Customer Experience Management, CEM/​CXM – intervju med Martin Edenström

Vi intervjuar Martin Edenström – expert på system som hjälper dig att hantera dina kunders upplevelse på webben – Customer Experience Managemet (CEM eller CMX). Vi pratar också om publiceringsverktyg – Content Management System (CMS) – och om ehandel. Avsnittet är knappt 54 minuter långt.

Pia Tegborg
23 april 2015

Sys­te­ma­tisk han­te­ring av före­tags kund­re­la­tio­ner – Custo­mer Rela­tions­hip Mana­ge­ment (CRM) – kom i ropet för cir­ka 25 år sedan. Och med det CRM-system – dator­pro­gram för han­te­ring av kundrelationer.

Tio år sena­re, runt sekel­skif­tet, bör­ja­de före­tag ock­så använ­da Con­tent Mana­ge­ment System (CMS) för att han­te­ra inne­håll på sina webbplatser.

Nu har kund­re­la­tio­ner­na till stor del flyt­tat ut på web­ben. Det gör grän­sen mel­lan CMS och CRM-system allt otyd­li­ga­re; och mar­ket auto­ma­tion, soci­a­la medi­er och and­ra ”nyhe­ter” hör hem­ma hos båda och ing­en. Alla delar häng­er ihop och påver­kar varand­ra och kun­dens upp­le­vel­se av före­tag. Det är dags att ta kon­troll och sty­ra upp den­na upp­le­vel­se. Det är dags för Custo­mer Expe­ri­ence Mana­ge­ment som för­kor­tas CEM och CXM.

För att lära oss mer om Custo­mer Expe­ri­ence Mana­ge­ment åkte Tho­mas och jag till Stock­holm för att träf­fa Mar­tin Eden­ström. Han har örn­koll på CMS och har där­för intres­se­rat sig för utveck­ling­en av des­sa mot CXM-system. I det­ta avsnitt av Knt­nt radio sam­tal Mar­tin och Tho­mas (med något inpass från min sida) om CMS och CXM. Pro­gram­met är knappt 54 minu­ter långt.

Läs mer om CMS och CXM

Om du är intres­se­rad av CMS och CXM och vill hål­la dig upp­da­te­rad så rekom­men­de­rar jag Mar­tin Eden­ströms blogg mkse​.com.

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: What Is Love © Mela­nie Ung­ar (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »