Content marketing och PR Kntnt Radio 94 med Jerry Silfwer

Hur får du spinn på ditt innehåll i digitala kanaler? Vi har träffat en som vet. I dagens avsnitt av Kntnt Radio pratar vi content marketing och PR med PR-specialisten Jerry Silfwer – även känd som Doctor Spin – och som 2016 utsågs till Sveriges mest inflytelserika PR-konsult i digitala medier. Ett mycket lyssningsvärt avsnitt utlovas!

En ny medielogik

PR-branschen har historiskt alltid varit duktig på redaktionellt innehåll. Men i och med den fundamentala förändringen av mediemarknaden har en ny medielogik tagit form. Vilka konsekvenser detta fått för PR-branschen och var content marketing kommer in i bilden pratar vi om i början av samtalet.

Flera skolor

Olika synsätt diskuteras i podden. Thomas väg till content marketing har gått genom Peter Druckers, Theodre Levitts, Michael E Porters  med fleras tankegods, medan Jerry Silfwers väg till PR framförallt influerats av Edward Bernays och Ivy Lee.

Skolorna är lika många. Är marknadskommunikation produktorienterad medan företagskommunikation handlar om att bygga och bibehålla viktiga publiker? Eller har Peter Drucker rätt i att marknadsföring är allt du gör i ett företag som leder fram till en upplevelse hos kunden? Vilket i så fall gör PR till en del av marknadsföringen.

Skönhet kommer inifrån

Vi pratar inbound kommunikationdet vill säga med människor du redan har en relation till, kontra outbound där du kommunicerar med människor som inte känner till dig och ännu inte har interagerat med dig. Historiskt sett är vi dåliga på att tala med dem vars uppmärksamhet vi redan lyckats fånga. Istället lägger vi gärna krutet och resurserna på outbound-kampanjer av olika slag.

Fel fokus! tycker Jerry Silfwer och utvecklar detta samtidigt som han berättar vad han menar med att skönhet kommer inifrån.

Ett förvirrat gränsland

Branschglidningen är total – olika byråer överlappar varandra rejält. Inte minst gäller detta inom PR och reklam. Så i vilken bransch skall vi säga oss höra hemma för att inte förvirra våra kunder?

Många företag väljer att anlita en flora av byråer men föredrar egentligen en enda kontakt. Helst vill man såklart undvika dubbla kostnader men samtidigt finns nischer där det är svårt för en byrå att kunna allt.

Är lösningen att välja den stora heltäckande byrån eller plocka ihop en bukett av de bästa och riskera att de fightas med varandra? Lyssna vidare för svar.

Steg ett är att bygga intern kompetens

Detta är något som dagens gäst tydligt förespråkar. Även om du tappar tid är det värt att bygga upp en intern beställarkompetens så att du vet hur behoven ser ut, vilka insatser som behövs och vad du betalar för.

Att skriva en kravspecifikation är inte helt enkelt. Och eftersom flexibiliteten hos kommunikations- och webbyråer varierar och inte sällan är begränsad är det bra att göra så rätt som möjligt redan från början.

Thomas och Jerry pratar om hur detta arbete kan förenklas rejält genom att använda befintliga verktyg och halvfärdiga lösningar.

Den viktiga e-posten

E-posten är vår ”id-bricka” i Facebook- och Googlevärlden. Detta till trots misshandlas kanalen rejält när det kommer till att driva ett företags kommunikation. Skall du bedriva content marketing är en välskött e-postlista ett måste menar Jerry Silfwer. Fortsätt att lyssna så förstår du snart varför.

Nyhetsbrevet eller inte

Syssla inte med nyhetsbrev säger Jerry Silfwer vilket såklart får mig och Thomas att tappa hakan! Men är det verkligen det han menar? Nja. Lyssna vidare så får du veta.

Vi kommer i sammanhanget också in på beteendestyrda utskick, lämplig frekvens och om vikten om att alltid vara relevant. Eller hålla tyst.

Två logiker

Vi pratar om överflödet av kanaler. 1995 krävdes 3 införanden för att nå 80% av amerikanska kvinnor mellan 18-49 år. Fem år senare behövs 97.

Samtidigt visar en stor metastudie att optimal exponeringsfrekvens är 10 gånger för maximal effekt – i genomsnitt. Vilket innebär att du behöver göra 97×10 = 970 införanden (!)

Det är såklart helt orimligt. Istället måste du fundera på hur du kan attrahera folk och till din hjälp finns två logiker: värdestödjande och värdeskapande reklam. Du hör mer om detta forskningsområde i podden.

Varma leads bättre än kalla

Det är dyrt att sälja kallt. Bättre då med merförsäljning till redan uppvärmda kunder. Seth Godin pratar i detta sammanhang om permission marketing – det vill säga att få tillåtelse att komma med sitt säljbudskap. Som ett slags kommunikationskontrakt mellan köpare och säljare.

Att varma leads är bättre än kalla har säljarna sedan länge förstått. Däremot tenderar marknadsförarna att fastna i ett kampanjtänk som många gånger innebär interruption marketing mot kalla leads. Varför är det så?

Avslutande tips

Innan vi avrundar ger Jerry Silfwer dig som lyssnar några väl beprövade och användbara tips på hur du kan få spinn på ditt innehåll. Vill du sedan lära mer kan jag rekommendera dig att kolla in doctor Spin! 😉

Länkar till sådant som nämns i podden

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Carbone © Montero (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

c4eabd2488964d53569c43d2877754b2nnnnnnnnnnnnnnnnnn
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest