Adaptive marketing. Vad gör man när allt förändras?

Adaptive marketing. Jag sitter på en föreläsning med Johan Ydring. Ämnet fascinerar mig och jag imponeras av hans sätt att tänka utanför lådan. Jag själv känner att jag nog varit inspärrad i den alldeles för länge och mina tankar börjar snurra. Adaptive hit och adaptive dit. Jag vill bara veta vad jag ska göra för att komma ur lådan.

Så börjar Johanna Unger, student vid Nordic Business Institute, dagens blogginlägg som sammanfattar Johan Ydrings föredrag vid Kntnts frukostseminarium den 23 oktober 2014. Läs resten av hennes blogginlägg, och se och hör Johan Ydrings föredrag här!

Media – början och slutet

All media är idag extremt viktig och går extremt snabbt. Vi delar fler ord, bilder och berättelser än vi någonsin kunnat drömma om. Sätten vi kommunicerar med våra kunder på kan inte längre beskrivas som en rak AIDA-modell, idag är det snarare en loop. Allting börjar och slutar med media.

Maktskiftet

Vi lever i en värld som hela tiden förändras – vilket är helt fantastiskt. Den har gett oss Google, Facebook, smartphones för att nämna några av vår världs nyförvärv. Men vad innebär det egentligen för oss? Om världen vi lever i är föränderlig måste vi också ha en vilja att förändras. Vi lever inte längre på 60-talet då alla samlades runt tv:n som scouter runt en lägereld. Det är inte längre vi marknadsförare som har kontrollen. Nu är det konsumenten som har makten! Makt över hur de vill ta emot vår kommunikation, när de vill ha den och var de vill ta del av den.

Anpassa dig eller gå under

Så, vad gör man när allt förändras? Man anpassar sig så klart. Men hur? Var uppfinningsrik. Avfärda inte nya idéer, utan fråga dig istället varför. Om vi frågar oss själva varför sju gånger så når vi helt nya djup! Och våga testa! Folkhälsomyndigheten gjorde det och använder idag Google Trends för att skapa rapporter om när t.ex. vinterkräksjukan är på gång runt om i landet.

Poängen är att vi måste börja tänka utanför lådan när det gäller marknadsföring!

Föreläsningen tar slut, mina tankar har snurrat klart och slussats ut i banor jag aldrig tänkt förut, fast som nu förefaller helt självklara. Och det är väl det som är adaptiveness – att anpassa sig!

Johan Ydring

Johan är ny mediechef hos Fritidsresegruppen. Han var tidigare Digital Strategy Director på Mindshare, där han hjälpt kunder att hitta relevanta och spännande sätt att arbeta med media. Han är också en mycket uppskattad föreläsare på Berghs School of Communication.

Innehållet minut för minut

Nedan kan du se och höra hela föreläsningen. Den är 57 minuter lång. Några hållpunkter:

  • 00:20 Inledning
  • 03:32 Adaptive marketing
  • 11:40 Världen i förändring
  • 22:08 Media i förändring
  • 37:47 4P i förändring
  • 52:40 Avslutning

Se och hör

Du kan se och höra föreläsningen nedan.

Filmen finns på Vimeo och YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bilderna så finns de på SlideShare.

Mer Johan Ydring

Pia Tegborg intervjuar Johan Ydring i avsnitt 16 av Kntnt Radio. Missa inte det!

Bild © Roger Meerts/Shutterstock
Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Johanna Unger

Författare: Johanna Unger

Johanna Unger utbildar sig just nu till kommunikatör på yrkeshögskolan Nordic Business Institute i Göteborg. Arbetar vid sidan av studierna extra som kommunikationsassistent på Stavdal och skriver bland annat artiklar till företagets interntidning.

Läs mer av Johanna Unger

ut mattis sed id libero nunc sem, suscipit diam vel, amet,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest