Hjälp! Hur får jag tid att skriva?

Du känner säkert igen dig. Du vill skapa intressant och engagerande innehåll för ditt företags målgrupper. Men du har inte tid! Alla andra tycks ha tid, att döma av den lavinartade ökningen av böcker, bloggar, podradio-kanaler med mera. Att skapa bra innehåll kräver rejält med tid. Tid du inte har. Så vad göra? Hur gör andra? Hur får vi mer tid att skriva eller producera annat innehåll? Jag har träffat David Stiernholm, som arbetar som ”struktör”, och frågat om hans bästa tips. Läs för att ta del av dem!

Innan David får komma till tals skall några andra få ge sina tips. Men först: Varför behöver vi tid?

Värdefullt innehåll tar tid att skapa

Att det tar tid att skapa värdefullt innehåll är en gammal sanning. Det märker inte minst vi på Kntnt, som har ambitionen att blogga två gånger varje vecka, och erbjuda inspirerande frukostseminarier med innehåll varje månad.

Innehållsskapandet är något som vi prioriterar av flera skäl. Vi är övertygade om att ett bra innehåll väcker intresse och förmedlar det vi gör. Vi vill dessutom leva som vi lär. Inga konstigheter. Att ta fram relevant innehåll är dock en process som tar tid, där förarbetet mynnar ut i exempelvis ett färdigt inlägg här på bloggen. Själva skrivandet är en del och hur vi kan få mer tid att skriva, ska vi titta närmare på här.

Det tar för mycket tid att skriva

Marknadsförare och kommunikatörer förutspås att under 2014 öka sitt intresse för innehållsmarknadsföring (content marketing). Efter ett tag kommer de, precis som du kanske redan har gjort, märka att innehållskapandet tar en rejäl bit av arbetstiden. Och nu räcker det inte längre att vara sökbar på webben eller fylla webbplatsen med vilket innehåll som helst. Nu krävs mer än att bara producera och publicera mycket material. Innehållet skall vara av bra kvalitet och ge läsarna värde. Och därför behövs mer tid än tidigare för att producera innehåll.

En lösning för att inte behöva göra allt själv är att beställa material från andra, exempelvis innehållsleverantörer. Även som beställare krävs det dock att man avsätter tid för arbetet med att ta fram relevant underlag för att leverantören ska kunna skapa rätt innehåll.

När vi pratar med marknadsförare är det, oavsett övriga skillnader, en aspekt av content marketing som jämt och ständigt dyker upp i samtalen: ”Det tar ju så mycket tid”.

Mindre snack och mer verkstad

Som alltid när aspekter som tid, kunskap och mening kommer på tal så är det lätt att hamna i filosofiska diskussioner. Man kan ställa sig olika frågor. Finns det en reell brist på tid, det vill säga för få antal timmar till det arbete som behöver göras? Är de arbetsuppgifter som planeras in för många för antalet timmar? Eller är tidsbristen endast upplevd? Är det frågan om att prioritera bättre bland arbetsuppgifterna? Eller att planera in skrivandet? Eller handlar det om att hitta sätt att motivera mig själv att faktiskt skriva?

Orsakerna varierar såklart. Men en sak är säker: arbetsdagen innehåller annat än skrivande. Därför ska vi nu rikta blicken på praktiska förslag till lösningar. Eller i alla fall ge lite hjälp på vägen. Häng med!

Hur ska jag prioritera?

Hur ska jag se till att motivera mig att faktiskt få tid att skriva? Är kanske en lösning att vi helt enkelt accepterar att det tar tid?

Någon gång kan det hända att en lyckosam idé kommer farande som en blixt från klar himmel. Möten ställs in eller flyttas. Telefonen tystnar i några timmar. Tiden finns plötsligt så att flowet kan infinna sig. Härligt!

Oftare är det andra arbetsuppgifter som kan upplevas som viktigare att göra för tillfället. Skrivandet är slutprodukten av en process som kan se ut såhär: inspiration, idé, research och tid för reflektioner, samtal med andra, leta upp bilder. Och sist skriva ett inlägg.

Inspiration och grund för innehåll i inlägget samlas ofta in parallellt med annat – både privat och på arbetet. När jag exempelvis läser nyheterna hittar jag ofta intressanta artiklar. Jag har för vana att mejla artiklarna till mig själv med ett eller flera beskrivande ord i ämnesraden. Orden är övergripande som webbstrategi, content marketing eller utveckling. Sedan vid datorn söker jag på orden i mailboxen och samlar ihop artiklarnas länkar i ett dokument på Google Drive eller i Evernote, beroende på var jag vill ha dem lätt åtkomliga. Där finns sedan en idébank för blogginlägg. Så hur gör då andra som lyckas erbjuda värde i sitt innehåll?

Inspiration från andra

Några av de artiklar jag har samlat just för att få inspiration till att få mer tid för att skriva är följande från Sara Öhman, Jerry Silfwer, Pontus Staunstrup och David Stiernholm. Även om de inte fokuserar på hur arbetstiden kan struktureras i minuter och timmar, ger deras innehåll inspiration till att släppa loss tankarna, minska prestationspressen och komma igång med att skrivandet. Det vill säga, inläggen ger mig värde för det jag behöver göra.

Sara Öhman menar att känslor är en väg till framgång framför faktabaserat innehåll. För att uttrycka känslor behöver tankarna få ta tid. För att snabbare komma igång med förarbetet till sitt innehåll delar Sara med sig av den modell för att göra en innehållsstrategi på bara 5 minuter.

Jerry Silfwer tipsar om att ta hjälp från filmens värld för att få till sitt berättande. På bara 15 minuter kan man med Jerrys mallar få till en grund för sin storytelling.

Pontus Staunstrup visar hur smart det är att återanvända sitt material i olika former. Genom Pontus tips kan en text omvandlas till en film, en presentation till ett white paper och så vidare.

David Stiernholm ger konkreta råd och en hjälpande hand för att återfå sin struktur efter en hektisk period då de där högarna samlats istället för att ha lagt på rätt ställe.

Struktörens bästa tips för att få mer tid att skriva

För fler praktiska råd om att få mer tid till skrivande, så sökte jag upp David Stiernholm – Sveriges första ”struktör” – för en intervju. Här är Davids lösning på problemet med för lite tid för att lyckas med din content marketing.

David har själv en sorts text som han vill bli bättre på att skriva. Han har därför gjort en egen skrivutmaning. Varje gång han har skrivit en text så bockar han av det i en ruta. För var femte ruta får han dra en lott ur en skål. Vinsterna är överraskningar som varierar från smått till stort. Att just bli överraskad bidrar till att skrivandet blir gjort.

Att skriva är något vi har att göra i konkurrens med allt annat vi har att göra. Därför kan vi behöva planera in skrivandet och hitta sätt som motiverar oss att genomföra det skrivande som vi har föresatt oss att genomföra.

Stegvis ökning av planering för att få mer tid att skriva:

  1. Skriv upp skrivandet på din att göra-lista.Skriv upp på att göra-listan att du ska skriva, så att du inte bara har det i huvudet. Det kan ändå vara så att du väljer att prioritera bort skrivandet även när det står i kalendern och då får du inte skrivit som du hade tänkt.
  2. Boka in tid för skrivande i kalendern.Boka in tid att skriva genom att blockera återkommande tid varje vecka i din kalender. Planera in tid som ett möte med dig själv. En del av oss har dock lätt för att prioritera tid med annat än oss själv. Då kan man behöva öka attraktionskraften för att du faktiskt ska hålla den inbokade tiden med dig själv.
  3. Belöna dig när du har skrivit.Gör din egen utmaning med belöningar exempelvis med att var femte gång du har klarat att hålla den inbokade tiden och skriva, så kan du ge dig själv en belöning. För att öka motivationen ytterligare kan du föra in ett överraskningsmoment.
  4. Överraska dig själv med vilken belöning du får när du har skrivit.Genom att du ser fram till att få en överraskning blir det ännu lättare att hålla den inbokade tiden.

Tack David Stiernholm för dina tips!

Lyssna på Marias intervju med David

Vill du höra min intervju med David? Sätt dig till rätta, höj volymen och klicka på uppspelningsknappen nedan.

Till sist

Hur gör du för att få mer tid att skriva värdefullt innehåll? Kommentera gärna med dina bästa tips.

Och du, gillade du blogginlägget, visa det genom att dela med dig till vänner och bekanta på Facebook, Twitter. LinkedIn och Google+.

Foto © Kevin Dooley (CC BY 2.0)

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

4 Kommentarer

  1. Jerry Silfwer den 20 januari 2014 kl 20.46

    Tack för fint omnämnande och tack för en bra artikel.

    Mitt favorittips för att få tid att skriva är vad jag kallar ”Utkastmetoden”. När jag får en idé eller bara lust att skriva något så rafsar jag ihop ett inlägg (eller bara några rader) i Evernote. Och så fort det blir tråkigt slutar jag skriva och gör något annat.

    Detta gör att själva skapandeprocessen inte associeras med några negativa känslor. Det är bara roligt och utkasten till bloggposter blir efter ett tag ganska många.

    Sedan när jag vill publicera något så botaniserar jag bland utkasten. Kanske slår jag ihop några? Jag redigerar, strukturerar och bildsätter. Detta är en helt annan typ av arbetsmoment än själva skapandeprocessen. På relativt kort tid kan jag då publicera bra innehåll – och har fortfarande massor av utkast kvar på ”sparkontot”.

    Det är också bra att låta innehållsidéer ”ligga till sig” ett tag, tycker jag. Ofta dyker nya perspektiv upp med tiden. Och ibland tar det ett litet tag innan jag själv kommer på vad jag egentligen vill ha sagt med ett specifikt innehåll.



  2. Thomas Barregren den 21 januari 2014 kl 09.43

    @Jerry,

    tack för tipset. Jag gör något liknande när jag skriver till denna blogg. Dock inte lika systematiskt. Jag har löslappar med artikelidéer drällandes på det fysiska skrivbordet. Jag har filer med påbörjade/skissade artiklar i en mapp på datorns skrivbord. Jag har en mapp i mejlprogrammet med artiklar med innehåll som jag kan använda som inspiration. Jag vet att jag borde lägga in allt i Evernote. Men det bär emot. Jag är ganska analog av mig. 🙂

    Jag håller också med om att texter mår bra av att ligga till sig. De bästa blogginläggen jag har skrivit har fått vila minst en natt. Ibland flera. Då och då läser jag texten och gör justeringar.

    En annan metod som jag använder är att inte skriva på datorn utan med penna. Låter stenålder. Men datorn får mig att vilja skriva rätt från början – vilket gör att det går trögt. Med en penna, som skall glida skönt över pappret, så känner jag inte samma hämning. Det bara rinner ut ur mig och ned på pappret. Och ofta blir det ganska bra!

    Ett sista tips från mig är att skriva varje dag. Om än bara så lite. Det är lika viktigt för att hålla uppe din skrivar-kondition, som det är att träna för att hålla uppe din fysiska kondition. Ett sätt att få lite tid att skriva är att avsätta någon timme eller så varje dag.



  3. Pontus Staunstrup den 29 januari 2014 kl 22.10

    Hej Maria, tack för omnämnandet i din bloggpost. Ett mycket konkret tips jag lagt på minnet för att komma igång med innehållsmarknadsföring är att försöka besvara de vanligaste frågorna kunderna ställer, i t.ex en bloggpost. Det var så bl.a Marcus Sheridan, idag the Sales Lion men då en inte alltför lyckad försäljare av simbassänger kom igång: http://www.nytimes.com/2013/02/28/business/smallbusiness/increasing-sales-by-answering-customers-questions.html?_r=2&



  4. Maria Gustafsson den 4 februari 2014 kl 11.14

    Hej Pontus,
    Tack själv för att du delar med dig så användbara och smarta sätt att ta hand om material på många sätt.
    Ditt konkreta tips att fråga om vad läsarna vill veta mer om använder jag då och då. Nu påminde du mig så jag frågade direkt både på Facebook och på Twitter. Tack för påminnelsen!
    Maria



elit. consectetur tempus Donec massa venenatis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest