Det gäller din närvaro

I det sjunde avsnittet av Kntnt Peptalk pratar Gabriella Myrén om direktsändning – både bokstavligen och bildligen. Lyssna eller läs, och bli inspirerad.

Gabriella Myrén
4 februari 2016

Hör Gabriella läsa sin krö­ni­ka eller läs den själv.

Direktsändning. En enda unik tag­ning som man får leva med res­ten av livet. Ingen chans att göra om. Möjligtvis utvär­de­ra efteråt i syf­te att lära sig till näs­ta gång, ja. Men att ta om det som bli­vit fel, det går bara inte. Det är nu, det är här, ta chan­sen eller låt den gå dig för­bi.

Valet är oåter­kal­le­ligt.

Antingen äls­kar man det. Eller så skyr man det. Antar jag.

Direktsändningens väsen

Häromveckan spe­la­de jag i en direkt­sänd radi­o­guds­tjänst. Och det var under de spän­nings­fyll­da, för­vän­tans­ful­la minu­ter­na strax innan sänd­ning som direkt­sänd­ning­ens väsen slog mig med gans­ka stor kraft.

Här satt fem­ti­o­ta­let män­ni­skor på hel­spänn.

De hade kom­mit i god tid – vil­ket inte till­hör van­lig­he­ter­na. De hade fått instruk­tio­ner om hur guds­tjäns­ten skul­le gå till. Vi hade övat psal­mer­na. Mötesledaren hade berät­tat om temat för dagen; det liv­gi­van­de vatt­net sett ur oli­ka per­spek­tiv. Alla med­ver­kan­de hade repe­te­rat enskilt och till­sam­mans, kloc­kat alla tider, dis­ku­te­rat even­tu­el­la snå­ri­ga pas­sa­ger och iden­ti­fi­e­rat kri­tis­ka check­points för att kun­na bedö­ma hur den extremt begrän­sa­de tiden skul­le för­de­las ifall något skul­le avvi­ka från tid­pla­nen. Vid direkt­sänd­ning kan ju fak­tiskt allt hän­da.

Koncentration som gick att ta på

Nu var det knäpp­tyst.

Producenten stod längst fram och vän­ta­de in eko-nyhe­ter­na. Med hör­s­näc­ka i ena örat rap­por­te­ra­de han att nyhets­lä­sa­ren berät­ta­de om avskur­na vat­ten­led­ning­ar i Syrien – se där, det var ju dagens ämne även här.

Näst vän­ta­de väd­ret. Det kylslag­na vin­ter­land­ska­pet skul­le bely­sas av strå­lan­de sol och klar­blå him­mel – visst, vi kän­de igen oss i beskriv­ning­en och log igen­kän­nan­de. Sen drog det igång.

Lugnt, sam­lat, men med en kon­cent­ra­tion som gick att ta på.

En gemen­sam för­vän­tan på att det här skul­le bli kul och att vi alla var och en, var en del av det sto­ra hela. Det häng­de på oss till­sam­mans. På vår inställ­ning. På vår del­ak­tig­het. På vår vil­ja att på rik­tigt när­va­ra, age­ra och rea­ge­ra på allt som skul­le hän­da.

Alla hade på sitt sätt gjort sig kla­ra inför direkt­sänd­ning­en. Förberedelserna var över. Allas fokus var inställt på de 57 minu­ter som nu skul­le föl­ja. Vi var redo.

Närvaron kräver allt och ingenting

Någon har sagt att det finas­te du kan ge någon annan är din när­va­ro.

Jag är vil­lig att hål­la med.

Tid är det enda vi alla har begå­vats lika myc­ket av. Om man tän­ker att tid inte är en viss längd. Utan att tid är nu. Det bäs­ta du kan göra är att för­vand­la sekun­der­na till när­va­ro.

Samtidigt som när­va­ron krä­ver allt av dig, krä­ver den ingen­ting.

Möjligtvis ditt ”bara vara”. Fast bara vara är inte alls något bara. Att bara vara och dess­utom vara det inner­ligt, det är ban­ne mig en konst.

Den viktiga förberedelsen

Ta alla des­sa bröl­lops­da­gar som exem­pel. Snacka om direkt­sänd­ning. Du får en chans att utfor­ma och göra ditt livs bäs­ta dag. En dag som före­gåtts av måna­der av för­be­re­del­ser. Detaljer som put­sats omsorgs­fullt och väl. Val som vägts fram och till­ba­ka, för­mod­li­gen fle­ra gång­er om. Planeringar i det oänd­li­ga, för­vänt­ning­ar in absur­dum.

Så kom­mer änt­li­gen dagen. Dagen som ska för­vand­las till min­nen som ska räc­ka för ett helt liv. Som ska bära när det blir tufft. Som ska bli en grund att utgå ifrån.

Ett brud­par, omgiv­na av många enga­ge­ra­de män­ni­skor som vill sam­spe­la. Människor som kom­mer dit för att hyl­la dig, er, det ni har till­sam­mans. Det är en magisk käns­la – men den krä­ver all din när­va­ro för att slå ut i ful­las­te blom.

Den vik­ti­ga för­be­re­del­sen.

Och sam­ti­digt den avgö­ran­de punkt när du säger till dig själv att: Nej, nu får det räc­ka med för­be­re­del­ser. Nu kan jag inte sty­ra något mer. Nu är det bara att åka med. Och nju­ta av resan.

Njuta av stunden

Många eli­tid­rot­ta­re bru­kar för­kla­ra det på unge­fär sam­ma sätt. ”Mina för­vänt­ning­ar på täv­ling­en? Nej, nu ska jag bara nju­ta av stun­den, ha roligt, göra allt jag kan.” Det ver­kar rätt själv­klart när man tän­ker på det.

Ett final­lopp på en OS-are­na är inte rät­ta stäl­let att fintrim­ma tek­nik.

Det ska man ha gjort långt tidi­ga­re. Nu är det direkt­sänd­ning och dags att skör­da fruk­ter­na av allt slit, foku­se­ra på stun­den och upp­gif­ten och bara nju­ta. Närvara på bäs­ta sätt, helt enkelt.

I yrkes­li­vet då? Finns det något i vårt yrkes­liv som skul­le kun­na lik­nas vid direkt­sänd­ning?

Bättre förberedda

Vad skul­le hän­da om vi kom bätt­re för­be­red­da till näs­ta möte?

”Herregud, för­be­re­der hon ald­rig sig?”, kanske du und­rar. Jodå. Det gör jag. Allt som oftast. Men jag tror att vi kan läg­ga på ytter­li­ga­re någ­ra lager för­be­re­del­ser.

Ofta tar man fram fak­ta inför ett möte. En pre­sen­ta­tion. En key­no­te. Något doku­ment som man kan läm­na över. Men hur ofta för­be­re­der vi oss på själ­va mötet mel­lan mötes­del­ta­gar­na? Skulle vi rentav kun­na för­bätt­ra sam­spe­let mel­lan oss i mötet om vi kom dit mer för­be­red­da inför det som möj­ligt­vis skul­le kun­na sägas och göras?

Vad jag är ute efter är att så långt det är möj­ligt eli­mi­ne­ra allt sånt som tar fokus från mötets kärn­frå­ga. Som till exem­pel ett all­de­les för osunt fokus på oss själ­va. ”Sa jag något smart? Fick jag med mig någ­ra ja-säga­re? Förbättrades mina odds inför fram­ti­den?”

Närvarokoll

All den­na oro.

All den­na räds­la att inte räc­ka till eller tro på att man stän­digt behö­ver häv­da sig. Det kan inte vara häl­so­samt. Snarare kontra­pro­duk­tivt och något som står i vägen för det vik­ti­ga sam­spe­let. Och jag lovar, det är defi­ni­tivt ing­et som gyn­nar affä­rer­na i det långa lop­pet.

Tänk om det i bör­jan av alla möten gjor­des en rik­tig när­va­ro­koll.

Ett upp­rik­tigt för­sök att sam­la alla del­ta­ga­re kring ett enat fokus. Mitt tips är att vi sät­ter upp det på vår agen­da till näs­ta möte.

Direktsändnings nerv

Jag gil­lar direkt­sänd­ning för dess nerv och distink­ta strå­le av när­va­ro. När allt icke-vik­tigt fak­tiskt är väl­digt ovik­tigt. När det finns en gemen­sam över­ens­kom­mel­se om att ”nu är vi bara här och ser till att göra det all­ra bäs­ta av det – till­sam­mans”.

Då man har ren­sat skal­len på sig själv, bör­jat foku­se­ra på det som ska göras istäl­let för hur just jag möj­ligt­vis gör det. Då, när man väg­rar fast­na i ovik­ti­ga detal­jer. Då, när man kan släp­pa jaget och istäl­let ver­ka för det stör­re och hög­re syf­tet.

Man för­vän­tar sig en skill­nad efteråt.

En skill­nad som bara kan kom­ma när fle­ra män­ni­skor sam­ver­kar.

Livsnerven som blixtrade till

Gör vi en sär­skriv­ning av ordet blir det direkt sänd­ning. Och något som sänds direkt för­ut­sät­ter väl att det finns en mot­ta­ga­re i när­he­ten redo att fånga upp sig­na­len och åter­kopp­la på den.

Många som fat­tat sto­ra livs­av­gö­ran­de beslut kan i efter­hand vitt­na om en sär­skild hän­del­se i deras liv då allt ställ­des på ända. Kanske var det just när­va­ron eller livs­ner­ven som blixt­ra­de till, blan­da­de sig i och för­änd­ra­de allt. Just för att du var redo att möta den.

On air

Närvaro. Det all­ra finas­te du kan ge någon annan. Och dig själv. Slösa med den när den behövs. Tillåt dig att ta paus från den ibland. Det är ock­så ett sätt att vår­da dig själv och lad­da nya bat­te­ri­er.

Konsten är att veta när den röda on air-lam­pan bör lysa eller inte.

När det är direkt­sänd­ning eller repe­ti­tion. När det är tid för för­be­re­del­ser eller skarpt läge.

Din när­va­ro är för­ut­sätt­ning­en för ett rik­tigt möte med någon annan. Det är först då något nytt kan hän­da.

Tack för nu.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
sem, at porta. mi, velit, Phasellus ut

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest