EU skärper reglerna för hantering av personuppgifter Kntnt Radio 88 med Alexander Jute

Alexander Jute är advokat och expert på EU:s nya dataskyddsförordning GDPR som snart träder i kraft och på många vis påverkar företags marknadsföring. I avsnitt 88 av Kntnt Radio belyser han komplexiteten i den nya lagen och ger dig som marknadsför råd om vad du ska göra!

Behovet av lagstiftning

Den nya förordningen skall underlätta för företagen samtidigt som förordningen ska stärka den personliga integriteten hos privatpersoner. Syftet är naturligtvis gott – även om det ställer till det för oss marknadsförare.

Varför en lagstiftning kring dessa saker över huvudtaget behövs och hur vår historia har påverkat dess framväxt hör du Alexander förklara i den första delen av vårt samtal.

Skärpta krav

Allt är dock inte nytt. Även i nuvarande lagstiftning ställs krav på företag att ange hur de personuppgifter som samlas in kommer att användas och (om så är fallet) delas med andra parter. Men i GDPR skärps kraven rejält, inte minst vad gäller dokumenterade rutiner för insamling av uppgifter och krav på samtycke.

I denna del av avsnittet diskuterar vi vardagliga exempel och förfäras över lagens absurda konsekvenser vid annonsering på Facebook. Ta gärna del av denna sammanställning över vad du skall tänka på när du använder Facebook.

Kakor på rätt sätt

Ett annat kärt ämne i dagens avsnitt är cookies. För att slippa påhälsning av tillsynsmyndigheten behöver du hantera dessa på rätt sätt. Räcker det att informera berörd person om att du satt en cookie eller måste tillstånd först begäras in? Att sedan bestämmelserna varierar mellan länder förenklar inte förfarandet.

Följer man regelboken till punkt och pricka kan hanteringen bli minst sagt opraktisk. Hör Alexanders råd till två nu rätt uppgivna själar.

Ytterligare vägledning krävs

Alexander är tydlig med att det finns utmaningar med GDPR. Tekniklösningarna utvecklas hela tiden och det är först när regelverket trätt i kraft och vi fått några vägledande avgöranden i domstol som det går att visa hur specifika fall kommer att bedömas.

Sitt inte still

Att avvakta vägledande fall är dock inte detsamma som att lugnt luta sig tillbaka. Den 25 maj 2018 börjar den nya dataskyddsförordningen att tillämpas och det är hög tid att påbörja förberedelserna. Lyssna på Alexanders konkreta råd om vad du ska göra.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Nothing’s Over © In Camera (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automation87ae3df5959736beb3eb62283042bf11)))))))))))))
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!