Content marketing i Sverige: Spira Rekrytering

Alla pratar om content marketing. Men är det någon som verkligen gör det? I Sverige? Ja! Under rubriken ”Content marketing i Sverige” kommer Kntnt presentera exempel från både små och stora företag. Först ut är Spira Rekrytering, där Susanne Hydén knåpar ihop ett mycket uppskattat nyhetsbrev som skiljer sig från mängden. Läs hennes spännande historia här!

Skriver nyhetsbrev för Spira

Ännu en gång sitter jag där och känner både pirret som är positivt av förväntan på hur det ska bli, hur det ska tas emot. Men också pirret av spänning hur jag ska få ihop alltsammans med intervjuer, texter, foton och material som ska jagas in på mail. Som vanligt är det just innehållet som får styra — jag har en idé och den ska nu få spira till först en yvig inspirationsplanta för att sedan, efter hand, förfinas till en något mera tuktad men doftande dito som är fylld av blommor och många knoppar. Ungefär två gånger per år skapar jag detta nyhetsbrev för Spira Rekrytering AB och det är lika spännande, varje gång.

Men vad är det då för innehåll som styr? Ja, redan tidigt insåg jag att ett nyhetsbrev som beskriver företagets verksamhet eller förträfflighet knappast kommer att väcka något större intresse. I dessa rekryterings- och konsultföretagens överetableringstider (en underdrift ;-)) är det väl knappast någon som vill ta sin tid i anspråk för att klicka på en länk och läsa om hur bra det är att anlita just Spira. Eller?

Så jag valde en annan väg för att skapa ett nyhetsbrev som är intressant och läsvärt. Nämligen att fundera på vad varumärket Spira står för och skapa ett innehåll som speglar just det.

Varumärket skapar innehållet och vice versa

I Spiras varumärke finns viktiga byggstenar som affärsmannaskap, etik, personkännedom, personlighet och service. Varumärket blir också nära lierat med mig som person som ägare som varit verksam inom branschen i många år. Mitt personliga motto är ”Kallt huvud, varmt hjärta och rena händer”. Vilket fungerar bra med företagets varumärkesbyggstenar.

Så Spiras nyhetsbrev har således fått bli en plattform där kända och mindre kända krönikörer kunnat ta upp ämnen som just de brunnit för. Allt från yttrandefrihet och civilkurage till glädje. Organisationer som Childhood och Trygga barnen har kommit till tals. Bland HR-tipsen har vi tagit upp allt från fällor i ansökningsförfaranden, roliga anekdoter, fakta från aktuella undersökningar till hur man idag använder privatdetektiver eller undersökningsföretag i rekryteringsprocesser för att skapa säkrare beslutsunderlag.

Utan en bra grund blir det skakigt

Varumärket bygger i sin tur på det som kallas för värdegrund och som headhunter letar man ju alltid efter både kandidaternas och företagens sanna värdegrund eftersom det är där drivkrafterna och attityderna ligger. Alla som varit på intervju och fått göra någon form av test eller analys har säkert fått höra om hur det framtagna diagrammet visar på vad som är arbetsanpassade beteenden och vad som är naturligt. Beteenden som skapar hiss eller diss, framgång eller förlust, utveckling eller avveckling beroende på hur medveten man är om dem och arbetar med deras respektive styrkor och svagheter.

Det är märkligt hur ofta man glömmer, eller inte inser vikten av, att det är dessa olika byggstenar som måste till för att skapa innehåll som blir trovärdigt. Värdegrund, varumärke och innehåll måste korrespondera. Annars kan det gå som i en del av våra kommunala bolag. Tänk tanken om hur värdegrund + varumärke + innehåll förefaller att samverka där. Kanske fick du en flash av citat som ”vi har allt under kontroll” kontra ”chef byggde om brygga för 1 miljon för sin egen båtplats”?

Plötsligt blir det väldigt lätt att förstå att i dagens transparenta värld med blixtsnabba kommunikationsflöden så är det viktigare än någonsin att innehållet är rätt. Att man kommunicerar det man avsett att kommunicera.

Samverkar det så rockar det

Sedan vi publicerade det allra första nyhetsbrevet 2005 så har responsen varit fantastisk. Varje gång får vi feedback från läsare som tycker att det är tänkvärt, informativt och spännande. Självklart är det alltid några som inte orkar läsa och vill bli bortplockade från vår distributionslista, men hittills har det alltid varit fler nya intresserade som tillkommit än som hoppar av. Idag när sändlistorna också börjar ersättas med publicering på webben ser vi att besöksstatistiken ökar dramatiskt på webben så snart ett nytt nyhetsbrev kommer ut. Det gör att det är roligt att jobba med det. Jag tror att det ständigt finns ett sug efter att få bra information i HR-frågor blandat med intressant övrig omvärlds- eller lokal analys som bygger på en värdegrund som stämmer överens med Spiras. Och då Spiras varumärke är tydligt så skapar det också nya affärsmöjligheter, som en härlig bieffekt.

I månadsskiftet januari/februari är det dags att publicera nästa nyhetsbrev. Självklart kommer det att handla om att välja såhär detta nya år med nya möjligheter. Titta in på hemsidan, LinkedIn eller Facebook och se själv. Välkommen.

Foto © Seyed Mostafa Zamani (CC BY 2.0)

Susanne Hydén

Författare: Susanne Hydén

Susanne Hydén har arbetat med rekrytering och affärsutveckling sedan 1993. Sedan 2004 driver hon Spira Rekrytering AB där verksamheten fokuseras på rekrytering, styrelserekrytering, coaching och karriärutveckling. Susanne är även styrelseledamot i BrainTek AB (CTH Studentkår) och medlem i Lerum Aspen Rotaryklubb.

Läs mer av Susanne Hydén

Lorem pulvinar elit. massa elit. Sed suscipit
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest