Content marketing för alla – intervju med Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup

I dagarna kommer en ny svensk bok om content marketing ut i handeln. Den heter Content marketing för alla och är skriven av content marketing-profilerna Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup.

Thomas och jag fick ett givande samtal med de båda författarna. Om innehållet i boken såklart men även om annat som ligger oss content marketing-entusiaster nära.

Vi pratar om att content marketing är en angelägenhet för alla företag, avsett storlek, och att det faktiskt går att komma igång även med relativt små medel. Och som så många gånger tidigare slår vi fast att content marketing är en metodik, ett sätt att arbeta med kommunikation gentemot en kund, inget annat.

Men att upphandla tjänster inom content marketing kan vara en utmaning. Detta då otaliga byråer och konsulter slåss om att äga begreppet och dessutom vidgar det för att passa egna syften. Det gäller därför att ställa det rätta frågorna. Vilka de nu är.

Vilka roller är centrala i content-teamet? Hur mäter man sina kommunikationsinsatser och varför? Och hur funkar det med konvertering i content marketing?

Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt-radio för svar!

Innehållet

Avsnittet är 59 minuter (och några sekunder) långt. Vi pratar om mycket. Här är några exempel.

  • boken Content marketing är för alla
  • content marketing som sätt att kommunicera med kund
  • likheter och skillnader mellan inbound marketing och content marketing
  • 5 nödvändiga roller för ett content team
  • mäta kommunikationsinsats
  • faran att bli alltför datastyrd
  • utmana läsaren
  • content marketing startar med en affärsutmaning
  • konvertering som en lång kedja av event
  • svensk kontra internationell content marketing
  • konvergens mellan sälj och marknad
  • hur silos förstör effektiviteten i innehållsproduktionen
  • traditionell annons är del av content marketing
  • content first som strategi
  • du måste fortfarande sälja
  • vad du ska fråga när du kontaktar en byrå
  • byråernas behov att fylla produktionsbasen
  • faran att hoppa rakt in i den kreativa processen
  • marknadscheferna är dåliga beställare
  • äga sin strategi
  • största utmaningen med content marketing

Så lyssnar du på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Black & White © Arrow & Olive (CC BY-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

8f5ca5337a53b5732ff97201c593f4b2kkkkkkkkkkkkkkkkkk
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest