Vad är content marketing?

Content marketing är, som du säkert vet, inte det samma som ”content for marketing”, utan ett systematiskt och kostnadseffektivt arbetssätt för att långsiktigt förtjäna målgruppers förtroende för att vi kommunicerar saker som är värt att ta del av (kommunikationskapital).

Förtroendekapital tar lång tid att förtjäna, men kan raderas av en enda dumhet. Så det gäller att vårda mottagarnas förtroende. Gör du det förtjänar du med tiden tillräckligt mycket förtroende så att du kan påverka deras beteende.

Det kanske låter manipulativt, men är absolut inte avsikten. Den som försöker manipulera mottagare kommer förr eller senare att genomskådas och förlora sitt förtroendekapital, så gör inte det.

Det handlar om att förtjäna tillräckligt mycket förtroendekapital för att mottagare ska vilja lyssna på ditt budskap och vilja ta det under övervägande och låta sig påverkas.

Content marketing är ett arbetssätt

Content marketing är alltså ett systematiskt och kostnadseffektivt arbetssätt för att långsiktigt förtjäna målgruppers förtroende för att vi kommunicerar saker som är värt att ta del av. Arbetssättet innebär

  • att producera innehåll som de avsedda mottagarna vill ta del av (eftersom det tillför dem något som inget annat innehåll gör)
  • att regelbundet och konsistent tillhandahålla innehållet på en plattform som ditt företag kontrollerar (t.ex. en webbplats eller ett nyhetsbrev)
  • att arbeta långsiktigt och uthålligt (tänk media, inte kampanj)
  • att aktivt arbeta i sociala medier, med sökmotoroptimering, genom annonsköp och på andra sätt för att värva en trogen publik till ditt innehåll på din plattform
  • att erbjuda allt mer nischade nyhetsbrev, e-böcker, seminarier och andra ”mjuka erbjudanden” för att kunna segmentera publiken efter nischerna de är intresserade av, och på så sätt erbjuda än bättre innehåll och vinna insikt om hur vi bäst kan påverka deras beteende på önskat sätt.

Därför behöver du en content marketing strategi

Som du förstår är detta inget någon kan göra på känn. Det behövs en plan: en content marketing strategi. Och den bör vara genomarbetad och nedtecknad om du ska lyckas.

En studie från Content Marketing Institute visar att fyra av fem B2C-företag som anser content marketing vara mycket effektivt också har en tydlig vision för vad som är framgångsrik content marketing. Lika många saknar en klar vision bland de minst effektiva företagen. I stort sett samma siffror gäller för B2B-företag.

Samma studier visar också att två tredjedelar av framgångsrika företag har en nedtecknad strategi, men bara en av tio bland de som presterar sämst.

Ramverk för content marketing-strategi

Vi som är Kntnt har tidigare jobbat på en webbyrå som blev mycket framgångsrik. En stor del av framgången beror på att vi gav ut tre böcker, arrangerade årliga konferenser, producerade över 200 screencasts, skrev otaliga blogginlägg och engagerade oss i det community som finns runt det webbpubliceringsverktyg vi hade specialiserat oss på (Drupal).

Den här erfarenheten tillsammans med lång och god erfarenhet av Ingrid Domingues och Mijo Balics metod för effektstyrning är grunden för det ramverk vi använder när vi hjälper våra kunder att ta fram en content marketing strategi.

Kntnts ramverk för content marketing-strategi består av 12 steg. Vi börjar med affärsnytta och slutar med implementation:

  1. Affärsnytta
  2. Beteendemål
  3. Målgrupp(er)
  4. Påverkanskartläggning
  5. Fokus längs beslutsresa
  6. Ämneskatalog
  7. Innehållsprodukt(er)
  8. Distributions- och konverteringsplan
  9. Innehållstyp
  10. Innehållshierarki
  11. Utförande
  12. Implementation

I vår strategiskola lär du dig allt du behöver för att framgångsrikt använda ramverket för att ta fram en strategi för ditt företags content marketing. Vi hjälper mer än gärna till! Kontakta oss för förslag på upplägg och pris.

Läs mer…

Case: Så dubblerade han försäljning till nya kunder med content marketing Kntnt Radio 203 med Kristian Franzén

Den Örebro-baserade it-konsultbyrån Kontract har gjort content marketing sedan av slutet av 2010. Då var de bara ett drygt tiotal medarbetare. Idag är de närmare 60. Tillväxt har skett organiskt och med god lönsamhet. Vad är framgångsreceptet? Content marketing, enligt Kristian Franzén som är grundare och vd för bolaget. Redan efter ett år med content marketing kom hälften av alla nya kunder från content marketing. Och så har det varit sedan dess. I avsnitt 203 av Kntnt Radio delar han med sig av sina erfarenheter – båda positiva och negativa. Det här avsnittet vill du inte missa!

Läs artikeln →

Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna Kntnt Radio 198 med content-spanarna

Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!

Läs artikeln →

Oraklet från Mountain View En krönika av Thomas Barregren

Det är januari 2013. Utanför mitt fönstret är allt grått och vått – som det brukar vara i Göteborg. Jag sitter framför min dator för att fråga oraklet i Mountain View om något jag har grubblat på. ⁂ Det är nästan på dagen nio år efter att jag grundade webbyrån som jag precis har lämnat.…

Läs artikeln →

Annonsdrottningen Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing Kntnt Radio 167 med Margarita Feldman

Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet. Men vem var först i Sverige? Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman”.

Läs artikeln →

Gör du skitinnehåll? Kntnt Radio 166 med content-spanarna

För fem år sedan publicerade Doug Kessler vid Londonbyrån Velocity Partners vad som med sina nära fem miljoner visningar måste vara en av världens bästa presentationer: Crap. The Content Marketing Deluge.

I presentationen varnade Doug Kessler för att content marketing kommer att leda till en syndaflod av skitinnehåll. Han gav också tips på hur du ska överleva.

Nu, fem år senare, har han återkommit till ämnet. I en lång och mycket läsvärd artikel frågar han sig om han fick rätt.

Content-spanarna kan inte vara sämre. Vi följer Doug Kessler i hans fotspår och plockar upp hans frågor och resonerar på egen hand. Det blev ett riktigt bra samtal, tycker i vart fall vi själva. Lyssna och döm själv.

Läs artikeln →
Aliquam ante. Lorem ut mi, Sed amet, pulvinar felis massa velit,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest