Bygga kommunikationskapital för ökat genomslag

Sara Rosengren, forskare inom marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium, om hur relevant och värdefullt innehåll bygger kommunikationskapital. Läs vidare för mer information, intervju och länkar till både presentationen och video från seminariet.

Frukost, mingel och föreläsning av Sara Rosengren

På vårens första dag, i vart fall i Göteborg, samlades nära hundra marknadsförare och kommunikatörer till Kntnts återkommande seminarier. Vi bjöd som vanligt på frukost, och alla som var där bjöd på bra mingel.

Klockan åtta hälsade Pia alla välkomna, och presenterade dagens föreläsare: Sara Rosengren, forskare i marknadsföring, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, professor vid Handelshögskolan i Tromsø, krönikör i tidningen Resumé, författare och anlitad föreläsare.

Kommunikationskapital

Sara pratade om kommunikationskapital, som är ett förtroendekapital vid sidan av varumärket. Det byggs upp när företag delar med sig av innehåll som mottagarna uppfattar som relevant och värdefullt.

Ett stort kommunikationskapital ger företag fyra fördelar:

  • Kostnadseffektiv kommunikation: Företag med stort kommunikationskapital får mer uppmärksamhet till lägre kostnad än andra. Fler uppmärksammar företagets annonser och annan reklam, och fler söker självmant upp företagets innehåll.
  • Bygger varumärke: Företag med stort kommunikationskapital har ansträngt sig för att skapa mottagarvärde, vilket signalerar att de anstränger sig extra för sina kunder som upplever högre kvalité och bättre bemötande.
  • Bidrar med värde till sammanhanget: Företag med stort kommunikationskapital bidrar med mervärde till en tidning, ett event och liknande som de medverkar i.
  • Attraktiv samarbetspartner: Företag med stort kommunikationskapital upplevs av andra aktörer som mer intressant samarbetspartner än andra.

Saras föreläsning handlar om marknadsföring och kommunikationskapital.

Intervju

Johanna Lundberg intervjuade Sara Rosengren efter föreläsningen:

Bonusmaterial

Se Sara Rosengrens hela presentation, följ med i hennes presentation och lyssna på henne i premiäravsnittet av Kntnt Radio.

Foto © Thomas Rousing (CC-BY-2.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

mi, leo. massa fringilla sed leo sit nec adipiscing venenatis felis commodo
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest