Berättelser som bygger starkare varumärken och säljer fler produkter

Det var en gång. Så lätt fångar du människors uppmärksamhet. Vi har i alla tider fängslats av goda berättelser som triggar vår fantasi och får oss att lägga till mer än det som faktiskt sägs. Som den här morgonen då havet bråkade med Lindholmens brygga medan Joakim Eklund på frukostseminariet delade med sig av sin kunskap om faktorer som bygger storytelling för varumärken. Vilka de är kan du läsa om här.

Varumärken gör skillnad

Är det någon skillnad mellan dessa varumärken? Joakim EklundHello there sträcker upp armen för att peka på skärmen med varumärkena Absolut Vodka och Explorer Vodka. Flera i den nära hundra personer stora publiken svarar ja, följt av några fniss. För visst skiljer sig varumärkena åt, det vet vi. Absolut Vodka känns som fest och Exporer Vodka mer som något som göms under diskbänken. Varför är det så frågar Joakim retoriskt. Jo, för att vi själva bygger varumärkenas innebörd av berättelser som vi får berättade för oss. När varumärket Volvo kommer på tal ropar flera direkt att de tänker på säkerhet. Varumärket är laddat med berättelser som stärker betydelsen utöver själva fordonet.

Storytelling bygger varumärken

Storytelling med sagor och skattjakter kan stärka varumärket så försäljningen ökar. I den fullsatta lokalen antecknar, fotograferar och diskuterar den engagerade publiken. Hela våra liv är stora berättelser menar Joakim. Berättelser som vi skapar tillsammans för oss närmare varandra. Likaså kan en god historia förstärka relationen mellan oss och varumärken.

Joakim Eklund är berättaren som ur sin bakgrund som journalist och dramaturg vet hur en sagosten ska dras. Han visar praktiska exempel på storytelling om Harley-Davidson. Därefter följer storyn om The Body Shop, den idag internationella hudvårdstillverkaren som en gång i tiden började sin verksamhet mellan två begravningsentreprenörer för att sedan starta tillverkning av hudvårdsprodukter i Indien. Därav namnet, The Body Shop. Det glömmer vi aldrig nu.

Människor skapar storyn

Människor har i alla tider samlats runt berättelser. För länge sedan runt den värmande elden, senare vid kaminens ljus och vid TV-apparatens flimmer. Nu riktar vi blickarna mot skärmarna i våra händer och på skrivborden, där samlas vi i gemensamhet på internet även om vi är själva i rummet.

Skärmen som räcker från golv till tak framhäver Joakims bilder i föreläsningen Berättelser bygger starkare varumärken och säljer fler produkter. Vi är i högsta grad medskapare till handlingen i storytellingen. Det är våra egna associationer som bygger varumärken när vi nås av budskapen. Med hjälp av spegelneuronerna upplever vi den berättelse vi möter. Så för att skapa en medryckande berättelse behöver vi använda vår empati.

Berättelsens beståndsdelar

Processen för att arbeta fram storytelling för att stärka varumärken bygger på tolv steg i en tydlig process. Gör så här:

  1. Utgå från syftet
  2. Call to action
  3. SMARTA mål
  4. Tidplan
  5. Leta berättelser på bred front
  6. Välj ut
  7. Forma berättelserna
  8. Bestäm medium
  9. Bestäm muntlliga arenor
  10. Sprid
  11. Mät och följ upp
  12. Fortsätt och sluta aldrig

Samverkande faktorer bygger storytelling för varumärken. En stark berättelse är exempelvis tydlig, håller vad den lovar, tar ett ägarskap och den erbjuder något unikt. Tänk på ett varumärke med en stark berättelse, visst stämmer dessa faktorer?

När du skapar själva berättelsen, se då till att storyn:

  • Är minnesvärd
  • Kräver något av publiken
  • Har en intressant inledning
  • Bottnar i något slags problem
  • Gärna har ett tema med en underdog
  • Avslutar på ett tillfredsställande sätt
  • Har en poäng

När publiken frågar efter tips på var de kan lära sig ännu mer om storytelling så tipsar Joakim om boken Story av Robert McKee och om boken Wired for Story av av Lisa Cron.

Med det sagt är det väl dags att se föreläsningen. Varsågod, scenen är din Joakim.

Föreläsningen

Intervju med föreläsaren

Eftertanke

Att storytelling är populärt visar entusiasmen i den fullsatta lokalen. Publiken skingras sakta efter några extra frågor till Joakim och en kopp kaffe under utbytet av visitkort innan arbetsdagens torsdag tar vid. Tankarna virvlar likt höstlöven ute på bryggan. Vilka berättelser skapas på fikarasten efter att lyssnat på dagens föreläsning tro?

Foto © Vinoth Chandar (CC-BY-2.0)

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

felis vulputate, consequat. odio libero. Aenean ut risus. ipsum Sed Curabitur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest