Content viktigare än länkar enligt SEO-veteran. Så kan YouTube-nätverk hjälpa dig med influence marketing. Kntnt nyhetsbrev vecka 11, 2017

Hej vänner!

Det som inte får hända har hänt. Jag har av misstag raderat en text som jag har slitit med i dagar. Inte hela texten. Men ett stort stycke av den långa texten, och just den delen som bjöd störst motstånd.

Jag hade precis skrivit sista raden och sparat filen. Gick sen tillbaka till början för att ge den en sista putsning. När jag hade kommit två tredjedelar ned i texten, eller rättare sagt kommit dit som borde ha varit två tredjedelar ned i texten, tog det bara slut. Femtusen tecken borta.

Jag trycker ångra, ångra, ångra ända tills alla ändringar är ogjorda. Men de femtusen tecknen förblir borta.

Inte spara!, far det i mitt huvud. Kolla först om de femtusen tecknen finns i filen med texten. Icke!

Desperat klamrar jag mig fast vid det sista hoppet: att backup-filen som mitt ordbehandlingsprogram skapar automatiskt innehåller de förlorade orden. Men inte.

Du har säkert varit i min situation. Upplevt den nästan fysiska känslan när insikten griper tag, tränger sig på och tränger ut allt annat än tanken: Det är inte sant!

Vad gör man?

Jag gick hem för dagen.

Och texten? Den skulle ha publicerats i tisdags i vårt webbmagasin. Så blev det inte. Tiden mellan kunduppdrag och andra prioriterade saker räckte inte till.

Så nu ligger den amputerade texten och väntar på att jag ska få tid att ge den en protes. Kanske till nästa vecka. Jag får se om jag hinner mellan kundmöten och föredrag på Webbdagarna i Stockholm.

Men helt tomt är inte nyhetsbrevet. Vi har publicerat två artiklar under veckan.

Första artikeln att publiceras denna vecka är skriven av SEO-veteranen Philip Blomsterberg. Han bjuder på ljuv musik för oss som föredrar att skriva för människor istället för Google: content blir viktigare än länkar. I sin artikel förklarar han hur sökmotorer (läs: Google) har utvecklat sin förmåga att förstå både vad den som söker faktiskt vill veta och vad sidor handlar om.

I veckans avsnitt av Kntnt Radio får du veta hur YouTube-nätverk kan hjälpa dig med influence marketing. Vi intervjuar Nicole Haman som är global säljchef för United Screens. Du har kanske hört talas om några av deras 550 youtubers, till exempel Therése Lindgren eller matgeeken Johan Hedberg.

Om du är intresserad av influnece marketing i allmänhet och med youtubers i synnerhet så ska du lyssna på avsnitt 90 av Kntnt Radio. Du får bland annat veta hur är det att jobba med youtubers och vad kostar. Lyssna nu!

Till sist lite humor. Ni har säkert läst, hört och sett att PostNord har problem. Stora problem. Framför allt i i Danmark. Men nu har de hittat en lösning:

Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

commodo ut Lorem commodo Curabitur ut ut Sed
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest