Bygg kommunikationskapital – för rätten att komma med ditt säljbudskap

Vill du sälja något? Då måste du först vinna mottagarens förtroende så att den vill lyssna på dig. Och just därför behöver du bygga ett kommunikationskapital. Sara Rosengren som är professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm, förklarar hur detta kapital ger dig rätten att komma med ditt säljbudskap. Lyssna nu!

Pia Tegborg
12 juli 2018

Vill du säl­ja något? Då mås­te du först vin­na mot­ta­ga­rens för­tro­en­de så att den vill lyss­na på dig. Och just där­för behö­ver du byg­ga ett kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Sara Rosengren som är pro­fes­sor i mark­nads­fö­ring vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm, för­kla­rar hur det­ta kapi­tal ger dig rät­ten att kom­ma med ditt sälj­bud­skap. Lyss­na nu!

Därför ska du lyssna på dagens avsnitt

Hur sjut­ton ska jag nå fram med mitt sälj­bud­skap? Brus, till­ta­gan­de reklam­trött­het och änd­ra­de medi­e­va­nor gör det allt svå­ra­re för oss mark­nads­fö­ra­re att göra oss hör­da. Ofta ropar vi i sko­gen utan att få svar. Och att stjä­la upp­märk­sam­het fun­ge­rar inte läng­re, utan idag mås­te vi vac­kert för­tjä­na den upp­märk­sam­het vi så inner­ligt behöver.

Sara Rosengren och hen­nes kol­le­ga Micael Dah­lén har med sin forsk­ning visat att ett varu­mär­ke kan för­tjä­na en mot­ta­ga­res upp­märk­sam­het för sin kom­mu­ni­ka­tion, vil­ket inklu­de­rar tra­di­tio­nell reklam och rent sälj­bud­skap, genom att regel­bun­det och under lång tid till­han­da­hål­la ett inne­håll som mot­ta­ga­ren sät­ter vär­de på.

De kal­lar det­ta att byg­ga kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal, eller reklam­ka­pi­tal, som de jäm­stäl­ler med ett för­tro­en­de för före­ta­gets sam­la­de kom­mu­ni­ka­tion över tid och som ver­kar vid sidan av varumärket.

Fak­tum är att deras sena­re forsk­ning visar att vär­det av vad vi tyc­ker om ett varu­mär­kes kom­mu­ni­ka­tion över tid till och med är vik­ti­ga­re än vad vi tyc­ker om varu­mär­ket i sig. Det är intres­sant, eller hur?

Vill du veta hur du kan byg­ga ditt före­tags kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal? Då har du hit­tat rätt avsnitt av Knt­nt Radio.

Det här sam­ta­let med Sara Rosengren är spe­ci­ellt för oss. Det är näm­li­gen pre­miä­ren, det all­ra förs­ta avsnit­tet av Knt­nt radio. Men det är ock­så förs­ta gång­en vi har för­må­nen att pra­ta med Sara, som är en av våra främs­ta fors­ka­re inom mark­nads­fö­ring och en av våra abso­lu­ta favo­rit­fors­ka­re, som vi ofta har anled­ning att hän­vi­sa till. Sam­ta­let är 46 minu­ter långt. Jag öns­kar dig en trev­lig lyssning!

Det­ta är en repris av Knt­nt Radio avsnitt 1 från den 21 mars 2014.

Länkar

Sara har all­tid ett fullspäc­kat sche­ma. Men med jäm­na mel­lan­rum har vi för­må­nen att pra­ta med hen­ne. Län­kar till podd-avsnitt och and­ra sam­man­hang där hon med­ver­kat hit­tar du nedan.

Musik

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Sail­bo­at Bed © The Devil Music Co. (CC BY-SA 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »