Foto: carlfoto.com

Du misslyckas utan prenumeranter Kntnt Radio 68 med Pontus vs Thomas

Premiär för Pontus vs Thomas – ett nytt inslag i Kntnt Radio. Varannan vecka möts i en holmgång Pontus Staunstrup och Thomas Barregren – två av Sveriges främsta experter på content marketing. Vi får höra en intensiv diskurs när de går på djupet med en aktuell artikel, byter (och ibland bryter) åsikter och avtäcker nya insikter. De väljer artikel varannan gång. Först ut är Pontus, som har valt Joe Pulizzis artikel Prepare to Be Ignored if You Don’t Have Subscription Goals.

Få sätter prenumerationsmål

Joe är bekymrad. I en undersökning från Content Marketing Institute och Marketing Profs, så ser knappt en tredjedel av de tillfrågade företagen det som ett viktigt mål att öka antal prenumeranter. Inte ens de största företagen verkar bry sig.

Varför? kan man fråga sig. I artikeln ger Pulizzi flera exempel där prenumeration (oftast på en epost-lista) har varit nyckeln till framgång. Det handlar helt enkelt om att på egen plattform och med hjälp av ett attraktivt innehåll bygga lojala relationer som över tid blir till affärer.

”Once you build an audience, anything is possible” som Joe uttrycker det.

Hur bra du lyckas med detta arbete mäts genom antalet prenumeranter. Och det är också anledningen till att du måste sätta prenumerationsmål.

Är prenumeranter målet eller medlet?

Vad säger då Pontus och Thomas? Har Joe rätt? Ska du som arbetar med marknadskommunikation fokusera på att samla in e-postadresser? Adresser som du sedan använder för ditt nyhetsbrev (som publiken bett om) och för ditt kommersiella budskap (som du vill få ut)? Är det dags att sluta stirra sig blind på antal visningar och klick och istället sätta upp prenumerationsmål?

Jag kan avslöja att de båda herrarna håller med Joe om nyttan. Men de har lite olika syn på om det är målet eller medlet. Lyssna på podden för att höra deras resonemang.

Är lead och prenumerant samma sak?

Är prenumerant och lead olika sidor av samma mynt? Eller är de helt olika saker? Bara för att du har en strategi för att generera leads, så betyder inte det att du bygger en trogen publik. Att du har fått någons epostadress betyder inte att du har förtjänat hens uppmärksamhet? Eller?

Apropå, vad är egentligen ett lead? Det verkar som marknadsförare och säljare har olika uppfattningar om saken. Det skapar förvirring vid rapportering.

Och har Joe Pulizzi verkligen rätt. Är antal prenumeranter verkligen det allena saliggörande? Antalet prenumeranter är inte ett relevant mått vid native advertising. Så är det inte i själva verket så att plattformen styr vad som är intressant?

Om detta resonerar också Pontus och Thomas i podden.

Är Joes prenumerationshieraki bara ”nys”?

Joe Pulizzi rangordnar olika kanaler i en prenumerationshiearki. Men kan man verkligen värdera en kundtidningsprenumerant högre än en podcast-prenumerant? Och hur kommer det sig att Facebook hamnar i botten?

Vad allt detta kokar ner till får du veta om du lyssnar till slutet på detta avsnitt med Pontus och Thomas.

joe-pulizzi-prenumerationshierarki

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Liquid Blue © The.madpix.project (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Donec mi, felis nec sem, mattis in
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest