Content marketing och Pavlos hundar Kntnt frukost 31 (del 2 av 2) med Thomas Barregren

Kan Pavlovs experiment med dreglande hundar förklara hur content marketing fungerar? Ja! Se och hör Thomas Barregren förklara hur i detta föredrag vid Kntnt frukost 31.

Del av vår egen content marketing

Det är en tidig morgon i februari. I publiken sitter förväntansfulla deltagare och på scen står Kntnts vd Thomas Barregren, inbjuden av vår samarbetspartner Cision att hålla morgonens första föreläsning.

Idag är första gången som någon från Kntnt håller ett föredrag på en Kntnt frukost. Eftersom våra frukostar primärt är en del av vår egen content marketing satsning (och inte ett forum där vi marknadsför oss själva och våra produkter) brukar vi som regel hålla låg profil.

Men denna gång blev det annorlunda då Cision bad Thomas att ställa upp.

Pavlovs hundar och content marketing

Rubriken i Thomas presentation är minst sagt kryptisk. Dessutom blandar han in professorerna Sara Rosengren och Micael Daléns forskning om kommunikationskapital i sitt anförande samtidigt som han visar gamla godingar inom reklamfilm. Hur i hela världen detta hänger ihop ser du i hans presentation nedan.

Sann content marketing

Nej, content marketing är inte detsamma som content for marketing. Och även om ditt innehåll skapar ett bra mottagarvärde är det inte med automatik content marketing. Detta är två vanliga missuppfattningar menar Thomas som ger följande definition:

Content marketing är ett arbetssätt, en metodik, som sker på egen plattform, regelbundet och uthålligt och som skapar mottagarvärde i syfte att uppnå affärsnytta.

Vad egen plattform innebär, varför regelbundenheten är viktig och hur du ska nyttja sociala medier i ditt content marketing arbete hör du Thomas berätta i presentationen.

Lyssna gärna också på Kntnt Radio avsnitt 87 där Pontus Staunstrup och Thomas borrar djupare i frågan om just regelbundenhet och uthållighet.

Varumärket

Vissa varumärken etsar sig fast – det tror jag du håller med om. Ta till exempel Nikes logga, ett Apple tangentbord eller ljudet från en Harley-Davidson motorcykel. Det finns också en vetenskaplig förklaring till varför vi genast känner igen vissa varumärken och på köpet är mer accepterande till deras säljbudskap. Thomas illustrerar detta med välkända reklamfilmer. Se om du kan svaren.

En frukost, två blogginlägg och en podd-intervju

Detta var den andra artikeln från eventet. I den första artikeln, som vi publicerade för en vecka sedan, kan du se och höra advokat Alexander Jute förklara vad EU:s nya dataskyddsförordning – GDPR innebär för din marknadsföring.

Vill du sedan fördjupa dig ytterligare i ämnet rekommenderar jag dig att lyssna på vår podd-intervju med Alexander i Kntnt Radio avsnitt 88. Och läsa Alexanders gästkrönika Hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring.

Se presentationen

Vi spelade in Thomas föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automationf4506c84aa01c773844c3698ceb33f48qqqqqqqqqq
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!