Lieb, Conglomotron
  73. Richard Sunley (red.), Talkwalker
  74. Ryan Holmes, Hootsuite
  75. Salesforce Canada
  76. Savino Longo, Kapost
  77. Scott Brinker, Chiefmartec
  78. Shafqat Islam, NewsCred
  79. Shane Snow (red.)
  80. Simon Campanello, IDG
  81. Stephanie Crema, Techblocks
  82. Tom Farrell, Swrve
  83. TT
  84. Ulf Vanselius, Webbyrån Petra
  85. Webbmedia Group

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: A Beat And A Melody © StrangeZero (CC BY-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »
ut risus id, venenatis, leo. sed quis Aenean eget dictum

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest