Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna Kntnt Radio 198 med content-spanarna

Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!

Kort om undersökningen

Studien är ett samarbete mellan Content Marketing Institute (CMI) och MarketingProfs och genomfördes för nionde gången under juni och juli 2018. I årets undersökning deltog 771 respondenter från nordamerikanska B2B-företag, verksamma i varierande branscher.

Samtliga respondenter har svarat att de själva är involverade i att göra content marketing eller är ansvarig för content marketing, samt att deras företag har jobbat med content marketing under minst ett år.

Så har det definierats

Content marketing definieras som ett strategisk tillvägagångssätt inom marknadsföring som fokuserar på att skapa och sprida värdefullt, relevant och konsistent innehåll i syfte att attrahera och behålla en tydligt definierad målgrupp – och ytterst driva en lönsam kundhandling.

De i undersökningen som definieras som mest framgångsrika beskriver själva sin content marketing som extremt eller väldigt framgångsrik utifrån företagets affärsmål.

De i undersökningen som definieras som minst framgångsrika beskriver själva sin content marketing som minimalt eller inte alls framgångsrik utifrån företagets affärsmål.

Rapporten är på 44 sidor och kan ses och laddas ned här:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Missed Connection © Tab (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

commodo fringilla libero id, leo. mattis velit, elementum

Pin It on Pinterest