5 konkreta saker att göra 2017. Marknadschefen tar över IT-chefens jobb. Personalisera ditt innehåll. Riktiga trender. Kntnt nyhetsbrev vecka 4, 2017

Hej vänner!

Veckans nyhetsbrev är här. Det sista för januari 2017. Därför ska jag likt ett riktigt bra nyårsfyrverkeri avsluta månaden med en massiv kanonad av spaningar och funderingar för 2017.

Under årets första vecka samlade jag in och läste nästan tvåhundra rapporter, artiklar och blogginlägg om vad som väntar oss under 2017. Och jag skrev ned allt jag fann intressant i ett dokument som växte till över 30 sidor.

Från det dokumentet har jag sen plockat godbitar som jag har delat med mig. I avsnitt 81 av Kntnt Radio hörde du ”The Social Media Professor” Niklas Myhr, min kollega Pia Tegborg och jag dela med oss av 27 spaningar. I förra veckans nyhetsbrev delade jag med mig av tre glömda spaningar. Och under veckan som har gått har jag spanat och funderat vidare.

Riktiga trender

I tisdags skrev jag om tre riktiga trender. Riktiga eftersom de är långsiktiga förändringar, har en tydlig riktning och går att belägga:

  • digital transformation och hur det påverkar oss som arbetar med kommunikation
  • big data som är nödvändigt för digital transformation och
  • contextual marketing som jag tror är det sätt vårt område först kommer att transformeras

Läs artikeln här.

Marknadschefen tar över IT-chefens jobb

I veckans avsnitt av Kntnt Radio pratar Pontus Staunstrup och jag om två artiklar från Gartner. Enligt den ena kommer marknadschefer att spendera mer pengar på teknik än IT-chefen. Enligt den andra kommer var femte IT-chef att rapportera till en marknadsdirektör innan utgången av 2020.

Det finns mycket att säga om det. Pontus och jag vänder och vrider på frågan under drygt 40 minuter. Ändå känns det som vi bara skrapar på ytan. Vi får nog anledning att återkomma till frågan.

(Vi kommenterar också Elin af Klintberg krönika ”2016 – året när allt blev content” i tidningen Resumé.)

Läs artikeln här.

5 konkreta saker att göra 2017

När jag satt och plöjde mina 190+ rapporter, artiklar och blogginlägg så plingade det till i inkorgen. Det var ett mejl från våra vänner på Hägvall & Sjöman (en contentbyrå inriktad på B2B-företag). De hade tröttnat på luftiga och svårapplicerade spaningar och undrade om jag hade några konkreta tips för 2017. Javisst, svarade jag, och skrev ett gästinlägg.

Den blev riktig matnyttig tyckte jag. ”Grymt lång, på klassiskt Barregren-manér”, tyckte Malin Sjöman, och publicerade artikeln.

Läs artikeln på Hägvall & Sjömans webbplats.

Personalisera ditt innehåll

Ett riktigt bra fyrverkeri avslutas med den vackraste raketen: Johanna Stenmark med en spaning om personalisering.

Johanna är ett kärt återseende för trogna läsare av Kntnt Magasin. Som nybakad kommunikatör från journalisthögskolan i Göteborg skrev hon hon för oss under 2014. Sedan dess har hon flyttat hem till Umeå och jobbar nu på PR-byrån Punkt PR. Under 2017 kommer hon återigen skriva regelbundet för oss. Det ser vi fram emot.

Läs Johanna Stenmarks krönika.

Donald och hans mur

I förra veckans nyhetsbrev avslöjade jag min fäbless för riktigt bra tv-serier. En av dem jag nämnde är Last Week Tonight with John Oliver som är en satirisk talkshow som tar upp aktuella händelser.

Eftersom Donald är den han är, så har han givit upphov till mycket som tittare kan skratta åt och begrunda över (som sig bör med satir). Ett bra exempel är detta är avsnittet från mars förra året som handlar om Donalds mur:

Det var allt för denna vecka. På återseende!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

risus consectetur elementum accumsan dolor commodo id justo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest