Content marketing benchmark: detta är framgångsfaktorerna

Nu har den kommit! Den stora årliga undersökningen om tillståndet för content marketing. Rättare sagt har den första av flera delrapporter kommit – den om B2B-företags användning av content marketing. Content-spanarna, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kastat sig över rapporten och hittar intressanta, och något oväntade, skillnader mellan de företag som lyckas bäst med att bidra till uppsatta affärsmål för content marketing och de som lyckas sämst eller inte alls. Det handlar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!

Pia Tegborg
18 oktober 2018

Nu har den kom­mit! Den sto­ra årli­ga under­sök­ning­en om till­stån­det för con­tent mar­ke­ting. Rättare sagt har den förs­ta av fle­ra del­rap­por­ter kom­mit – den om B2B-före­tags använd­ning av con­tent mar­ke­ting. Content-spa­nar­na, Pia Tegborg, Malin Sjöman och Thomas Barregren har kas­tat sig över rap­por­ten och hit­tar intres­san­ta, och något ovän­ta­de, skill­na­der mel­lan de före­tag som lyc­kas bäst med att bidra till upp­sat­ta affärs­mål för con­tent mar­ke­ting och de som lyc­kas sämst eller inte alls. Det hand­lar avsnitt 198 av Kntnt Radio om. Lyssna nu!

Kort om undersökningen

Studien är ett sam­ar­be­te mel­lan Content Marketing Institute (CMI) och MarketingProfs och genom­för­des för nion­de gång­en under juni och juli 2018. I årets under­sök­ning del­tog 771 respon­den­ter från nor­da­me­ri­kans­ka B2B-före­tag, verk­sam­ma i vari­e­ran­de bran­scher.

Samtliga respon­den­ter har sva­rat att de själ­va är invol­ve­ra­de i att göra con­tent mar­ke­ting eller är ansva­rig för con­tent mar­ke­ting, samt att deras före­tag har job­bat med con­tent mar­ke­ting under minst ett år.

Så har det definierats

Content mar­ke­ting defi­nie­ras som ett stra­te­gisk till­vä­ga­gångs­sätt inom mark­nads­fö­ring som foku­se­rar på att ska­pa och spri­da vär­de­fullt, rele­vant och kon­si­stent inne­håll i syf­te att attra­he­ra och behål­la en tyd­ligt defi­ni­e­rad mål­grupp – och ytterst dri­va en lön­sam kund­hand­ling.

De i under­sök­ning­en som defi­nie­ras som mest fram­gångs­ri­ka beskri­ver själ­va sin con­tent mar­ke­ting som extremt eller väl­digt fram­gångs­rik uti­från före­ta­gets affärs­mål.

De i under­sök­ning­en som defi­nie­ras som minst fram­gångs­ri­ka beskri­ver själ­va sin con­tent mar­ke­ting som mini­malt eller inte alls fram­gångs­rik uti­från före­ta­gets affärs­mål.

Rapporten är på 44 sidor och kan ses och lad­das ned här:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Missed Connection © Tab (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
eget Curabitur quis at mi, vulputate, diam felis id non ut suscipit

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest