Det här behöver du veta om interna länkar

Interna länkar är viktigare än du tror! De hjälper dig att behålla dina besökare samtidigt som de underlättar för sökmotorerna att hitta ditt innehåll. Mer om varför du ska internlänka, hur du kommer igång och tips på vägen får du i dagens bloggpost signerad Alexandra Jung. 

Vad är en internlänk?

På hemsidor finns två typer av länkar: externa och interna. När vi pratar om interna länkar handlar det kortfattat om hyperlänkar, som går från en sida till en annan sida på samma domän och oftast återfinns i brödtexten. Syftet med länken är att läsaren snabbt och enkelt ska kunna förflytta sig till det avsnitt man är intresserad av, istället för att behöva läsa igenom all text.

Navigationen, det vill säga länkarna i en meny, är också att betraktas som interna länkar men i detta inlägg fokuserar vi på länkar som ligger inbäddat i innehållet på webbplatsen eftersom dessa är lättare att påverka och justera.

Varför internlänka?

Det finns flera fördelar med att arbeta med interna länkar. Här tittar vi närmare på hur vi kan använda interna länkar i syfte att underlättta för sökmotorer att hitta vårt innehåll, förbättra användarupplevelsen och minska avvisningsfrekvensen.

1. Hjälper till med indexering: Det som händer när sökmotorerna försöker indexera en webbplats är att de ”spindlar” igenom sida för sida och följer länkarna, och hittar på så vis både nytt och gammalt innehåll via dem. Genom att ha interna länkar i artiklar, produktsidor eller kategorier gör vi det lättare för sökmotorerna att indexera och hitta innehållet.

En sida som inte har några länkar som pekar mot sig kommer vara näst intill omöjligt för sökmotorerna att hitta, så om webbplatsen av någon anledning har innehåll som ligger utanför strukturen är det bäst att börja länka dit.

2. Bättre användarupplevelse och minskad avvisningsfrekvens: Det viktigaste när det kommer till internlänkning är att alltid utgå från besökaren och vad denne i första hand kan vara intresserad av. Vi vill ju att besökaren klickar sig vidare på vår webbplats istället för att gå tillbaka till sökresultatet.

Om besökaren hittar en länk som matchar det den är ute efter är chansen stor att hen väljer att klicka på länken. Är länken dessutom en internlänk kommer besökaren att stanna längre på er webbplats och kan på så sätt hjälpa till med en minskad bounce rate.

Använd beskrivande ankartexter

Ankartexten är den del av texten som är länkad och klickbar och bör kortfattat, och med relevanta sökord, beskriva vad länken handlar om. Genom att använda beskrivande ankartexter hjälper vi både besökare och sökmotorer att få reda på vad innehållet kommer att handla om innan de väljer att klicka sig vidare.

Ett vanligt misstag när det kommer till internlänkning är att använda ankartexter såsom ”klicka här” eller ”läs mer här”. Istället bör du använda relevanta sökord eller fraser som beskriver vad innehållet vi länkar till faktiskt handlar om.

Här ser vi ett exempel på hur en bra vs dålig ankartext kan se ut:

• En dålig ankartext: Klicka här!

• En bra ankartext: Ankartext

Gott om innehåll viktigt

Det kan låta som en självklarhet, men ett av de första stegen till effektiv internlänkning är att ha gott om innehåll att länka till. Tänk på att även om innehållet är gammalt kan det fortfarande vara relevant, så tveka inte att länka till exempelvis ett äldre blogginlägg så länge det fortfarande är intressant och tillför ett värde för besökaren.

Uppdatera trasiga länkar

Med jämna mellanrum bör du gå igenom de interna länkarna på webbplatsen för att säkerställa att allt fungerar som det ska, att länkarna är korrekta och att de inte leder till en så kallad 404-sida. Alla känner vi nog igen irritationsmomentet då vi klickat på en länk som visar sig inte längre finnas kvar – åtminstone inte på den tänkta platsen.

Kom ihåg att det även kan vara aktuellt att uppdatera länkar där materialet har skrivits om eller där det finns en nyare och bättre version att referera till.

Länka med måtta

Att det är bra att internlänka betyder naturligtvis inte att vi ska länka till vårt innehåll så fort vi får chansen. Försök istället att placera länkarna så att det fortfarande känns naturligt för besökaren, finns det inte något innehåll som passar kan det faktiskt vara bättre att avstå.

Om vi har för många länkar kan effekten nämligen bli den motsatta – innehållet kan se spammigt ut, bli svårläst eller skapa mer förvirring än nytta.

Så länge vi ser till att de länkar vi har är hjälpsamma och användbara för användaren är detta dock inget att oroa sig över.

Slutsats

Internlänkning är inte något som behöver vara svårt, snarare tvärtom! Det är både enkelt och effektivt när man väl har kommit igång och ser till att göra internlänkningen till en rutin.

Om du inte tidigare har arbetat med interna länkar på webbplatsen rekommenderar jag starkt att du testar. Börja med att länka till ett relevant innehåll från en sida till en annan och se vad det ger på längre sikt.

Lycka till!

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

e20e612bb4b267307834e4a59cf405c1nnnnnnnnnnnnnnnnnn
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!