Content marketing – det skalbara minglet. Måste du bli dataanalytiker? Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier? Dreglande hundar. Kntnt nyhetsbrev vecka 10, 2017

Hej vänner!

Content marketing – det skalbara minglet. Det är en bra rubrik. Det grämer mig att jag inte kom på den själv. Men äras den som äras bör. Rubrikens upphovsman heter Tomas Tränker.

Tomas är mannen och rösten bakom Entreprenörsdriv – en podcast om ”företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster”. Men det är också till stor del en podd om marknadsföring och försäljning – i entreprenörsdrivna företag.

Tomas är själv marknadschef, och det märks i val av ämne och gäster. Senast gästades han av Niklas Myhr – a.k.a. The Social Media Professor – och gången före det av ingen mindre än undertecknad med kollega.

Kollegan är förstås Pia. Och som du säkert har gissat lyder podcastens rubrik: Content marketing – det skalbara minglet.

I intervjun förklarar Pia och jag vad content marketing är och hur det fungerar. Jag är nöjd med vår insats, för jag tror vi lyckades förklara det på ett enkelt och lättbegripligt sätt. Det är så bra att jag vågar föreslå att du låter spela upp intervjun för chefen eller kollegor som inte riktigt förstår content marketing.

Ett helt annat sätt att förklara content marketing bjöd jag på för några veckor sedan när jag pratade på Kntnt Frukost.

Det var första gången sedan starten 2013 som vi själva pratade på vårt egen frukostevent. Det kan tyckas udda, men är ett strategiskt val vi har gjort. Vi ser Kntnt Frukost som en content produkt – inte som vår megafon – och fyller den därför med innehåll som vi tror vår målgrupp uppskattar. Att jag ändå stod på scen beror på Cision.

Cision är en mycket uppskattad samarbetspartner under våra frukostar. Bland annat bidrar de med en talare. Varje frukost har alltså två presentationer. En kortare på tjugo minuter som Cision ansvarar för, och en längre på 45 minuter som Kntnt ansvarar för.

Cision har haft med flera spännande talare, bland annat Frida Boisen och från Internetstiftelsen och Hammer & Hanborg. Och sist gång var det jag.

Naturligtvis ville jag använda mina 20 minuter till att prata om content marketing. Den här gången från en lite annorlunda vinkel. Eller rättare sagt, en mycket annorlunda vinkel: Pavlos dreglande hundar. Nyfiken? Kolla här!

Nu till något helt annat: Open Graph, Twitter Cards och metataggar.

Min kompanjon och kollega Fabian Sörqvist är inte bara en knivskarp utvecklare (han är arkitekten bakom bland annat www.lu.se), utan också en bra pedagog och skribent. Något han alltför sällan har tid att visar prov på, eftersom han fokuserar på att vidareutveckla Konzilo. Men i veckan tog han sig tid.

Fabian berättar hur du ska få din webbsida att se så snygg ut som möjligt när du eller andra länkar till den på Facebook, LinkedIn eller Twitter. Läs artikeln här.

Till sist vill jag slå ett slag för veckans avsnitt av Kntnt Radio. I avsnitt 89 frågar Pontus Staunstrup och jag oss: Måste man vara dataanalytiker för att lyckas med content marketing. Lyssna nu!

Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

quis vulputate, quis, Donec leo. ante. adipiscing
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest