Berätta mer – därför ska du prioritera varumärkesberättelsen

Låt ditt varumärkes berättelse stärka relationen till din publik. Vår krönikör Johanna Stenmark delar med sig av sina tankar om berättelsens betydelse för varumärket och ger enkla tips på hur du kommer igång med den. Läs dagens artikel nu! 

Börja från början

Storytelling kan – rätt använt – bygga fantastiska relationer mellan varumärke och publik. Men för den som ännu inte hittat kärleken till storytelling kan det vara minst sagt motigt att komma igång. Viktigt är att du börjar från början. I dagens artikel bjuder jag på några enkla starttips till berättelsen om ditt varumärke.

If you don’t turn your life into a story, you just become a part of someone else’s story.
– Terry Pratchett, ur The Amazing Maurice and His Educated Rodents.

Det var en gång ett varumärke

En varumärkesberättelse är mer än bara en berättelse. Det är sant. Varumärkesberättelsen är den sammantagna upplevelsen av ditt varumärke. Såväl externt som internt. Den berättas av det ni skriver, visar, gör – av medarbetarna, av kunderna och av era partners.

I sin enklaste form är berättelsen om varumärket, ibland kallad brand story, det som finns under ”Om oss”-sidan på er webb. Det är det mest basala sättet att kommunicera varumärkesberättelsen på.

Och här är det många varumärken som slarvar. Omedvetna om vad berättelsen om dem spelar för roll för kundens upplevelse av varumärket. Vissa väljer till och med att skippa berättelsen helt.

Det behöver inte vara svårt

Men det finns många enkla och viktiga poäng att plocka genom att prioritera den grundläggande berättelsen om varumärket. Och då är ”Om oss”-sidan där du ska börja.

I en artikel på Linkdex jämförs varumärkesberättelsen med när du träffar någon för första gången. Då ställer vi ofta frågor så som ”var kommer du ifrån?” och ”vad jobbar du med?” – frågor som hjälper oss att hitta gemensamma beröringspunkter och bygga förtroende.

Bakgrunden, syftet, ambitionerna framåt och vad ni står för är faktorer som hjälper publiken att identifiera sig med ert varumärke. Och som passar utmärkt under rubriken ”Om oss”.

Alla berättelser har en början

De finns de företag som byggt en historia så stark att den i dag lever sitt eget liv. Så som Apple med Steve Jobs som sin frontman. Men tänk på att även detta företag började någonstans.

Ben & Jerry’s är ett annat varumärke som mer eller mindre är helt byggt på sin story. Utan den skulle det kunna handla om vilket glassvarumärke som helst. Det som särskiljer dem från andra är deras historia.

Vem, vad, hur, när

Båda exemplen ovan börjar sin berättelse på samma sätt – med att utgå från sina grundare. Varför de startade företaget, hur det gick till, var de befann sig samt vilka ambitioner och visioner de hade för varumärket.

Börjar du där har du en bra grund att bygga vidare på. I entreprenörsmagasinet Inc. beskriver John Cinquina, som bland annat skrivit boken Build Great Brands – Unlocking Your Business Growth Potential, tre steg för att komma igång med din brand story. Det första steget inkluderar just det som Apple och Ben & Jerry’s gjort så bra – att beskriva hur företaget grundats.

Cinquina förslår att du skriver ner hela historien, in i minsta detalj, och att du sedan märker ut de delar som synliggör syftet för din verksamhet. Denna övning ger dig grundstenarna till hur du sedan bygger upp din berättelse.

I all sin enkelhet

Att hålla någonting enkelt är lättare sagt än gjort. Men det hjälper dig att bygga känslan av äkthet och förtroende.

Har man lätt att sväva iväg i sitt skrivande kan det vara bra att hålla sig till uppställningen problem, lösning, framgång. Vilket du kan läsa om i ett blogginlägg av Neil Patel på Kissmetrics. Patel sammanfattar väldigt väl hur du kan jobba med din brand story, jag kan verkligen rekommendera hans text.

Att utgå ifrån en tidslinje med en början, en mitt och ett slut kan också vara hjälpsamt. Men notera att slutet inte ska vara ett avslut. Tvärt om är ”slutet” på berättelsen början på det som pågår just nu och det som komma skall, fortsättningen.

Hitta varumärkets personlighet

Personlighet och karaktärsdrag hjälper publiken att knyta an till ditt varumärke. Vi dras till varumärken som vi kan relatera till och som vi har någonting gemensamt med – vilket gör oss mer benägna att lita på dem.

Att hitta en tydlig persona kan även vara en bra guide i kommunikationen. Tonalitet och språk blir tydligare om du har en specifik målgrupp i åtanke, men det blir också enklare om du har en tydlig bild av varumärkets personlighet.

Vägen framåt

Det blir allt viktigare med personalisering av kommunikationen och med teknikens utveckling kommer nya möjligheter – något jag skrivit om i ett av mina tidigare inlägg.

Men i våra ambitioner att gå framåt får vi inte glömma var vi kom från. Framför allt får vi inte glömma vilka möjligheter det finns i att berätta vår historia.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

8b5c3525d9d6aa416e76e9331cbe98578888888888888888888888
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest