Customer Experience Management, CEM/CXM – intervju med Martin Edenström (Kntnt radio 28)

Systematisk hantering av företags kundrelationer – Customer Relationship Management (CRM) – kom i ropet för cirka 25 år sedan. Och med det CRM-system – datorprogram för hantering av kundrelationer.

Tio år senare, runt sekelskiftet, började företag också använda Content Management System (CMS) för att hantera innehåll på sina webbplatser.

Nu har kundrelationerna till stor del flyttat ut på webben. Det gör gränsen mellan CMS och CRM-system allt otydligare; och market automation, sociala medier och andra ”nyheter” hör hemma hos båda och ingen. Alla delar hänger ihop och påverkar varandra och kundens upplevelse av företag. Det är dags att ta kontroll och styra upp denna upplevelse. Det är dags för Customer Experience Management som förkortas CEM och CXM.

För att lära oss mer om Customer Experience Management åkte Thomas och jag till Stockholm för att träffa Martin Edenström. Han har örnkoll på CMS och har därför intresserat sig för utvecklingen av dessa mot CXM-system. I detta avsnitt av Kntnt radio samtal Martin och Thomas (med något inpass från min sida) om CMS och CXM. Programmet är knappt 54 minuter långt.

Lyssna

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är att ladda ned en app till din smartmobil eller surfplatta och prenumerera på Kntnt Radio. Här är några alternativ:

På webben hittar du Kntnt Radio hos iTunes, Stitcher och aCast. Du kan också prenumerera via ett RSS-flöde.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Läs mer om CMS och CXM

Om du är intresserad av CMS och CXM och vill hålla dig uppdaterad så rekommenderar jag Martin Edenströms blogg mkse.com.

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: What Is Love © Melanie Ungar (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

vulputate, adipiscing libero at id quis, ut amet, leo. sem, justo ipsum
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest