Inlägg taggade ‘juridik’

Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt

Den pågående skandalen där dataanalysföretaget Cambridge Analytica samlat in data om miljontals Facebook-användare sätter ljuset på beteendestyrd marknadsföring. Å ena sidan handlar det om hur vi marknadsförare riktar vår kommunikation utifrån mottagarens behov, å andra sidan om den personliga integriteten. Missbruk skall givetvis beivras, och det är precis denna sortens händelse som GDPR är till för att skydda oss mot.

Därför är det högaktuellt att titta på vad som gäller med den nya lagstiftningen. I dagens krönika skriver advokat Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå om just detta.

Läs mer

Influencer marketing efter Kissie-domen

Bristande reklammärkning dundrar patent- och marknadsdomstolen och fäller bloggprofilen och influencern Kissie. Domen är den första i sitt slag och förväntas bli vägledande. Vad ska du tänka på? Det berättar dagens gästkrönikörer – advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand. De berättar också vad som föranledde domen och vad lagen säger om reklamidentifiering i sociala medier.

Läs mer

Detta gäller för användargenererat material i din marknadsföring

Kundrecensioner i marknadsföringen har på senare tid ökat kraftigt. Men att använda betyg från kunder på sin webbplats ställer också krav. Vilka typer av recensioner får du egentligen publicera? Och vad gäller för material som genererats av utomstående och används i företagets marknadsföring? Det och annat besvarar Erik Ullberg, advokat på advokatbyrån Wistrand, i dagens artikel. Läs den nu!

Läs mer

Glöm inte bort avtalet

En muntlig överenskommelse är bindande men svår att bevisa när ord står mot ord. Läs advokat Cecilia Torelm Tornbergs artikel om avtalets betydelse för ett lyckosamt samarbete. Och få tips på vad det bör innehålla!

Läs mer

Kan du bevisa det du påstår?

Undvik påståenden du inte kan bevisa. Att dömas för vilseledande marknadsföring kan nämligen bli dyrt. Mireille Wildh från advokatbyrån MarLaw ger ett exempel på hur illa det kan gå och vilka konsekvenser det kan få. Läs hennes gästkrönika!

Läs mer

Hårdare tag mot alkoholreklam

Marknadsföring av alkoholdrycker i sociala medier har ökat lavinartat de senaste åren. Konsumentverkets relativt nya riktlinjer innebär hårdare tag och alltfler ärenden granskas. Men vad gäller egentligen? Var går till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring? Svaren ger Mireille Wildh från advokatbyrån MarLaw i dagens gästkrönika.

Läs mer
Praesent mi, venenatis id quis, vel, at tempus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest