5 steg för att leverera en upplevelse med innehåll

Marknadsföring handlar idag mer än någonsin om att vårda kundens totala upplevelse av företaget; från det första intrycket som ges, till den relation som utvecklas efter köpet. Det här beror till stor del på att vi alla har fått ökad möjlighet att dela med oss av upplevelser utanför våra egna cirklar. Och delar, det gör vi.

Jag vågar påstå att det idag är lika viktigt att förstå mekanismerna bakom delning som en gång tillgången till tryckpressar var. Om upplysningen var de stora tänkarnas tid och romantiken de ädla konsternas tid så skulle jag vilja påstå att vi idag lever i upplevelsernas tid.

Vad har du för verktygslåda?

Den som kan konsten att förmedla starka upplevelser har enligt min mening inflytande över både kultur och samhälle. Lite förenklat så har pennans makt bytts ut mot en betydligt större verktygslåda, och för att nå ut idag så behöver man utveckla sin repertoar och leverera en upplevelse värdig att dela. Därför har jag valt att idag kolla närmre på inspiration från just upplevelseindustrin.

Kompletta upplevelser som känns

Film-, teater- och musikindustrin har alltid varit beroende av att leverera en upplevelse som får fansen att jubla av lycka och därefter berätta för alla de känner om sin upptäckt. Inom dessa branscher vet man att en halvbra erfarenhet snabbt leder till platt fall och dåliga försäljningssiffror. För i upplevelseindustrin finns inte plats för något som inte frammanar känslor.

Genom åren har man utvecklat en fingertoppskänsla för hur man levererar en komplett upplevelse till sina kunder. Det är en intressant industri som är väl värd en djupdykning men här har jag valt att lyfta fram fem inspirationsområden som marknadsförare kan utveckla en genomtänkt kundupplevelse ifrån.

1. Bygg upp förväntan

Det börjar med att man tidigt bygger upp en förväntan. Långt innan den planerade lanseringen kan man därför ta del av smakprov; i musikbranschen börjar man ofta med att släppa en singel, i filmbranschen släpper man trailers.

Det handlar om att kunna sätta rätt förväntan och varken skjuta för högt eller för lågt. Om filmen inte levererar det som utlovas i trailern så får det garanterat ett bakslag i form av besvikelse. Samma sak gäller om man redan i trailern levererar alla skämten så att filmen inte tillför något nytt.

Att ta fram bra innehåll för sin marknadsföring handlar om att ge smakprov som inspirerar, lockar och hjälper ens kund att fatta beslut. Det gäller att dela med sig tillräckligt mycket för att visa vad man kan erbjuda men se till så att man alltid har lite mer att ge till kund. Som kund vill man naturligtvis känna att köpet gav mervärde och var värd sina pengar.

2. Tänk på paketering

Paketeringen är mer än ett emballage för produkten. Bilder, dofter, papperskvalitet, fyrverkerier, glowsticks och val av arenor är bara några av de delar som påverkar vår totala upplevelse. Att skala bort allt kan i sig bli något spektakulärt men att förminska betydelsen av paketering är i min mening ett stort misstag.

Med enkla medel och rätt innehåll kan man förhöja känslan av köpet och på så vis visa omsorg för sin kund. Checklistor som underlättar, instruktionsvideos, give-aways och att servera gott kaffe är bara några exempel på små saker som gör att man som kund känner sig omhändertagen.

3. Lyft fram människorna bakom

I slutänden är det människor som vi har lättast att relatera till. Skådespelare och musiker är alltid aktiva under sina lanseringar och berättar i olika kanaler om vision, skapandeprocess och upplevelse.

En relation till personen eller en fängslande berättelse från bakom kulisserna kan locka till köp. Men även efter att vi har sett filmen eller gått på konserten uppskattar vi ofta intervjuer då det både förlänger vår upplevelse och ger oss en känsla av delaktighet och samhörighet.

Mänskliga reaktioner berör och är därför lättare att minnas än generella beskrivningar. Bra innehåll får gärna lyfta fram människorna bakom och deras roll i exempelvis produktutvecklingen. Filmklipp, intervjuer eller regelbundna krönikor från anställda är ett sätt att ge inblick i vad som händer bakom kulisserna.

4. Leverera det förväntade på ett oväntat sätt

En bra upplevelse levererar det förväntade men en fantastisk upplevelse kräver något oväntat eller något nytt. Åtskilliga är de artister som beskylls för att allt låter likadant eller för att de avvikit för mycket och därför svikit sina fans.

Första steget är förstås att känna till förväntningarna och att leverera därefter. Här skulle man kunna stanna, men för att uppnå den där magiska nivån som får folk att berätta för andra krävs ett överraskningsmoment. Det är här du kan utveckla något kreativt som till exempel lockar fram ett skratt eller värdefull insikt.

5. Värdesätt relationerna

Slutligen så måste man hålla liv i relationen med sina fans och ge tillbaka när man får chans. Utan fans skulle vi inte ha någon upplevelseindustri och därför är det viktigt att lyssna och ta till sig av vad som efterfrågas.

Det behöver inte alltid handla om att göra sig tillgänglig, det kan lika gärna handla om att leverera mystik och mytbildning kring varumärket, men även det kräver sitt innehåll.

Sanningen är att inget företag kan existera utan sina kunder. Regelbundna uppdateringar håller liv i relationen och säkerställer att man inte blir bortglömd.

Vad som kanske är ännu viktigare är att man genom att delta i dialog med sina kunder kan utvärdera det innehåll som de tar del av och förstå deras behov. Därifrån är steget inte långt till att utveckla både bättre upplevelser och nya tjänster åt sina kunder.

Vad har du för tankar kring detta?

Har du tittat närmare på en specifik bransch för att hitta inspiration? Vad har du för tankar om marknadsföring i dagens digitala värld? Jag är jättenyfiken på att få del av dina tankar och ser fram emot kommentarer nedan.

Katarina Tikka

Författare: Katarina Tikka

Katarina Tikka har en fil. kand. från Göteborgs universitet inom media och kommunikation. Hon arbetar med marknadsföring och webbutveckling. Sedan 2013 hjälper hon stressade småföretagare med marknadsföring på deras villkor i sitt företag United States of Tikka. Företaget bygger på hennes lärdommar från 2011–2012 när hon var marknadsansvarig på ett byggföretag i San Francisco.

Läs mer av Katarina Tikka

1 Kommentar

  1. Annie den 1 april 2014 kl 21.43

    Bra lista. Tydlig och relevant. /A



Phasellus ante. venenatis, tempus ut consectetur consequat. facilisis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest