5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers

Rapporten Sverige och internet 2016 slår fast att YouTube är den populäraste sajten för video och musik – i alla åldrar. Redan i förskoleåldern tar användandet fart för att kulminera i tonåren men pågå ända in på ålderns höst. Vad är det då som gör en Youtuber mer framgångsrik än en annan och vad kan vi marknadsförare lära av detta? Det reder vår gästkrönikör Nils Grundberg ut i dagens artikel!

Olika konsumtionsmönster

Många av de största och mest populära YouTubers har en stil och en inriktning som kan vara svår för oss som inte tillhör målgruppen att känna igen. Men faktum är att YouTube visserligen är klart störst bland unga, men växer som mest bland äldre.

Yngre människor verkar konsumera YouTube på annat vis jämfört med äldre generationer. Skillnaden ligger i att unga nyttjar YouTube som en strömmande kanal (likt Netflix) som de följer och regelbundet återkommer till, medan den äldre målgruppen använder kanalen som sökmotor eller så hamnar de där genom andra trafikkällor.

YouTube användandet i Sverige

82 procent av alla internetanvändare tittar på YouTube. Nästan hälften gör det varje vecka och nära en av fem gör det dagligen. Bland de som tittar ”någon gång” är fördelningen mellan könen ganska jämn, medan dubbelt så många män (24 procent) än kvinnor (12 procent) tittar dagligen.

Nästan alla 4-åringar (98%) ser på film och video på internet, och så stor andel som 50 procent gör det dagligen. YouTube är dock populärt i alla åldrar. Även om den äldre befolkningen i stor utsträckning fortfarande tittar på traditionell tv, så besöker internetanvändarna över 75 år YouTube åtminstone någon gång varje vecka.

Att unga är flitigare på YouTube än äldre beror förmodligen på att de har en mer mogen internetvana men också på att innehållet i kanalen vanligtvis vänder sig till en yngre målgrupp.

YouTubers framgångsfaktorer

Jag tillhör inte målgruppen för de flesta av Sveriges största YouTube-kanaler (jag gissar det även gäller dig), så därför har jag ibland svårt att förstå och ta till mig innehållet. Men studerar vi några framgångsrika YouTubers närmare, så framträder fem gemensamma faktorer – saker som vi marknadsförare kan lära oss av. Det gäller både hur Youtubers använder kanalen och hur de kommunicerar för att nå dit de vill.

  • Fokus: De satsar på en kanal, där de är har sin målgrupp och bygger sedan kanalen metodiskt och fokuserat. Som företag behöver du se till att bli riktigt bra på en kanal och ge den tid!
  • Frekvens: De publicerar väldigt ofta. Den svenska Youtubern “Matgeek” uppdaterar sin kanal nästan varje dag, som ett exempel.
  • Anpassat innehåll: De skapar innehåll anpassat för mediet. Det låter som en självklarhet, ändå finns massor av kreativa kampanjer som tyvärr faller platt på grund av bristande förståelse för kanalen. Youtubers uppdaterar ofta, är duktiga på SEO liksom på att driva intresse genom bra rubriker.
  • Leverans och pålitlighet: Innehållet de skapar håller en jämn och hög kvalitet, vilket ger målgruppen en tydlig anledning att följa kanalen.
  • Snabbrörlig: Dyker det upp något aktuellt är Youtubern snabb att nyttja chansen för att skapa aktuellt och intressant innehåll.

Walter Naeslund, grundare och vd av den svenska reklambyrån Honesty, skrev nyligen i Resumé om emotionellt belönande kommunikation och kognitiv kostnad. Hans resonemang förklarar vad YouTubern gör rätt (och vi ofta missar eller är dåliga på): De ger en hög emotionell intäkt till en nästan obefintlig kognitiv kostnad.

YouTubers levererar bra innehåll återkommande och fokuserat, utan att ändra sitt redan framgångsrika grundkoncept. Nästa gång någon skriker att ni måste ha något nytt: är det verkligen ny marknadsföring ni behöver eller är det bara ett nytt avsnitt på samma framgångsrika grundkoncept?

Källor:

Rapporten Svenskarna och Internet 2016
Statistik från YouTube
Artikeln svenskarna och Youtube

Nils Grundberg

Författare: Nils Grundberg

Nils Grundberg har en bakgrund inom kommunikation och reklam. Bland erfarenheter, som anställd och som uppdragstagare, finns exempelvis Fjällräven, Fazer Food Services och Gränsfors Bruk. Han har även byggt upp och sålt en av Sveriges största friluftssajter Outdrr. Nils jobbar nu med sin produktionsbyrå Tajga och med spel i bolaget Nomisma där han är delägare, Nomisma driver trafik och skapar leads inom iGaming.

Läs mer av Nils Grundberg

venenatis, ut non Phasellus facilisis fringilla nec felis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest