Äntligen händer något i mejlen AMP för e-post: Därför ska du bry dig

Gränserna mellan webb och app har suddats ut och nu hänger e-posten på. Är det bra eller dåligt? Vår krönikör Martin Modigh Karlsson reder ut innebörd och konsekvenser av accelererade mobilsidor (AMP) i din e-post.

Öppna mailet i en webbläsare

Medan design och funktionalitet hos webbsidor relativt snabbt har utvecklats och förbättrats, har internets ålderman – eller grand old lady – lunkat på utan större förändringar. Jag vill nästan sträcka mig till att säga att e-post är för internet vad ormbunkar  och hajar är för vår nuvarande flora och fauna: En rest från förr.

Visst har nyhetsbrevstjänster som Mailchimp gjort avtryck, men fortfarande är bilder lågupplösta, 600 pixlar breda, och man ser meddelanden likt detta:

För att kunna säkerställa användarupplevelsen brukar HTML-formaterade brev också finnas på webben så att du kan se dem även om din e-postklient sätter käppar i hjulet.

Men nu börjar det hända saker. Men låt mig växla in på ett relevant sidospår innan vi kommer dit.

Avstickare om webbutveckling

Det är svårt att utforma en webbsida som ser bra ut i alla webbläsare, på alla plattformar och för alla enheter. Det beror på en mängd faktorer:

  • Skärmens storlek och upplösning
  • Förhållande mellan höjd och bredd för fönstret i vilket webbsidan visas
  • Vilken webbläsare och version som används
  • Vilket operativsystem och vilken version
  • Avstängda cookies och script, långsam uppkoppling, inställningar i webbläsaren som ökar kontraster eller textstorlek och andra begränsningar utanför webbsidans kontroll

Men alla dessa svårigheter bleknar vid jämförelse med de utmaningar som bjuds vid design av e-postmeddelanden.

Säkerhet framför allt

Epostklienter tillåter inte skript, som är en förutsättning för att skicka information tillbaka till servern för att hämta innehåll i flykten. Då går det inte att tillhandahålla innehåll eller design som anpassad efter mottagarens förutsättningar.

Säkerhet är ett tungt vägande skäl till denna begränsning. Mejlservrar är känsliga själar, och företag och organisationer är väldigt utsatta om de slås ut. E-post ska dessutom kunna läsas lokalt, i en massa olika klienter och över svajiga uppkopplingar. Vissa läser sin epost i en webbläsare, med tjänster som Gmail, Outlook.com, Amazon Workmail, Yahoo och liknande, medan andra hämtar och läser via en av de otaliga appar som finns för smartphone och dator. Och sen har vi smarta klockor, armband, högtalare, mikrovågsugnar och andra enheter som kan visa din epost, eller delar av den.

Ännu fler problem

Många klienters begränsningar stannar inte vid säkerhet. De som skapar dem visar inget större intresse att implementera de standarder för bland annat HTML och CSS som tas fram och anammas av webbläsare.

För att röra till det ännu lite till kan samma användare läsa samma mejl på flera olika enheter och under olika förhållanden. Det räcker alltså inte med att segmentera sina mottagare efter deras vanligaste operativsystem eller skärmstorlek för att kunna göra specialanpassade utskick.

Men nu börjar saker hända.

Enter AMP

Den 7 oktober 2015 meddelande Google inför världen att de hade kommit överens med ett trettiotal företag om en ny lösning för att göra webbsidor snabbare på mobila enheter. Lösningen kallas AMP (Accelerated Mobile Pages) och lanserades i början av 2016. En typisk sida anpassad för AMP laddar ned en tiondel av den data som samma sida utan AMP laddar, och minskar laddningstiden med 75 procent. Men smakar det så kostar det. AMP tillåter bara en begränsad uppsättning av HTML- och CSS-kod. Och bara färdiga JavaScript-komponenter kan användas.

Två år efter att AMP släpptes meddelande Google att de ska utveckla AMP också för mejl. Nu är det klart.

Shoppa direkt från inkorgen

Inbäddat AMP-innehåll i e-post  kommer att kunna erbjuda interaktivitet utan att du behöver lämna inkorgen. En e-handel kan skicka ett mail till dig som inte bara listar produkter baserat på er tidigare relation (den typen av individualisering görs ju redan, men den sker i deras ände och inte när brevet väl nått dig), du kan djupdyka i en specifik produkt och till och med genomföra merparten av köpet utan att slussas över till webbläsaren. Du kommer kunna få ”njuta av” interaktiva element du är van vid från webben direkt i e-postmeddelanden. Knappar, kryssrutor och bildkaruseller öppnar för välkända tjänster som Pinterest (moodboards) och Doodle (mötesbokningar) direkt i meddelandefönstret.

Det har redan tagits flera steg för att sudda ut gränserna mellan vad som är webb och vad som är app, och nu kliver e-posten efter. Frågan är hur snart ett brev kan  vara så packat med funktionalitet att du bokmärker det till din hemskärm, mellan BankID och Candy Crush?

Testa själv!

Om du har Gmail kan du redan ta emot ta emot mejl med AMP-kod. Använder du G Suite behöver du bara slå på ”dynamic email”. Snart kommer också Outlook, Yahoo Mail, Mail.ru med flera att ta emot AMP-mejl.

Som marknadsförare vill du säkert också skicka AMP-mejl. Då måste du först registrera dig och sen anlita en epostleverantör som stödjer tekniken (t.ex. SparkPost, Litmus, Twilio SendGrid eller Amazon SES). Läs mer här.

Martin Modigh Karlsson

Författare: Martin Modigh Karlsson

Martin Modigh Karlsson driver kommunikations­byrån Bridget i Göteborg. Tillsammans med sina pigga kollegor hjälper han lokala och internationella bolag med webb och content marketing. Martin har en bakgrund inom både kommunikation och utbildning och arbetar dagligen med kunder inom allt från bygg till life science och mjukvaru­utveckling.

Läs mer av Martin Modigh Karlsson

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

eget venenatis, vel, dapibus sem, odio libero. Praesent pulvinar
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest