3 tips för bättre resultat med Adwords

Detta är en gästkrönika från den digitala marknadsföringsbyrån Teveo som är specialiserad på allt Google gör – från AdWords och Analytics till SEO.

Rätt landningssida för dina Adwords-annonser

Ge den som klickar på en Adwords-annons det han eller hon kom för. Direkt.

Alltför ofta använder företag sin startsida som landningssida för en riktad Adwords-annons. Det är en dålig idé, om inte startsidan direkt ger besökaren den hjälp hen kom för. Du vill inte att den som klickar på annonsen ska behöva leta runt på din webbplats för att hitta den information han eller hon söker.

Så börja med att fundera på vilken sida på din webbplats som bäst stödjer det konverteringsmål du har. Låt den sidan bli landningssida för annonsen.

Ofta är det en sida som beskriver en produkt eller tjänst som du marknadsför med just den annonsen som besökaren klickade på. Om du har en annons för sökordet pilotglasögon så ska annonsen skicka besökaren till exakt den sidan som säljer pilotglasögon. Inte din startsida. Inte tillbehörssidan. Inte ens sidan med alla solglasögon. Utan just den sidan som handlar om pilotglasögon.

Desto enklare köparen hittar det hen söker, desto större chans att han eller hon också handlar av dig. Ganska självklart kan man tycka.

Men testa också. Du behöver jobba aktivt med att optimera konvertering. Testa olika saker och se vad som effektivast konverterar besökare till kunder.

Använd webbplatslänkar

Webbplatslänkstillägg. Det tungvrickande namnet använder Google för extra länkar som du kan ha under din Adword-annons. Och det bör du ha för breda kampanjer, när annonsen är mer allmängiltig och syns för många sökord. De som klickar på annonsen kan vara ute efter olika saker. Webbplatslänkar ger dem chans att snabbt hitta rätt sida på din sajt. Det ökar chansen för konvertering.

Tänk dig att du driver en pizzeria i Göteborg. Du skapar en Adwords-annons med fyra webbplatslänkar:

  • Beställ online nu
  • Hitta restaurang
  • Erbjudanden i ditt område
  • Återkommande kund? Beställ här

En köpare som söker efter ”Pizza Göteborg” får med hjälp av dessa länkar flera bra alternativ som tar honom eller henne exakt dit hen vill. En stamkund vill snabbt logga in och beställa, så länken ”Återkommande kund? Beställ här” passar hen bäst i det läget.

Tänk strategi, inte budkrig

Mitt sista tips handlar om var du ska dra gränsen för budgivning på topplaceringen. Låt inte ett budgivningskrig ta all din tid och budget – även om det är ett viktigt och konkurrensutsatt sökord. Låt dina konkurrenter kämpa om topplaceringen, medan du tillvaratar din tid och slösa mindre pengar på att skapa en fantastisk annons som börjar på 3:e plats.

En riktig bra annons ger fler klick. Det lönar sig dubbelt. Du får mer trafik. Och Google ger dig första platsen till mycket lägre kostnad än konkurrenterna. Du vinner alltså budkriget med klick istället för pengar.

Du bör också titta på smalare sökord. Se om du kan hitta en uppsättning sökord som tillsammans ger fler klick än ett ensamt och hårt konkurrensutsatt sökord. Chansen är stor att det är billigare att knipa första platsen för allesammans än att ta första platsen för just det breda sökordet.

Var smart, låt dina konkurrenter puckla på varandra, medan du skördar frukterna.

Filip Majetic

Författare: Filip Majetic

Filip Majetic driver Intripid Sökmotoroptimering tillsammans med Philip Blomsterberg. Han har sedan 2009 skrivit för webben med specialisering på konsumentupplysning, bland annat som recensent för Minhembio.com, en av Sveriges största sajter för hemmaunderhållning och har tidigare jobbat hos Teveo, med fokus på SEO och värdeskapande texter och innehåll. Filip bidrar även till att uppdatera en av Sveriges främsta Adwordsbloggar, Adwords-tips.se, för att den ska fortsätta vara den yttersta svenska källan för information om Adwords.

Läs mer av Filip Majetic

diam Phasellus elit. venenatis Praesent tempus ipsum venenatis, velit, Aliquam porta. massa
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest