Acast om podcasts framtid – intervju med Johan Billgren

1,8 miljoner svenskar – det motsvarar var tredje svensk mellan 20 och 64 år – lyssnar på poddradio varje månad. Det är ett av flera skäl till varför marknadsförare måste vakna upp ur sina snapchat-drömmar och börja podda – och annonsera i andras podcastar. Ett skäl varför många drar sig är svårigheten att mäta effekten av annonsering i poddradio. Det försöker Acast lösa. Vi pratar om detta och om podcasting i allmänhet med Johan Billgren, som är utvecklingschef på Acast och en av grundarna.

Pia Tegborg
4 juni 2015

Podcast är på väg att bli main­tream. Utvecklingen går i rasan­de fart. Idag lyss­nar hela 1,8 mil­jo­ner svens­kar på podd­ra­dio var­je månad – vil­ket är en ökning med hela 18% sedan års­skif­tet 2o15! Och ett starkt skäl till var­för du som mark­nads­fö­ra­re skall bör­ja pod­da och även annon­se­ra i and­ras podcasts. Vill du lära dig mer? Läs vida­re!

Innehållet ord för ord (nästan)

Pia: Välkommen till Kntnt Radio avsnitt 31 som spe­las in den 1 juni 2015.

Thomas: Dagens avsnitt är en inter­vju med Johan Billgren, utveck­lings­chef på Acast – en svensk star­tup som revo­lu­tio­ne­rar annons­mark­na­den för podd­ra­di­on.

Pia: Jag heter Pia Tegborg.

Thomas: Och jag heter Thomas Barregren.

Var tred­je svensk lyss­nar på podcasts

Pia: Nästan var tred­je svensk mel­lan 20 och 64 år lyss­nar på en podcats var­je månad. En av tre…! Eller 1,8 mil­jo­ner för att vara exakt.

Det är en ökning med hela 18% sedan bör­jan av 2015.

Detta rap­por­te­rar Dagens Media som häm­tar siff­ror­na från Orvesto Konsument. De rap­por­te­rar ock­så

  • att en kvarts mil­jon svens­kar lyss­nar på podd var­je dag, och
  • att tre gång­er så många lyss­nar var­je vec­ka

Det är smått fan­tas­tis­ka siff­ror.

Thomas: Ja, verk­li­gen! Podcasts är på väg att bli mainstream.

Jag tror att en majo­ri­tet av svens­kar kom­mer att kon­su­me­ra radio huvud­sak­li­gen i form av podcasts redan 2020; och att det här löj­li­ga digi­tal­ra­di­o­pro­jek­tet (DAB) – som ing­en vill ha för­u­tom poli­ti­ker och Sveriges Radios led­ning – änt­li­gen som­nar in efter 20 års slö­se­ri med skat­te- och licens­peng­ar.

Personligen lyss­nar jag på Sveriegs Radio P1 huvud­sak­li­gen ”on demand” – när jag kän­ner för det – i min podcasts-spe­la­re; där jag ock­så lyss­nar på ett 40-tal and­ra podcasts.

Podcasts historia

Pia: Ja, utveck­ling­en går verk­li­gen snabbt fram­åt, och har acce­le­rat de senas­te två åren. Men podcasts har en läng­re histo­ria än så.

Det bör­ja­de för 15 år sedan – i okto­ber 2000 – då Tristan Louis föreslog en lös­ning för hur ljud skul­le kun­na dis­tri­bue­ras med RSS-flö­den.

RSS-flö­de, för er som är osäk­ra på ter­men, kan för­kla­ras som en ström av upp­da­te­ring­ar som en webb­plats skic­kar ut. Kntnts webb­plats har ock­så en sådan ström som du hit­tar på www​.knt​nt​.se/​f​eed.

Appar, som till exem­pel Feedly, och and­ra verk­tyg kan pre­nu­me­re­ra på en webb­plats RSS-flö­de för att på så sätt få till­gång till alla nya artik­lar – eller podcast-avsnitt.

I janu­a­ri 2001 hade Dave Winer gjort nöd­vän­dig för­änd­ring för att RSS-flö­den skul­le kun­na kaps­la in mp3-filer med ljud. Det gjor­de det möj­ligt för webb­plat­ser att (inom cita­tions­tec­ken) ”sän­da” ljud­fi­ler på web­ben.

Samma år intro­du­ce­ra­de Apple både verk­ty­get iTunes för att han­te­ra musik på sin dator och musik­spe­la­ren iPod. Med hjälp av iTunes kun­de mp3-filer spe­las upp på datorn eller flyt­tas till en iPod. Till exem­pel mp3-filer som en webb­plats hade ”sänt” ut.

I bör­jan kal­la­des det nya sät­tet att dis­tri­bu­e­ra ljud för audi­oblog­ging. Men 2004 föreslog jour­na­lis­ten Ben Hammersley, som skrev för The Guardian, att den fram­väx­an­de tek­ni­ken för att sän­da ljud skul­le kal­las ”podcasting”. ”Pod” eftersom många lys­san­de på lju­det i en iPod, och ”casting” från det eng­els­ka ordet för radi­out­sänd­ning – ”bro­adcasting”.

Apple såg i podcast en möj­lig­het att ge sina kun­der ett mer­vär­de, och gjor­de det möj­ligt för iTunes att auto­ma­tiskt lad­da ned ljud­fi­ler från RSS-flö­den och över­fö­ra dem till iPod. Samtidigt ska­pa­de de ett regis­ter över podcasts så att det blev enkelt att ini­från iTunes söka och hit­ta podcasts att pre­nu­me­re­ra på. Succéen var given.

Redan 2006 nåd­de podcast ”top­pen av upp­blåsta för­vänt­ning­ar” på Gartners hajp­kur­va. Under föl­jan­de år sjönk podcasts allt dju­pa­re ned i ”besvi­kel­sen sän­ka”. Men 2012 så vän­de det, och sedan dess klätt­rar podcast raskt upp­för ”upp­lys­ning­ens slutt­ning” för att 2015 bör­ja nå den ”pro­duk­ti­va pla­tån”.

Och här är vi nu. 1,8 mil­jo­ner svens­kar – det mot­sva­rar var tred­je svensk mel­lan 20 och 64 år – lyss­nar på podcasts var­je månad.

Thomas: Och det är ett av fle­ra skäl till var­för mark­nads­fö­ra­re mås­te vak­na upp ur sina snapchat-dröm­mar och bör­ja pod­da – och annon­se­ra i and­ras pod­dar.

Pia: Ja, och om de två saker­na sam­ta­la­de Thomas och jag i april med Acasts utveck­lings­chef och med­grun­da­re Johan Billgren.

Acast är en starkt lysan­de stjär­na på den svens­ka star­tup-sce­nen. De hjäl­per pod­da­re och annon­sö­rer att höras (och lyss­na­re att hit­ta bra pod­dar).

Vi spe­la­de så klart in vårt sam­tal. Och det ska du strax få ta del av. Men först ska vi slå ett slag för det sista kurs­till­fäl­let innan som­ma­ren.

Sista kurstillfället innan sommaruppehåll

Thomas: Ja, den 15 juni hål­ler vi intro­duk­tions­kur­sen till con­tent mar­ke­ting, och den 16–17 juni har vi den popu­lä­ra och hand­fas­ta fort­sätt­nings­kur­sen.

Passa på att gå den nu. Läs mer och anmäl dig på Kntnts webb­plats: www​.knt​nt​.se/​u​t​b​i​l​d​n​ing.

Pia: Ja, gör det. Vi har fåtal plat­ser kvar på fort­sätt­nings­kur­sen den 16–17 juni. Så om du inte vill mis­sa chan­sen så ska du anmä­la dig idag.

Intervju

Med det sagt, är det dags för vårt sam­tal med Acasts utveck­lings­chef och med­grun­da­re Johan Billgren.

[…]

Pia: Du har avlyss­nat Thomas och mitt sam­tal med Johan Billgren, som är utveck­lings­chef och med­grun­da­re på Acast.

Thomas, vad har hänt med Acast sedan vi spe­la­de in sam­ta­let den 16 april.

Thomas: Två saker är vär­da att näm­na.

Spår

Thomas: Först så har de släppt sin egen­pro­du­ce­ra­de poddse­rie Spår.

Den hand­lar om två äld­re brö­der som en kväll i april 2004 över­fölls på en ens­lig gård i Kalamark, väs­ter om Piteå. Den älds­ta bro­dern slås bru­talt ihjäl, men den and­re hit­tas levan­de efter två dygn. Polisen har pro­blem med inter­na stri­dig­he­ter, men till slut anser man sig hit­tat gär­nings­man­nen – Kaj Linna – som fälls mot sitt nekan­de i tings- och hov­rätt. Teknisk bevis­ning sak­nas helt, och fynd gjor­da på brotts­plat­sen pekar åt and­ra håll. Dessutom har den över­le­van­de bro­dern pekat ut en helt annan per­son.

Radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson föl­jer i Kalamarksmördarens spår och stäl­ler sig sam­ma frå­ga som kri­mi­nal­po­li­ser och and­ra som fort­satt föl­ja fal­let efter livs­tids­do­men; var det verk­li­gen Kaj Linna som gjor­de det?

Poddradioserien har fem delar. Än så länge har två kom­mit ut. Efter att ha lyss­nat på den förs­ta mås­te jag säga att den är sjukt bra. Det är bara att gra­tu­le­ra Acast till en lyc­kad pro­duk­tion, som de har gjort till­sam­mans med Ljudbang och A‑One, med finan­sie­ring från bland and­ra Pressbyrån.

Spår – är det content marketing? Och för vem?

Pia: Intressant att Pressbyrån är spo­sor. Är det con­tent mar­ke­ting?

Thomas: Ja, jag skul­le säga att det är con­tent mar­ke­ting, men inte för Pressbyrån, utan Acast.

Pia: Nu får du för­kla­ra dig.

Thomas: Content mar­ke­ting är, som vi har sagt många gång­er förr, en meto­dik för fort­lö­pan­de pub­li­ce­ringegen platt­form av inne­håll som en mål­grupp vill ha i syf­te att för­änd­ra eller för­stär­ka ett bete­en­de som leder till öns­kad nyt­ta.

Det är utan tvi­vel inne­håll som en mål­grupp vill ha. Och den har så klart både pro­du­ce­rats och pub­li­ce­rats i syf­te att för­stär­ka ett bete­en­de som leder till affärsnyt­ta. Men för vem?

Både Acast och Pressbyrån vin­ner på Spår.

Pressbyrån för att det stär­ker deras varu­mär­ke.

Acast för att Spår dri­ver efter­frå­gan på mer podcast-inne­håll, som i sin tur dri­ver deras för­sälj­ning av annon­ser.

Spår i sig är inte till­räck­ligt för att kva­li­fi­ce­ras som fort­lö­pan­de pub­li­ce­ring, men man kan ana att Acast kom­mer göra m det­ta, san­no­likt med and­ra spon­so­rer. Och då blir det­ta en del i en stör­re och fort­lö­pan­de pub­li­ce­ring.

Och det är Acast som fram­står som avsän­da­re. Det är allt­så deras platt­form.

Så jag skul­le säga att det­ta kan vara con­tent mar­ke­ting för Acast.

För Pressbyråns del är det­ta vad Sara Rosengren, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, san­no­likt skul­le kal­la vär­destöd­jan­de reklam. De spons­rar helt enkelt något som publi­ken vill ha, och där­för accep­te­rar att de gör reklam.

Pia: Okej.

35 miljoner i riskkapital

Pia: Du sa att två saker var vär­da att näm­na. Detta var den ena. Jag antar att den and­ra är att de har fått in 35 mil­jo­ner kro­nor i ytter­li­ga­re risk­ka­pi­tal.

Thomas: Ja. Breakit, som drivs av våra podd-kol­le­gor Stefan Lundell och Olle Aronsson, avslö­ja­de för någ­ra dagar sedan att Bonnier Growth Media och risk­ka­pi­tal­bo­la­get Moor inve­ste­rar mot­sva­ran­de 35 mil­jo­ner kro­nor i Acast. De ska bland annat använ­das till att öpp­na ett kon­tor i New York.

Pia: Jag är över­ty­gad om att vi kom­mer få höra myc­ket mer om Acast i fram­ti­den, Spännande!

Men du är det dags att slu­ta.

Nästa avsnitt

I näs­ta avsnitt, som kom­mer den 18 juni, ska Thomas och jag läm­na lite tips om böc­ker att läsa och pod­dar att lyss­na på i som­mar. Vi kom­mer ock­så berät­ta vad vi själ­va kom­mer att bju­da på i den vägen under som­ma­ren. Jag kan redan nu avslö­ja att Kntnt radio kom­mer att kom­ma med nya avsnitt hela som­ma­ren. Mer om det i näs­ta pro­gram. Missa inte det!

Thomas: Nej, det får du inte mis­sa. Och glöm nu inte att gå in på www​.knt​nt​.se/​u​t​b​i​l​d​n​ing och anmäl dig till kur­ser­na den 15 respek­ti­ve 16–17 juni.

Musik

Pia: Till sist. Vad blir det för musik idag?

Thomas: On The Beach av och med Jonay – en svensk hip­hop- och RnB-artist från Stockholm med röt­ter i Bulgarien.

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Actionable © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: Happyrock © Bensound (CC BY-ND 3.0)
Musik: On the beach © Jonay (CC BY-NC-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
libero. Aliquam libero ut lectus vulputate, dolor. ultricies amet, eleifend

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest