Åsikt Kntnt Radio 105 med Åsikt

Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta avsnitt av Kntnt Radio är en återutsändning av avsnittet 1 från den 4 september 2015.

Välkommen till pilotavsnittet av Kntnts nya podd – Åsikt. Jag som har en åsikt heter Thomas Barregren.

I dag är det den 2 september 2015, och jag ska prata kring ämnet display annonsering och ”ad blockers”.

Du är med om ett experiment. Den här podden är ett experiment. Jag ska förklara, men först ska jag lägga fram tre pusselbitar.

Ledarkrönika

Jag tycker det är viktigt att ta ställning. Att våga ha en åsikt. Även företag; i frågor som är relevant för deras målgrupp.

Men det kräver mod. För alla tycker inte lika. Och tar man ställning får man några med sig och några mot sig. Men det är oändligt bättre än att ingen bryr sig.

Så jag har länge tänkt tanken att Kntnt ska ha en ledarkrönika. Det är den första pusselbiten. Den andra är kuratering.

Bättre kuratering

Jag skannar varje dag igenom kopiösa mängder artiklar, blogginlägg och nyhetsbrev om content marketing, inbound marketing, native advertising, market automation, sökmotoroptimering, sociala medier, copywriting, branding och liknande ämnen. Hela tiden på jakt efter ny kunskap, nya idéer och andras erfarenheter. Det mesta jag tittar på är lamt eller tamt, uttänjt eller uttjatat, eller bara rent ut sagt dåligt. Men jag brukar hitta några mumsbitar, och ibland till och med ett eller annat guldkorn.

I ett års tid har jag delat med mig av det bästa jag har hittat i sociala medier. Och jag har i slutet av veckan sammanställt veckans skörd i vårt nyhetsbrev. Många har uttryckt sin uppskattning för denna service.

Jag gjorde ett uppehåll under sommaren, och har ännu inte kommit igång. Jag grubblar på om det finns ett bättre sätt.

En del texter väcker tankar och föder åsikter hos mig. Kan de tillföra Kntnts målgrupp ett värde? Och hur ska jag i så fall paketera det? Det är den andra pusselbiten. Den tredje och sista är mer lustfylld.

Poddradio är bra

Det är roligt att spela in en podd. Det är roligt att redigera ljud. Och viktigare; det är ett format med unika egenskaper, som gagnar både dig som lyssnare och Kntnt som avsändare.

Inget annat format låter dig konsumera innehållet och samtidigt göra något annat. Vad gör du just nu? Åker buss till jobbet? Diskar? Löptränar? Städar? Ute och går? Jag slår vad om att du inte sitter i en fåtölj och bara lyssnar (fast det hade förstås varit trevligt om du gjorde det).

Och få andra format bygger en relation mellan avsändare och mottagare som en podd. Om du redan lyssnar på Kntnt radio – vår andra podcast som fortsätter med nya avsnitt varannan vecka – så förstår du säkert vad jag menar.

Experiment

Dessa tre pusselbitar – önskan om en ledarkrönika, bättre kuratering och att göra mer podcast – blir tillsammans denna podd. Hoppas du gillar det.

Så vad är då experimentet? Jo, jag är inte helt säker på att jag personligen har tillräckligt med tid för att göra denna podd och allt annat som ska hinnas med. Men det finns bara ett sätt att ta reda på det. Kasta sig ut i det okända och ta var vecka som den kommer. Det är därför jag kallar det för ett experiment.

Jag kan inte lova att nya avsnitt kommer ut på samma dag, eller ens varje vecka, och inte heller att de följer samma format. Det är som sagt ett experiment. Och du är försökskaninen.

Berätta gärna vad du tycker. Skriv en kommentar på blogginlägget som hör till avsnittet, eller dela dem i sociala medier, eller skicka mig ett mejl. Gör det som passar dig bäst – men berätta gärna.

Nu till dagens innehåll

Apples ”Ad Blocker”

Pia och jag pratade i senaste avsnittet av Kntnt radio, nummer 41, om en artikel som Joshua Benton, director of the Nieman Journalism Lab, skrev redan i juni. I den berättade han att Apple kommer tillåta ”Ad Blockers” i iPhone och iPad. Det blir möjligt med iOS 9 som släpps i dagarna.

I juni var det inte så många som uppmärksammande Apples beslut. Men nu har ett ljus gått upp, och sista veckan har det kommit flera rapporter om oro och irritation hos mediaföretag och startups i Silicon Valley. I båda fallen eftersom ”putting such ’ad blockers’ within reach of hundreds of millions of iPhone and iPad users threatens to disrupt the $70 billion annual mobile-marketing business”, som The Wall Street Journal skriver.

Själv är jag mest glad för att slippa skiten. Det tror jag de flesta är. ”Apple is going to create a massive consumer appetite for blocking ads,” säger Sean Blanchfield, som är vd för ett företag som hjälper publicister att bekämpa ”ad blocking”.

Intressant nog är det bara i Safari, Apples webbläsare, som annonser ska kunna blockeras. Det slår hårt mot Google, men lämnar Facebook praktiskt taget oberörd. Och alla förståsigpåare verkar vara överens om att Apple vill ge Google ett rejält tjuvnyp. ”It seems like this is part of the ongoing tussle between these two entities,” säger Peter Stabler, som är analytiker på Wells Fargo, och fortsätter: ”It’s yet another arrow that Apple can put into the ankle of Google.”

En bidragande orsak till att Apple lämnar appar i fred är förstås att de själva tar 30% av intäkterna som apparna genererar och att de själva har en annonslösning för just appar.

Officiellt tillåter Apple ”ad blockers” för värna om vår personliga integritet. The Wall Street Journal skriver:

In a June speech, Mr. Cook (Apples vd, reds. anm.) said some prominent Silicon Valley companies had lulled consumers into complacency about their personal information and delivered a warning. ”You’re not the customer. You’re the product,” he said.

Även Google värnar om oss, enligt samma tidning.

Google blockerar Flash

The Wall Street Journals nyhetsbrev CMO Today var först med att berätta att Google blockerar Flash-videos i sin webbläsare Chrome.

Jippi, nu slipper vi videoannonser som startar av sig självt. Om du absolut vill se dem så kan du starta dem själv. Men det lär ju inte hända.

Ganska snart kommer Flash-tekniken vara helt förvisad till skräphögen – där den borde ha placerats redan för tjugo år sedan. Flash är ett kakmonster som glufsar i sig i bandbredd och batteritid, och har pälsen full av löss och andra ”bugs”.

Så vad är alternativet? Använd HTML5. Den senaste versionen av HTML har inbyggts stöd för video.

Kntnts övertygelse

Nu har jag pratat om två saker som gör livet svårare för dig som annonserar – för dig som jag bryr mig om och vill hjälpa. Ändå har jag uttryckt gillande för dessa förändringar. Du kanske misstänker att det är för att vi på Kntnt utvecklar och säljer verktyg och tjänster inom content markering, som uppenbart inte drabbas. Och på sätt och vi har du i så fall rätt; men ändå helt fel. Det är nämligen tvärtom.

Låt mig helt kort förklara. Mina kollegor på Kntnt och jag delar övertygelsen

  • att både säljare och köpare behöver marknadsföring för att hitta varandra – att marknadsföring därför är en bra sak för dig, mig, alla andra och samhället i stort, men
  • att dålig eller överutnyttjad teknik för marknadsföring, som till exempel display annonser, förstör det fina med marknadsföring,
  • att marknadsföringen därför måste förändras i grunden – kommer att förändras i grunden – vare sig vi vill det eller ej, så
  • att läpparnas bekännelse – att mottagarna står i centrum – faktiskt blir realitet och det enda effektiva sättet att nå ut.

För oss är content marketing en metodik som hjälper dig som marknadsförare att komma dit. Inte den enda metodiken. Men en av få som har prövats och visat sig vara effektiv.

Vi ser vår roll på jorden, som företag, att hjälpa dig som dagligen arbetar ute på fältet med att ploga, så och skörda att få bättre metoder och verktyg för ditt jobb.

Reklamavbrott

Jag ska avsluta med en annonsmakares bekännelse. Men innan dess 30 sekunder reklam.

En annonsmakares bekännelse

Apropå att Apple tillåter ”ad blockers”, idag kom en annonsmakares bekännelse. Det är Barry Lowenthal, vd för en amerikansk mediabyrå som sälja annonsplats i print, radio, tv, utomhus, display, mobil, sök och social medier för 4 miljarder kronor (låt det sjunka in – 4 miljarder kronor). Han skriver på Digiday att han använder… (trummor) …”ad blocker”.

Är inte det ganska talande att vd:n som omsätter 4 miljarder kronor på att förmedla annonser själv blockerar dem!?

Jag läste hans bekännelse med stort intresse. Han skriver:

Initially, I resisted. I considered it stealing to install an ad-blocking plug in. After all, how could I prevent ads from being shown when it’s the ads that pay for the content?

But when I installed the plugin, I was shocked how much better the experience was.

[…]

As someone who works in advertising, this is troubling and freaking scary.

Han avslutade den mycket läsvärda texten så här:

The other day, I read in the Times about the new book ”The Girl In The Spider Web” (den fjärde boken i Millennium-serien, reds. anm.). I did not find out about the book through a banner or 30-second TV spot, but I still bought it. In this case, PR was probably an important marketing channel. In our new world, different channels and new platforms, especially social, will become more important.

Ad-blocking is going to force us to reinvent our world again. Let’s stop complaining and just accept that whatever works best for the consumer is always going to win.

Jag säger bara: Amen!

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

5c50658e5aa6ebd2ef06fee2bd30521aHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest