Dataskyddsdirektivets absurda konsekvenser. MacGuffin. Lars Wirtén replikerar. Typsnittet som flydde nazisterna och hamnade på månen. Kntnt nyhetsbrev vecka 9, 2017

Hej vänner!

Våren är här. Åtminstone mars. Så därför har jag haft vårstädat toppen av startsidan på www.kntnt.com.

Under vintern har startsidan inletts med en helskärm som visar en stackare som försöker cykla i snö. Nu har jag bytt ut den mot en time-laps film. (Om du surfar in från en mobiltelefon eller surfplatta så får du bara en stillbild – så se till att besöka vår sajt från desktop.)

Filmen börjar strax före och slutar strax efter den blå timmen. Personligen tycker jag den är vacker. Kanske beror det på att kameran zoomar in vårt kontor. (Nästan sant. Kameran zoomar in Eriksberg som ligger nästgårds. Vi sitter på Lindholmen strax utanför bildens högerkant.)

Gillar du också filmen?

Taktiken att överst på startsidan placera en hero image med ett registreringsformulär till vårt nyhetsbrev har visat sig konvertera nästan lika bra som en popup, men är mindre irriterande för besökaren. Dessutom riskerar du inte att komma i konflikt med Googles krav på popupfri surf på mobilen, som vi pratade med Christian Rudolf om i en tidigare podcast).

Apropå podcast. Pontus Staunstrup och jag samtalar om marknadsföring i vartannat avsnitt av Kntnt Radio. Vi kallar det skämtsamt för Pontus vs Thomas eftersom vi inte alltid håller med varandra. Det är lite poängen. Vi samtalar om ett ämne som vi tror intresserar dig och försöker belysa det från olika vinklar. Hittills har vi spelat in 10 samtal.

Det senaste tog avstamp i en artikel skriven av Lars Wirtén. Han tycker att mycket som publiceras är ogräs, och uppmanar sina läsare att bara publicera innehåll när de faktiskt har något att säga, även om det innebär att publiceringarna kommer oregelbundet.

Jag håller med om att du inte ska publicera innehåll bara för att fylla dina kanaler. Det tär snarare än när det förtroendekapital som din content marketing ska bygga hos din publik. Det förtroendekapital som du behöver för att få uppmärksamhet för ditt kommersiella budskap. Det förtroendekapital du inte ska slösa bort på innehåll som är irrelevant eller intetsägande.

Men språnget från denna insikt till slutsatsen att du inte behöver publicera innehåll regelbundet tycker jag inte bara är djärvt utan dumdristigt. Sorry, Lars.

Om detta pratar Pontus och jag i förra veckans avsnitt av Kntnt Radio. Men vi står inte oemotsagda. I onsdags kontrade Lars:

Det är ord och inga visor från Thomas Barregren och Pontus Staunstrup i Kntnt Radio 87. Mitt inlägg på bloggen Lustgården om regelbundenhet sågas rejält. Ska jag pudla nu? Icke.

I en välformulerad och vasst formulerad replik utvecklar och förtydligar Lars sitt resonemang. Det är en text väl värd att läsa. Du hittar den här.

Upprinnelsen till Lars Wirténs artikel var hans upplevda behov av att rensa det inkommande flödet av artiklar från allt ogräs så att han inte missar det goda innehållet. Jag tror alla som följer mer än en handfull nyhetsbrev och RSS-flöden har upplevt samma behov.

Men är det så att innehållet vi förr uppskattade har blivit sämre? Eller drunknar det i ett allt kraftigare brus? Eller är det vi som har vuxit från innehållet vi uppskattade förr?

Med de här funderingarna inleder Pia och jag veckans avsnitt av Kntnt Radio – nummer 88 i ordningen. Som hastigast berör vi också en berättarteknik som går under namnet MacGuffin. Men större delen av avsnittet handlar om något helt annat…

I maj 2018 skärper EU reglerna för hantering av personuppgifter. EU:s kommande dataskyddsförordning skapar en hel del utmaningar för dig som använder formulär, nyhetsbrev, marketing automation och liknande i din marknadsföring. Vi bad därför Alexander Jute om råd. Han är advokat och partner på advokatbyrån MarLaw, och specialiserad på dataskyddsförordningen.

I en frukostföreläsning (som vi naturligtvis spelade in) ger Alexander både en bakgrund och råd om vad du ska göra. Och i avsnitt 88 av Kntnt Radio går vi ännu djupare in i ämnet. Missa inte detta! Läs också Alexanders artikel om ämnet.

Gillar du typografi? Jag gör det. Och därför uppskattade jag mycket denna lilla film från Vox om typsnittet som flydde nazisterna och hamnade på månen.

Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

massa eget dictum ipsum Curabitur risus at
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest