7 steg till en content marketing-plan som funkar i praktiken

Marknadsföring b2b. Det var ämnet för den första av Kntnts frukostföreläsningar hösten 2014. Talare var Malin Sjöman. Ena halvan av Hägvall & Sjöman – en byrå som är specialister på b2b-marknadsföring. Och som till fullo förstår hur content marketing ska bedrivas business-to-business. Om detta handlar hennes föreläsning.

Missade du den? Eller vill du se om den? Då ska du läsa den här artikeln. Eller rättare sagt: se och höra hennes föredrag här.

Malin Sjöman

Vad kan en civilingenjör från Linköpings Tekniska Högskola, som har pluggat konst vid University of Massachusetts, lära oss om content marketing? En hel del skulle det visa sig.

Malin Sjöman har efter studierna jobbat många år med Ericssons företagskunder, bland annat som produktledningschef och affärsutvecklare, och därefter på mobiloperatören 3 som marknadschef mot företagssegmentet. Med sådana erfarenheter har man ett och annat att lära ut.

Och lära ut gjorde Malin vid det 10:e tillfället med Kntnt frukost – det första höstterminen 2014.

Content = paketerad kunskap

I sin föreläsning, som du kan se och höra nedan, beskriver hon begripligt och handfast sju steg som du kan ta för att komma igång med b2b content marketing. Jag tycker det var en av de bättre föreläsningarna vi har erbjudit.

En av höjdpunkterna i mitt tycke var Malins enkla men träffsäkra förklaring vad content marketing går ut på:

Att hjälpa våra kunder genom deras köpprocess genom att löpande erbjuda paketerad kunskap – ”content” – av värde för dem, med målet att vinna deras intresse och förtroende och i slutändan affären.

Innehållet minut för minut

Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är nära 48 minuter lång. Några hållpunkter:

  • 00:22: Introduktion
  • 02:05: Fem sanningar om B2B
    • B2b-köp börjar med en probleminsikt
    • Lösningen är komplex, dyr och kundanpassat
    • Många som fattar beslut
    • Längre beslutsprocess
    • Beslut fattas med både förnuft och känslor
  • 08:00: Något radikalt händer i hur företag gör affärer med andra företag
  • 11:40: Content marketing business-to-business
  • 13:27: Många äro kallade, men få utvalda
  • 17:08: 7 steg
    • Börja med att förstå dina kunders situation och utmaningar
    • Hitta en lösning på en utmaning och gör det till ditt tema
    • Anpassa temat utifrån var kunderna är på köparens resa
    • Undersök var befintligt innehåll passar in på det anpassade temat och identifiera luckor
    • Bestäm hur innehåll ska paketeras, levereras och återanvändas
    • Sprid ditt content i olika kanaler
    • Mät effekten och utvärdera
  • 44:09: Sammanfattning
  • 46:36: Avslutning

Se och hör

Du kan se och höra föreläsningen nedan.

Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.

Vill du ha mer?

Efter föreläsningen gjorde Pia och jag en intervju med Malin. Vi fördjupar oss i några av de saker hon tog upp i sin föreläsning, och kom också in på lite annat. Du kan höra intervjun i nästa avsnitt av Kntnt Radio. Så missa inte det!

Vill du vara säker på att inte missa nästa avsnitt av Kntnt Radio, eller vår nästa artikel eller (gud förbjude!) nästa frukostföreläsning, så prenumerera på vårt nyhetsbrev. En gång i veckan får du ett mejl med allt vi har publicerat under veckan. Smidigt och enkelt.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

id consectetur ut mattis ut commodo elementum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest