Därför misslyckas content marketing-strategier Kntnt Radio 103 med Pontus vs Thomas

Varannan vecka ända från sensommaren 2016 till försommaren 2017 har Pontus Staunstrup och Thomas Barregren gått upp i den intellektuella boxningsringen för att gå en ny rond i Pontus vs Thomas. Nu är det dags för det 17:e och sista avsnittet. Denna gång extra långt. Och extra spännande! Det hettar till när de diskuterar varför strategier överges för tidigt eller misslyckas.

Varför överger marknadsföraren sin content marketing-strategi?

Utgångspunkten för samtalet är en artikel av Joe McCambley. Han listar sju skäl till varför marknadsförare överger sin content strategi för tidigt:

  1. De hittar inte duktiga personer som kan göra innehållet.
  2. De underskattar hur lång tid det tar att producera bra innehåll.
  3. De använder inte rätt verktyg.
  4. De underskattar hur svårt det är få kunder och influencers att ställa upp på intervju och liknande.
  5. De tvingas av säljorganisationen till för tidig konvertering.
  6. De har svårt att bygga en trogen publik.
  7. De slänger in mätning i efterhand.

Pontus sammanfattar de sju punkterna innan han och Thomas går upp i ringen.

Det strategiska hålrummet

Pontus och Thomas börjar diskutera den första punkten, men kommer snart in på en annan förklaring – det strategiska hålrummet.

Ledningsgruppen i de flesta företag har en övergripande strategi som pekar ut riktningen och ger yttre ramar. Den är ofta ganska abstrakt och ger inte mycket vägledning i hur strategin ska förvekligas. De flesta team som arbetar med marknadskommunikation har en vardaglig strategi om vad för innehåll som ska publiceras, var och när och för vilka målgrupper. Men få har en guidande strategi som kopplar samman den vardagliga strategin med den övergripande strategin. Det finns ett strategiskt hålrum på mitten.

Kan det vara så att de som ger upp sin content marketing-strategi gör det för att de saknar svar när de blir ifrågasatta av till exempel säljorganisationen? Svar som saknas på grund av det strategiska hålrummet. Lyssna för svar!

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Cali © Mattia Vlad Morleo (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

et, diam commodo facilisis elementum Praesent felis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest