Är martech räddning eller förbannelse? Kntnt Radio 177 med content-spanarna

Tekniska lösningar för marknadsföring, så kallad martech, lovar hjälpa oss att nå fler, få större precision, skapa mer intresse, konvertera snabbare och ytterst att skapa ”return on investment”. Vi köper verktygen och använder dem. Och minsann: Får vi inte bättre räckvidd? Blir vi inte bättre att nå vår målgrupp? Titta hur engagemanget ökar! Och där trillade en affär in. Jippi! Vi kan inte räkna ut ROI – men det måste vara uppenbart för var och en att det är en bra investering.

Eller?

Dessa fantastiska lösningar kräver innehåll. Mycket innehåll. Bra innehåll. Har vi tid och råd att ta fram det? De kräver också någon som analysera utfallet och sen vrider på rattar, trycker på knappar och drar i spakar så att dessa underbara maskiner fungerar optimalt. Har vi tid och råd att låta någon göra det? För de allra flesta är det ärliga svaret: Nej. I vart fall inte nu.

Så vad gör vi?

Vi gör det bästa av situationen. För de allra flesta innebär det att vi använder det innehåll vi har och gör vårt bästa för att ställa in programvaran så bra vi bara kan. Sen kör vi och håller tummarna.

Men vad blir resultatet?

Bara för att du kan så måste du inte

Just because you can, it doesn’t mean you should skriver Mark Schaefer. Han laddade ned ett PDF-dokument från Salesforce och fick inom 24 timmar:

  • Ett oönskat säljsamtal
  • Ett mejl från en säljare
  • En inbjudan till ett webinar
  • En prenumeration på en blogg
  • Ett prenumeration på ett nyhetsbrev riktad till försvarsindustrin, som Mark Schaefer aldrig har haft med att göra.

Detta är inbound marketing från sin sämsta sida. Det är mer outbound än inbound.

Vad händer på långsikt?

Detta är inget unikt för Salesforce. Inte heller för amerikanska företag. Många svenska företag gör likadant. De köper en martech-lösning, fyller det med innehåll och trycker sen på startknappen.

På kort sikt ser de flesta en klar förbättring. Men vad händer på långsikt? Det frågar sig content spanarna – Malin Sjöman, Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) – i veckans avsnitt 177 av Kntnt Radio.

Länkar

Här kommer länkar till sådant vi nämner eller pratar om i avsnittet:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: IDK © The DLX (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.

Praesent dictum risus nunc et, vulputate, mattis leo. mattis Aenean

Pin It on Pinterest