Bygg kommunikationskapital – för rätten att komma med ditt säljbudskap Kntnt Radio avsnitt 184 med Sara Rosengren

Vill du sälja något? Då måste du först vinna mottagarens förtroende så att den vill lyssna på dig. Och just därför behöver du bygga ett kommunikationskapital. Sara Rosengren som är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar hur detta kapital ger dig rätten att komma med ditt säljbudskap. Lyssna nu!

Därför ska du lyssna på dagens avsnitt

Hur sjutton ska jag nå fram med mitt säljbudskap? Brus, tilltagande reklamtrötthet och ändrade medievanor gör det allt svårare för oss marknadsförare att göra oss hörda. Ofta ropar vi i skogen utan att få svar. Och att stjäla uppmärksamhet fungerar inte längre, utan idag måste vi vackert förtjäna den uppmärksamhet vi så innerligt behöver.

Sara Rosengren och hennes kollega Micael Dahlén har med sin forskning visat att ett varumärke kan förtjäna en mottagares uppmärksamhet för sin kommunikation, vilket inkluderar traditionell reklam och rent säljbudskap, genom att regelbundet och under lång tid tillhandahålla ett innehåll som mottagaren sätter värde på.

De kallar detta att bygga kommunikationskapital, eller reklamkapital, som de jämställer med ett förtroende för företagets samlade kommunikation över tid och som verkar vid sidan av varumärket.

Faktum är att deras senare forskning visar att värdet av vad vi tycker om ett varumärkes kommunikation över tid till och med är viktigare än vad vi tycker om varumärket i sig. Det är intressant, eller hur?

Vill du veta hur du kan bygga ditt företags kommunikationskapital? Då har du hittat rätt avsnitt av Kntnt Radio.

Det här samtalet med Sara Rosengren är speciellt för oss. Det är nämligen premiären, det allra första avsnittet av Kntnt radio. Men det är också första gången vi har förmånen att prata med Sara, som är en av våra främsta forskare inom marknadsföring och en av våra absoluta favoritforskare, som vi ofta har anledning att hänvisa till. Samtalet är 46 minuter långt. Jag önskar dig en trevlig lyssning!

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 1 från den 21 mars 2014.

Länkar

Sara har alltid ett fullspäckat schema. Men med jämna mellanrum har vi förmånen att prata med henne. Länkar till podd-avsnitt och andra sammanhang där hon medverkat hittar du nedan.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sailboat Bed © The Devil Music Co. (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lorem ut id, felis Praesent Curabitur diam Donec sed Phasellus

Pin It on Pinterest