Skip to content

5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers

Rapporten Sverige och internet 2016 slår fast att YouTube är den populäraste sajten för video och musik – i alla åldrar. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. Vad är det då som gör en Youtuber mer framgångsrik än en annan och vad kan vi marknadsförare lära av detta? Det reder vår gästkrönikör Nils Grundberg ut i dagens artikel!

Nils Grundberg
1 februari 2017

Många av de störs­ta och mest popu­lä­ra YouTubers har en stil och en inrikt­ning som kan vara svår för oss som inte till­hör mål­grup­pen att kän­na igen. Men fak­tum är att YouTube vis­ser­li­gen är klart störst bland unga, men väx­er som mest bland äld­re.

Yngre män­ni­skor ver­kar kon­su­me­ra YouTube på annat vis jäm­fört med äld­re gene­ra­tio­ner. Skillnaden lig­ger i att unga nytt­jar YouTube som en ström­man­de kanal (likt Netflix) som de föl­jer och regel­bun­det åter­kom­mer till, medan den äld­re mål­grup­pen använ­der kana­len som sök­mo­tor eller så ham­nar de där genom and­ra tra­fik­käl­lor.

YouTube användandet i Sverige

82 pro­cent av alla inter­ne­tan­vän­da­re tit­tar på YouTube. Nästan hälf­ten gör det var­je vec­ka och nära en av fem gör det dag­li­gen. Bland de som tit­tar ”någon gång” är för­del­ning­en mel­lan könen gans­ka jämn, medan dub­belt så många män (24 pro­cent) än kvin­nor (12 pro­cent) tit­tar dag­li­gen.

Nästan alla 4‑åringar (98%) ser på film och video på inter­net, och så stor andel som 50 pro­cent gör det dag­li­gen. YouTube är dock popu­lärt i alla åld­rar. Även om den äld­re befolk­ning­en i stor utsträck­ning fort­fa­ran­de tit­tar på tra­di­tio­nell tv, så besö­ker inter­ne­tan­vän­dar­na över 75 år YouTube åtminsto­ne någon gång var­je vec­ka.

Att unga är fli­ti­ga­re på YouTube än äld­re beror för­mod­li­gen på att de har en mer mogen inter­netva­na men ock­så på att inne­hål­let i kana­len van­ligt­vis vän­der sig till en yng­re mål­grupp.

YouTubers framgångsfaktorer

Jag till­hör inte mål­grup­pen för de fles­ta av Sveriges störs­ta YouTube-kana­ler (jag gis­sar det även gäl­ler dig), så där­för har jag ibland svårt att för­stå och ta till mig inne­hål­let. Men stu­de­rar vi någ­ra fram­gångs­ri­ka YouTubers när­ma­re, så fram­trä­der fem gemen­sam­ma fak­to­rer – saker som vi mark­nads­fö­ra­re kan lära oss av. Det gäl­ler både hur Youtubers använ­der kana­len och hur de kom­mu­ni­ce­rar för att nå dit de vill.

  • Fokus: De sat­sar på en kanal, där de är har sin mål­grupp och byg­ger sedan kana­len meto­diskt och foku­se­rat. Som före­tag behö­ver du se till att bli rik­tigt bra på en kanal och ge den tid!
  • Frekvens: De pub­li­ce­rar väl­digt ofta. Den svens­ka Youtubern “Matgeek” upp­da­te­rar sin kanal näs­tan var­je dag, som ett exem­pel.
  • Anpassat inne­håll: De ska­par inne­håll anpas­sat för medi­et. Det låter som en själv­klar­het, ändå finns mas­sor av kre­a­ti­va kam­pan­jer som tyvärr fal­ler platt på grund av bris­tan­de för­stå­el­se för kana­len. Youtubers upp­da­te­rar ofta, är duk­ti­ga på SEO lik­som på att dri­va intres­se genom bra rubri­ker.
  • Leverans och pålit­lig­het: Innehållet de ska­par hål­ler en jämn och hög kva­li­tet, vil­ket ger mål­grup­pen en tyd­lig anled­ning att föl­ja kana­len.
  • Snabbrörlig: Dyker det upp något aktu­ellt är Youtubern snabb att nytt­ja chan­sen för att ska­pa aktu­ellt och intres­sant inne­håll.

Walter Naeslund, grun­da­re och vd av den svens­ka reklam­by­rån Honesty, skrev nyli­gen i Resumé om emo­tio­nellt belö­nan­de kom­mu­ni­ka­tion och kog­ni­tiv kost­nad. Hans reso­ne­mang för­kla­rar vad YouTubern gör rätt (och vi ofta mis­sar eller är dåli­ga på): De ger en hög emo­tio­nell intäkt till en näs­tan obe­fint­lig kog­ni­tiv kost­nad.

YouTubers leve­re­rar bra inne­håll åter­kom­man­de och foku­se­rat, utan att änd­ra sitt redan fram­gångs­ri­ka grund­kon­cept. Nästa gång någon skri­ker att ni mås­te ha något nytt: är det verk­li­gen ny mark­nads­fö­ring ni behö­ver eller är det bara ett nytt avsnitt på sam­ma fram­gångs­ri­ka grund­kon­cept?

Källor:

Rapporten Svenskarna och Internet 2016
Statistik från YouTube
Artikeln svens­kar­na och Youtube

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av dina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Sed neque. Praesent risus Phasellus tempus dictum elit. mattis massa suscipit id,

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest