ABM räddar miljön. Okända sanningar. Hårdare krav. Kraften i epost. Kntnt nyhetsbrev vecka 6, 2017

Kära vänner,

Här kommer årets sjätte nyhetsbrev – packat med en massa spännande artiklar. Trots det kommer fler än vanligt att avsluta sin prenumeration denna vecka.

En vanlig fredag brukar 2–3 välja att avsluta sin prenumeration när vårt nyhetsbrev dimper ned i inkorgen. Det är en promille av alla prenumeranter – en riktigt låg siffra. Men idag räknar jag med det dubbla.

Varför?

Varje vecka släpper vi ett nytt avsnitt av vår podcast Kntnt Radio, och en gång i månaden släpper vi en videofilm från vår föredragsserie Kntnt Frukost. Till var och en skriver vi ett kort artikel som berättar om innehållet. Det är när de två sammanfaller som dubbelt så många väljer att avsluta sin prenumeration.

Vad beror det på?

Antagligen föredrar de det skrivna ordet framför det talade. Det skriva ordet går ju snabbt att skanna igenom, och kräver inte att man laddar ned en podcast-app eller sitter klistrad framför skärmen.

Men är det hela sanningen?

Jag vet inte. Så därför ber jag dig – vare sig du gillar nyhetsbrevet och tänker fortsätta att prenumerera på det eller ogillar det och tänker avsluta prenumerationen – att skriva och berätta vad du tror. Skicka mejlet till thomas@kntnt.com.

Den här veckan räknar jag med att extra många avslutar sina prenumerationer (tyvärr), eftersom vi förutom ännu ett avsnitt av Kntnt Radio inte bara har en utan två videofilmer. Jag hoppas min prognos kommer på skam. 🙂

Underskatta inte kraften i epost

Om just epost och nyhetsbrev pratar Pontus Staunstrup och jag i avsnitt 85 av Kntnt Radio.

Epost är på väg att omvärderas: Från något förlegat och spammigt till det nya svarta och mycket effektivt. Enligt vissa är epost den snabbast växande kanalen för marknadskommunikation. Till skillnad mot många andra kanaler fungerar den i alla åldrar. Och framför allt är det en av få kanaler som ger dig värdefull data (istället för Google, Facebook eller någon annan jätte).

Om du ännu inte har gjort det så är det hög tid att uppvärdera epostmarknadsföring i allmänhet och nyhetsbrev i synnerhet, menar Pontus och jag. Lyssna nu (eller läs Pias sammanfattning)!

Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring

EU drar åt tumskruvarna. Består du provet?

Om lite drygt ett år (25 maj 2018 för att vara exakt) så träder den nya dataskyddsförordningen i kraft. Det innebär nya och tuffa krav på hur vi hanterar personuppgifter som bland annat samlas in av våra system för nyhetsbrev, marketing automation och hantering av webbplatser.

Du är ansvarig! Men har du koll på hur den nya förordningen påverkar din marknadsföring?

För att hjälpa dig igång (och oss själva också, för den delen) så frågade vi advokat Alexander Jute om råd. Han skrev en läsvärd artikel som vi publicerade i veckan.

Läs den! Och passa också på att anmäla dig till Kntnt Frukost den 23 februari. Då kommer Alexander till Göteborg och berättar mer.

Account Based Marketing (med Christopher Engman)

Apropå Kntnt Frukost. Ända sedan starten 2013 har vi aldrig ställt in en frukost. Inte förrän snön förlamade Stockholm i november. Då tillbringade Christopher Engman åtta timmer på motorvägen mellan Arlanda och Centralstation i Stockholm. Biltrafiken stod helt still. Men tågen gick. Och till slut hade sista tåget för dagen lämnat perrongen på väg mot Göteborg. Men skam den som ger sig…

I förra veckan kom Christopher med tåget, och höll vårens första föredrag i vår föredragsserie Kntnt Frukost. Som vanligt spelade vi in presentationen så att du som inte kunde delta kan se den efteråt.

Okända sanningar om svenskarna och internet (med Pamela Davidsson)

Kntnt Frukost är ett samarbete mellan Cision och Kntnt. Vi är mycket glada för samarbetet. Inte minst för att de alltid bidrar med ett bra och intressant föredrag. Förra veckan var inget undantag. Då hade de bjudit in Pamela Davidsson, statistikchef på Internetstiftelsen (IIS), att avslöja okända sanningar om svenskarna och internet.

Grymt intressant och mycket uppskattat av publiken. Så uppskattat att min kollega och konferencier, Pia Tegborg, blev tvungen att be publiken lugna sig med frågorna till efteråt. 🙂

Så om du missade föredraget har du chans att se det nu. Första minuten är ljudet lite skrapigt, med strax efter den inledande filmen från IIS blir det mycket bättre. (Pamela hade glömt slå på mikrofonen.)

Sandwichmän, klickbeten, dörrförsäljare och andra reklamnyheter 2017

En gammal bekant sedan webbyråtiden hörde av sig i veckan. Då var han art director på en av Göteborgs bättre reklambyråer. Idag är han content creator på IHM Business School. Han hade skrivit en text som han tror och hoppas du uppskattar. Jag tror han har rätt. Så utan vidare krusiduller rekommenderar jag att du läser Håkan Aludds krönika Sandwichmän, klickbeten, dörrförsäljare och andra reklamnyheter 2017.

Donald…

Apropå IHM. De sponsrar en podcast jag ser fram emot att lyssna på varje vecka: Andreas Utterströms Vita huset och jag. Det leder mig inte alls osökt in på amerikansk politik.

Jag har varit intresserad av politik ända sedan lågstadieåldern. Och jag tycker USA är ett fascinerande land. Så kombon – amerikansk politik – är oemotståndlig för mig. Jag älskade tv-serien The West Wing, gillar House of Cards och ser fram emot säsong två av Designated Survivor. Men vem behöver tv-serier, när dikten överträffas av verkligheten. Tack Donald!

God läsning och trevlig helg önskar vi på Kntnt genom
Thomas

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

id, Donec ut dolor adipiscing odio non velit, Phasellus sem,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest