9 steg: Så här gör du en företagspodd

Podcasten växer så det knakar och kanalen är nu större än både twitter och LinkedIn. Enligt undersökningen Orvesto Konsument anger hela 2,2 miljoner svenskar mellan 16-80 år att de någon gång lyssnar på poddradio och enligt podcast-plattformen Acast förväntas reklam i podcasts omsätta så mycket som en miljard dollar under 2017

Fördelarna med podcasten är flera. Den är lätt att ta till sig, är tillgänglig på mottagarens villkor och varje avsnitt har en lång livslängd. Men vad behöver du som vill börja podda tänka på?  Vi bad Åsa Melin Mandre, kommunikationskonsult på Greenhill Relations och en rutinerad podcast-programledare, att ge sina bästa tips på hur du kommer igång med din företagspodd!

Den ultimata guiden till en lyssningsvärd podd

Är du sugen på att dra igång en företagspodd men vet inte vilken ände du ska börja i? Lugn. Här kommer det ultimata nio-stegs-programmet som hjälper dig att skapa en proffsig och lyssningsvärd podd.

1. Definiera syftet med podden

Ja, jag vet, det är kanske inte det roligaste att börja med. Men i och med att vi pratar om företagspoddar så bör ju din podd fylla ett kommunikativt syfte som stöttar er verksamhet. Så, skriv ner varför ni ska göra podden, vilket budskap vill ni nå ut med, vilka som ska lyssna och vad är det som gör att de kommer vilja lyssna. Fundera även på mätbara mål.

2. Välj ett redaktionellt format

Nu blir det mer kreativt. Det finns massor av olika format och du måste välja ett. Ska det vara en intervjupodd med gäster eller ett samtal mellan två personer? Lyssnarfrågor? Olika reportage? Ska ni ha en programledare och ska det i så fall vara någon från er organisation? Ska ni spela in i studio, på kontoret eller kanske på en parkbänk?

Du kan vara väldigt kreativ när det kommer till format, var inte rädd för att ta ut svängarna. Men en sak är viktig. Se till att hålla fast vid formatet du väljer. Då vet lyssnarna vad de kan förvänta sig, samtidigt som alla i studion har koll på sin roll.

3. Namn, musik och profilbild

Du måste ge din podd ett bra namn och ta fram en profilbild. Det är även dags att ta fram en vinjettmusik som skapar rätt känsla för lyssnaren. En ljudlogga för podden helt enkelt. Det finns en massa bra sajter på nätet med både gratismusik eller där du kan köpa loss musik för en billig peng. Eller du kanske känner någon som spelar ett instrument som kan spela in något?

4. Spika produktionsplan

Gör en långtidsplanering och rubriksätt varje avsnitt. Många lyssnar på flera avsnitt på raken, så tänk igenom ett bra flöde. Om du ska spela in i studio med gäster är det hög tid att boka in det.

5. Ta fram körschema

Inför varje avsnitt förbereder du innehållet med research. Ett körschema med punkter och frågor är bra att ha som stöd vid inspelningen. Om du ska ha gäster så är förintervjuer att rekommendera. Gästerna blir lugna om de i stora drag vet vad samtalet ska handla om och du kan plocka upp intressanta frågor att lyfta i samtalet.

6. Spela in!

Egentligen inte så mycket att säga om du gjort alla förberedelser ovan. Det är bra att prata. Se till att ha kontroll på tekniken så att de som är med i podden inte behöver oroa sig för teknikstrul.

7. Redigera

Klipp ihop den inspelade ljudfilen och lägg in vinjettmusiken. Räkna med att lägga dubbelt så lång tid på redigeringen som på inspelningen.

8. Publicera

Du publicerar din podd på en hostingtjänst. Jag använder alltid Libsyn, men det finns fler. Din podd behöver både taggas och kategoriseras korrekt. När du publicerat ditt första avsnitt så skapas en RSS-feed för podden. Den anmäler du sedan till olika poddbibliotek, där Itunes är det största i Sverige.

9. Sprid

En podd blir inte viral av sig själv. Här finns det inga gränser för vad du kan hitta på. Klassiska grepp är att skicka ut det i sitt nyhetsbrev, publicera bilder från inspelningen i sociala medier samt be gästerna som var med att sprida podden vidare. Men du vet säkert bäst själv hur du når ut till just din målgrupp!

Klart! Och det är en relativt snabb process från första till sista steget. Jag skulle säga att i kalendertid så kan du göra allt detta och släppa ditt första poddavsnitt inom två veckor.

Så varför inte börja idag?

Åsa Melin Mandre

Författare: Åsa Melin Mandre

Kommunikationskonsult och en av grundarna av Greenhill Relations. Arbetar med rådgivning och strategier för kunder som Swebus, Cision och Alltid. Har tidigare drivit Agent25 tillsammans med Matti Palm och arbetade där med marknadsföring, försäljning och kommunikation. Hon är utbildad civilekonom från Handelshögskolan samt har studerat vid HEC i Paris. Har en faiblesse för stora statistikfiler, säljprocesser och siffror i alla dess former.

Läs mer av Åsa Melin Mandre

Pin It on Pinterest

7900573eceb817a410d235cb7e9ce1f5666666666666666666
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!