Exempel på content marketing i turistnäringen

Mitten av juli, solen skiner för sjunde veckan i följd (eller något sådant) och sommarbrisen svalkar. Det finns inte mycket att klaga på denna sommar. Bortsett från min motivation att skriva på denna blogg. Bloggat har jag gjort, men bara på min nya blogg om segling i allmänhet och segling med optimistjolle i synnerhet. Kntnts blogg, den som jag hade rekommenderat mig själv som kund att uppdatera två gånger per vecka – även under sommaren – har inte fått den uppmärksamhet den bör få. Beklagansvärt, men ack så mänskligt. Kntnt är ju bara jag (i ännu några dagar – blink, blink). Hur som helst, i söndags såg jag något som fick det att klia i mina fingrar…

Nordens största sportaffär

Min äldsta son kappseglar optimist. I söndags (den 21 juli) deltog han i Hamburgsundsegattan. Det är sommarens höjdpunkt. Men det var inte det som fick mina fingrar att klia. Eller jo, det gjorde det visst, men det blev en annan blogg. Det som föranleder denna artikel var ett besök på vägen hem.

Vi besökte Sportshopen – nordens störta sportbutik – strax söder om Grebbestad i norra Bohuslän. Det är en enorm butik, som inklusive lager är över en hektar stor. Och visst finns det mycket att köpa för den hugade. Men jag var mer intresserad av att se wifi-caféet, leklandet i fyra våningar, minbion, skateboardramperna, restaurangen med bohuslänsk husmanskost, minilivs-butiken, scenen som Markoolio, Jean Banan, Yohio med flera har uppträtt på, och – jag förstår att det låter knäppt – pissoaren. Allt det som grundaren Reinert Sörensson så livfullt skildrade på ett DI-event som jag också medverkade på.

Med det som har givit mig skrivklåda är något annat. På väg genom kassan såg jag i slutet av varubandet en hög med vad jag trodde var Sportshopens katalog. Jag plockade med mig ett exemplar. Vet inte varför. Men i morse, när jag förstrött började bläddra i den, så upptäckte jag att “katalogen” inte alls innehåller sportartiklar – utan en helt annan sorts artiklar. Artiklar om “Smuggling och befrielsekamp i sommaridyllen”, “Långfärdsskridskor på Sannäsfjorden”, “Vildmarkscykling när den är som bäst” och en massa annat. Artiklar som intresserar turister och sportintresserade – Sportshopens två huvudsakliga kundgrupper.

Fågel, fisk eller mittemellan

“Katalogen” är en ovanligt tjock och välmatad kundtidning. Eller bok? Eller vad? Ja det är frågan. Trots namnet, Sportshopen Magazine, verkar det inte vara en periodisk tidskrift. Och när jag bläddrar i den så förstärks den ambivalenta känslan.

Det är lätt att skilja annonser från redaktionell text. De flesta redaktionella texter är välskrivna och intressanta artiklar. Men några får mig att undra om de i själva verket inte är advertorials för den lokala turistnäringen. Det är som om Sportshopen Magazine inte kan bestämma sig för att vara ett livsstilsmagasin eller reklam.

Även formmässigt skickar Sportshopen Magazine mixade signaler. Eller rättare sagt, fel signal. Framsidan fick mig att tro att det var en katalog. Jag är säkert inte ensam om det misstaget. Och sidornas layout tog inte ur mig den villfarelsen. Jag hann bläddra en bra stund innan jag insåg att hela “katalogen” bara består av redaktionella artiklar och annonser. Med mitt intresse för content marketing så var det en positiv överraskning. Men jag kan tänka mig att andra, som verkligen vill ha en katalog, kan uppleva det negativt.

Kort sagt, Sportshopen har med sitt magasin en fantastisk marknadsföringsresurs som de inte fullt ut utnyttjar – ännu.

Norrmän och turister

Sportshopens butik i Grebbestad är nordens största i sitt slag, och kedjan är en av Sveriges största sportbutikskedjor. Men hur har Sportshopen lyckats med det? Deras butiker är ju förlagda enbart i norra och mellersta Bohuslän och västra Värmland. Är bohusläningar och värmlänningar mer sportig än svenskar i allmänhet? Knappast.

En titt på kartan säger en hel del. Norrmän. Många butiker ligger nära den mest tätbefolkade delen av Norge. Det bästa “beviset” för det är de två butikerna i Nordby, som är ett gigantiskt shoppingcenter byggt enbart för gränshandel.

Men innehållet i Sportshopen Magazine skvallrar om en annan stor målgrupp: turister. Och det är ingen liten målgrupp. Turismen i Bohuslän omsätter 5,7 miljarder kronor och skapar 4 100 årsarbetstillfällen. Turistomsättning per invånare norra Bohuslän är 35 000 jämfört med 8 700 för riket i sin helhet. (Siffrorna avser 2006.)

Synd och skam

Om potential hos Sportshopen Magazine inte tillfullo tillvaratas i tryckt form, så tas den inte alls tillvara på webben. Och det är synd och skam. För det är ett intressant och välskrivet innehåll, som skulle göra dubbel så stor nytta på webben som i print. Låt mig förklara.

När jag gjorde research till blogginlägget om Hamburgsundsregattan – jag berättar lite om byggden i slutet av artikeln – så sökte jag på webben efter information om Hamburgsund och Hamburgö. Jag slogs av hur fattig webben är på innehåll om andra turistmål än campingar, minigolfbanor och caféer. Och det innehåll som finns är ofta erbarmligt tunt och oinspirerande.

Om man besöker Grebbestad, åker ut till Sportshopen med minitåget (ja de har ett sådant också), och på vägen ut genom kassorna tar med sig ett exemplar av Sportshopen Magazine, då kan man läsa om spännande saker att se och uppleva i vad som nyhetskanalen CNN listar som ett av världens tio bästa vildmarksområden. Men först då! Hur många potentiella kunder missar inte Sportshopen när turister inte hittar till Grebbestad på grund av bristande innehåll på webben. För det är ju trots allt så att de flesta av oss planerar vår semestern på webben idag.

Så här kommer en uppmaning till Reinert Sörensson: Skapa en webbplats med adressen www.sportshopenmagazine.se, lägg upp alla artiklar från Sportshopen Magazine och fyll kontinuerligt på med fler artiklar. Jag slår vad om att webbplatsen inom några månader kommer att hamna överst i sökresultatet för Bohuslän. Google och andra sökmotorer för ju ett veritabelt krig mot just den sortens tunna webbplatser med skräpinnehåll som idag dominerar sökresultatet. Och förresten, behåll Sportshopen Magazine i tryckt form. Det är ett utmärkt sätt att skapa kundlojalitet.

Webben en outnyttjad möjlighet

Generellt kan sägas att hela turistnäringen borde ta sig i kragen och systematiskt publicera innehåll som är väcker intresse, informerar och utbildar eller roar de målgrupper man vill nå ut till. Det finns en enorm potential som idag är helt outnyttjad.

Nu skall jag återgå till min semester i Kalmar med omnejd. Idag skall vi åka till Öland. Kanske skriver jag snart en ny blogg om Ölands officiella besöksguide för onlinebokning & turistinformation som lämnar en hel del i övrigt att önska. 🙂

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

1 Kommentar

  1. Adam Gerthel den 28 juli 2013 kl 10.43

    Det tragiska är ju att många företag som skapar den typen av kundmagasin åt t.ex. sportshopen ofta bara är ute efter reklampengarna som finns i att få leverantörerna att bekosta artiklarna (i utbyte mot reklamplats) och sällan bryr sig om det större värdet som finns i själva innehållet som skapats.

    Sportshopen har säkert inte ens fått tillgång till artiklarna utan bara fått katalogleveransen till dörren efter att korrundorna avklarats.

    Det finns ofattbart mycket material som borde, som du säger, utnyttjas i alla kanaler men som tragiskt nog inte gör det. Jag hoppas din uppmaning når fram.



elit. consequat. tempus elit. tristique adipiscing elementum eget dolor Praesent
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest