AdWords för content-nördar

Googles annonstjänst AdWords är inte bara för handlare som säljer på webben och andra med tydliga konverteringsmål. Sökordsannonser kan också användas för att driva trafik till en webbplats eller enskilda artiklar. Sökordsannonser kan också förbättra din SEO – och vice versa.

Detta och mycket annat som intresserar content-nördar pratar vi om med Michael Wahlgren, som är grundare av Pineberry – en av Sveriges mest namnkunniga SEO- och AdWords-byråer – och författare till ett par böcker och som driver den eminenta Sökpodden. Lyssna nu!

Pia Tegborg
30 november 2017

Goog­les annons­tjänst AdWords är inte bara för hand­la­re som säl­jer på web­ben och and­ra med tyd­li­ga kon­ver­te­rings­mål. Sökords­an­non­ser kan ock­så använ­das för att dri­va tra­fik till en webb­plats eller enskil­da artik­lar. Sökords­an­non­ser kan ock­så för­bätt­ra din SEO – och vice versa.

Det­ta och myc­ket annat som intres­se­rar con­tent-nör­dar pra­tar vi om med Michael Wahl­gren, som är grun­da­re av Pine­ber­ry – en av Sve­ri­ges mest namn­kun­ni­ga SEO- och AdWords-byrå­er – och för­fat­ta­re till ett par böc­ker och som dri­ver den emi­nen­ta Sök­pod­den.

Vi pas­sa­de på att frå­ga honom om de här 16 sakerna:

    1. Vem är du och vad gör du?
    2. Är AdWords (och SEO) något för alla?
    3. Var­för ska man job­ba med AdWords (och SEO)
    4. Är AdWords bara använd­bart i slu­tet av köpre­san – nära konvertering?
    5. Ser folk skill­nad på sökords­an­non­ser och sökresultat?
    6. Vil­ka and­ra annons­for­mat än sökord stöd­jer AdWords?
    7. Behövs AdWords om man gör bra SEO (eller vice versa)?
    8. Finns det en sand­lå­da för nya webbplatser?
    9. Ska man köpa sökords­an­non­ser för van­li­ga artiklar?
    10. Används AdWords för att tes­ta rubriker?
    11. Hur får jag min sökords­an­nons att ham­na överst på sidan?
    12. Är det vik­tigt att snabbt få många klick på en annons?
    13. Hur ska jag hit­ta och väl­ja rätt sökord?
    14. Vil­ket sökords­verk­tyg fun­ge­rar bäst i Sverige?
    15. Vad är sökords­luc­kor för något?
    16. Hur häng­er Goog­le AdWords, Goog­le Ana­ly­tics och Goog­le Search Con­so­le ihop?

Länkar till mer läsning och lyssning

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Like Im Bro­ke Feat. King Ski © Mar­kay (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »