Content Marketing – så når du dina kunder i den nya digitala världen

Grillning. Tredje gradens grillning. Det utsatte Tomas Tegnby, journalist och känd radio- och tv-profil, de tre content marketing experterna på scen. Både på E-commerce i Stockholm den 1 april och på IT Solutions Expo i Göteborg den 2 april 2014. Som sidekick hade Tomas med sig Patrik Olderius, marknadschef med förflutet på bland annat Prevas och Stena Line.

De tre experterna var Thomas Barregren från Kntnt, som är rådgivnings- och utbildningsföretaget inom content marketing, Petra Hansson från Rivista, som är innehållsbyrå, och Max Wimnell från Be Better Online, som är en digitalbyrå.

Läs vad experterna svarade Tomas Tegnby och Patrik Olderius – eller se själv!

Upptakt

Det är en regnig höstdag i oktober 2013. Pia och jag besöker PeO Axelsson på hans kontor i Göteborg. Han är primus motor i Marknadscheferna – ett nätverk med 2 800 medlemmar i Stockholm, Göteborg och Malmö med omnejd.

PeO berättar att han skall fylla två seminarier på EasyFairs med innehåll. Det gäller E-commerce i Stockholm och IT Solutions Expo i Göteborg. Båda i april. April. Det känns avlägset när regnet smattrat på rutan.

Han har en idé. Han vill föra samman Kntnt, Rivista och Be Better Online. Kntnt är en strategisk rådgivnings- och utbildningsbyrå för marknadsansvariga. Rivista är en innehållsbyrå som producerar bland mycket annat Marknadchefernas medlemstidning. Och Be Better Online är en digitalbyrå med stor kunskap inom mätning, analys och optimering av digitala kanaler. Kan vi tre tänka oss att stå för innehållet under de två dagarna?

Pia och jag tittar på varandra. Nystartade som vi var, förvisso inga duvungar, men ändå, så är detta en jättebra möjlighet. Och sällskapet är inte fy skam heller. Jag tar en slurk av kaffet. Det är mest teater. Pia och jag har redan, genom ordlös kommunikation, kommit överens. Vi kör.

Sex månader senare

Klockan är 8. Det är tisdag den 1 april. Framför scenen sitter – och står! – mer än dubbelt så många som har anmält sig. 150 personer. Kaffet är slut. Frukostmackorna är slut.

Tomas Tegnby vevar igång grillningen. På halstret är jag, Petra Hansson och Max Wimnell. I andra änden står Patrik Olderius, som konfronterar oss tre leverantörer med marknadschefens vardag. Så att vi inte får en chans att svara med de vanliga flosklerna.

Drygt en och en halv timme senare sitter och står i stort sett alla kvar. Trots att mässan dragit igång och lockar med sina utställningar. Men vår publik är som förstelnade. Hoppas inte av köld. Någon har lämnat en stor lastdörr vidöppen och det är kallt.

Det visar sig inte vara köld. Flera kommer fram och tackar och berömmer för ett både intressant och värdefullt seminarium.

Dagen efteråt upprepas allt i Göteborg. Nu med cirka 200 i publiken.

Missade du båda seminarierna? Eller vill du se och höra dem igen? För din skull spelade vi seminariet i Göteborg. Nedan kan du se det i sin helhet. Men först en sammanfattning

Filmen minut för minut

Filmen är drygt 1 timme och 20 minuter lång. Om du inte kan eller vill se hela så kan du med hjälp av följande innehållsförteckning hoppa fram till de delar som intresserar dig.

  • 00:00:20: Inledning och presentation av talarna
  • 00:02:18: Hur reagerar marknadschefen på ett nytt begrepp som content marketing?
  • 00:07:09: Vad är content marketing för Kntnt, Rivista respektive Be Better Online?
  • 00:08:47: Fördjupat svar om vad content marketing är för något.
  • 00:12:00: Vad content marketing kan användas till.
  • 00:13:44: Vad för innehåll skall produceras och publiceras.
  • 00:15:12: För vem skall innehållet produceras?
  • 00:17:15: Om att identifiera målgrupper.
  • 00:18:50: Exempel på content marketing: Granngården.
  • 00:21:07: En plan för att tar fram innehåll (innehållsstrategi).
  • 00:23:30: Marknadsförare gör mycket för lugn och ro.
  • 00:25:00: Måste det vara i egna kanaler?
  • 00:26:04: Process för content marketing.
  • 00:29:43: Organisation för content marketing.
  • 00:33:17: Content marketing skall ägas av marknadsavdelningen
  • 00:34:00: Hur komma igång?
  • 00:34:40: Marknadsföringens roll.
  • 00:36:10: Samla in data redan idag. Även om du inte använder det fullt ut nu.
  • 00:37:32: RACE – Reach (räckvidd), Action (handling), Conversion (konvertering), Eengagement (engagemang).
  • 00:39:41: Mäta utan att låsa in innehåll
  • 00:40:48: Exempel på content marketing: Byggmax.
  • 00:41:55: Varför ge bort kunskap så att kunderna klarar sig själva eller konkurrenterna tjänar på det?
  • 00:43:14: Skall avsändaren vara tydlig?
  • 00:48:03: Kommunikationskapital
  • 00:48:37: Hur tar man tillvara på den expertisen som finns i företagen?
  • 00:50:33: Hur relevansen hos innehåll kan bedömas.
  • 00:52:25: Hitta en vinkel på innehåll.
  • 00:55:03: Utvärdera vilket innehåll som fungerar och inte fungerar.
  • 00:57:10: Marknadsavdelningen skall äga content marketing. Släpp det inte till konsulter.
  • 00:58:00: Hur hantera negativa kommentarer?
  • 01:04:50: Är content marketing för alla?
  • 01:06:20: Är det inte bara ett fåtal högljudda i kommentarsfältet?
  • 01:07:49: Publicera innehåll som en stor del av målgruppen efterfrågar.
  • 01:09:07: Måste content marketings fem roller fördelas på fem olika personer?
  • 01:10:11: Vad kan prioriteras ned för att frigöra resurser till content marketing?
  • 01:13:43: Hur kan content marketing användas för att generera fler leads.
  • 01:15:03: Vad skall jag göra först med content marketing: vinna nya kunder eller utvinna mer ur befintliga kunder?
  • 01:16:30: Sammanfattning av Kntnt, Rivista respektive Be Better Online?
  • 01:18:17: Vad tycker marknadschefen?
  • 01:18:54: Marknadschefens boktips.

Se filmen eller lyssna bara

Filmen spelades in av EasyFairs. Ljudkvalitén är inte bästa tänkbara, men allt är ändå klart och tydligt hörbart.

Du kan se filmen nedan eller på Vimeo. Vill du hellre lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Länkar

Är du intresserad av att lära dig mer? Läs i så fall mer här:

Vad tyckte du?

Såg du oss på E-commerce Stockholm den 1 april eller på IT Solutions Expo Göteborg den 2 april 2014? Eller har du sett filmen? Tala om vad du tyckte!

Vill du lära dig mer? Kom till Content Meetup i Göteborgs konserthus den 22 maj!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

1 Kommentar

  1. Fredrik Hillerborg den 15 april 2014 kl 10.58

    Intressant debatt måste jag säga!

    Bra att ni lägger upp debatter, föreläsningar och diskussioner i videoformat.



libero ante. neque. sem, dapibus Praesent facilisis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest