8 saker att tänka på under 2018 Kntnt radio 162 med Niklas Myhr – The Social Media Professor

Kntnt Radio är tillbaka efter alla sköna helger. Som traditionen bjuder så inleder vi året med att blicka framåt. Vad bör du som arbetar med marknadskommunikation ha lite extra koll på under 2018? Om det spanar Niklas Myhr – känd som ”The Social Media Professor” och författare till boken The Social Customer Journey – tillsammans med oss –  Thomas Barregren, Robert Börjes och jag, Pia Tegborg – i avsnitt 162 av Kntnt Radio. Lyssna här!

8 spaningar

Vi har valt två ämnen var som vi tycker är värda din uppmärksamhet. Det blir sammanlagt åtta spaningar, så därför är dagens avsnitt lite längre än vanligt: Strax över timmen. Om det låter lite i mastigaste laget så föreslår jag att du lyssnar på halva nu och andra halvan imorgon. Eller så kan du plocka russinen i kakan. Till din hjälp ska jag ge dig en kort sammanfattning av de åtta spaningarna.

Content marketing differentiation – viktigare än någonsin

Fenomenet content shock är mer relevant än någonsin. Särskilt tydligt är detta i konkurrensutsatta branscher där en fungerande content marketing-process och ett värdeskapande innehåll blir ett måste för att stå ut i bruset. Samtidigt ökar den personliga dimensionen i betydelse. Hur skall du som marknadsförare tänka här?

Hållbarhet som en viktigt del av kommunikation och attraktion

Lagstadgad hållbarhetsrapportering sätter på allvar begreppet hållbar utveckling under lupp 2018. För många företag är detta en skyldighet, för andra är det rentav affärskritiskt.

Men det kan vara svårt att vara autentisk i kommunikationen och leva upp till det man lovar. Speciellt då hållbarhetsbegreppet innefattar flera dimensioner. Vi pratar om vad marknadsfolket behöver göra för att skapa så stor effekt som möjligt av sitt arbete.

Sociala medier i blåsväder

Sociala medier utnyttjar mänskliga svagheter och utgör en fara för samhället proklamerar en tidigare Facebook-chef samtidigt som en färsk studie tyder på att det finns en rörelse bort från sociala medier. Vad betyder detta för oss marknadsförare?

Vi diskuterar också filterbubblor. Är dessa skapade av lömska algoritmer och en fara för källkritiken eller är det något vi skapar själva? Finns de ens?

Artificiell Intelligence (AI) börjar användas på allvar

AI inget nytt. Begreppet myntades 1956 och sedan länge använder vi vardagligen massor av AI. Thomas förutspår en explosion inom machine learning-tekniken de kommande åren och redan nu finns massor av saker vi marknadsförare kan göra med tekniken.

Utan en ingenjörsexamen i bagaget och med hjälp av enkla API:er kan vi bygga sådana lösningar som Facebook och Amazon gör idag. Spännande, eller hur?

Läs gärna mer om detta område i artikeln What AI can and can’t do (yet) for your business

Personlig integritet blir en stor fråga

Snart vet våra system för marketing automation, segmentering etc mer om oss än vad vi själva vet! Det är en skrämmande tanke. Kommer ny lagstiftning, med GDPR i spetsen, att råda bot på detta genom att inkräva ett godkännande från den registrerade? Eller kommer lagstiftningen snarare att hämma marknadskommunikationsutvecklingen mot detta spännande område? Vad tror du?

Om du vill fördjupa dig i kommande lagstiftning ska du lyssna på vår intervju med advokat Alexander Jute samt läsa hans artikel Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring.

Video som kommunikationskanal

Gäspa inte. Det har länge pratats video – det är sant. Men 2018 är sannolikt året då video tar fart på allvar. Men då pratar vi inte dyra filmproduktioner och inte inte heller lo-fi video. Utan något mittemellan. Paralleller görs också till vloggare där tipset är att se och lära av till exempel favoriterna Casey Neistat och Peter McKinnon.

Vad är det som gör dessa filmare så framgångsrika och hur kan du som marknadsförare applicera tillvägagångssättet i din vardag? Lyssna gärna också på vår intervju om social video med Jerry Silfwer för fler svar.

Digital transformation kräver kommunikation

Nu har vi hört begreppet ”digital transformation” till leda. Ändå påstår vi att den digitala transformationen fortfarande är i sin linda. Ofta riktas strålkastarljuset mot tekniken som förenklar arbetet, medan människan och den samverkan inom organisationen som är nödvändig kommer i skymundan.

Vi pratar om var på resan vi befinner oss och vikten av en tydlig kommunikation längst med vägen. För ytterligare förkovran kan du även lyssna på vår intervju med Marie Andervin om Marknadsföringens roll vid digital transformation.

Influencer Relationship Management

Blir 2018 året då marknadsförare börjar ta sina influencer relationer på större allvar? Med detta menat att sluta hantera dessa kontakter som transaktioner och istället börja vårda dem så att de ser ett mervärde i att hjälpa ditt varumärke.

Vi pratar om risker med influence marketing, om system och processer för att hantera en ökad mängd influencers och om definitionen av influencer marketing.

Vill du sedan lära mer om influence marketing rekommenderar jag dig att lyssna på avsnittet Influencer marketing för B2B företag med content-spanarna.

Till sist

Marknadskommunikation förändras i rasande takt. Det kommer garanterat att hända massor av spännande saker under 2018. Vi kommer ta upp det allt eftersom i Kntnt Radio. Så missa inte nästa avsnitt. Om du inte redan prenumererar på podden så är det hög tid att göra det nu: Apple Podcast | Andriod | Acast | Stitcher | RSS.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Trying To Catch A Ghost © The Hedgerow Folk (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Praesent at neque. sit vel, non massa

Pin It on Pinterest