Facebook ändrar nyhetsflödet. Vad ska du göra? Kntnt radio 163

Facebook ändrar nyhetsflödet – igen. Nu åker nyheter och video ut och den organiska räckvidden för företag, varumärken och medier stryps ännu mer. Istället ska innehåll från familj, vänner och grupper lyftas fram. I avsnitt 163 av Kntnt Radio summerar Pia och Thomas vad som ändras, funderar på motiven och ger tips på vad du ska göra.

Facebook ändrar nyhetsflödet

Den 12 januari postade Mark Zuckenberg på Facebook (var annars) ett meddelande som skakade om världen. Åtminstone den delen av världen som försöker använda Facebook för att ragga kunder och läsare/lyssnare/tittare.

Budskapet är tydligt. Organisk spridning av innehåll från företag, varumärken och medier ska strypas ännu mer. Varför? Mark Zuckenbergs och andra Facebook representanters förklaring spänner över ett stort spektrum. Allt från ”vi har nyligen fått feedback” att inlägg från företag och medier ”tränger ut personliga ögonblick” till att ”passivt läsande av artiklar eller tittande på video … kanske inte är så bra”.

Mediebranschen är rasande. Så rasande att Mark Zuckenberg tvangs lova att lindra smällen. Medier som ”gemenskapen värderar som trovärdig” ska gå före i kön. Måhända lugnar det de största mediahusen. Men det lugnar inte folk som oroar sig för spridning av smal kvalitetsjournalistik.

De luttrade kommunikatörerna och marknadsförarna på företagen är mer resignerade. Vi har varit med förr. Det är inte första gången Facebook stryper vår organiska räckvidd. Kanske är det dags att skita i Facebook?

Veckans avsnitt av Kntnt Radio börjar med en genomgång av vad som ändras. Vi nämner också några av de tidigare lappkasten Facebook gjort med sin algoritm.

Facebooks motiv

Men vad ligger bakom Facebooks beslut? Och varför dessa återkommande lappkast?

Är det investerares kallhamrade krav på ökad tillväxt? Är det för att undvika staters och myndigheters granskade öga. Eller är det verkligen av omsorg för användaren och en strävan att ”bring people together”som Mark Zuckenberg säger?

Thomas och jag funderar högt på Facebooks egentliga motiv till den senaste totala omdaning av Facebooks nyhetsflöde.Lyssna och tyck till!

Vad ska du göra?

Så vad ska du göra? Innan förändringarna har rullats ut och vi ser effekten av det är det svårt att komma med råd. Men Thomas och jag har några idéer som vi tar upp i veckans avsnitt av Kntnt Radio.

Länkar

Det har redan skrivits spaltmeter megabyte om Facebooks stora förändring. Och det kommer sannolikt att produceras mycket  mycket mer innehåll på ämnet innan året är till ända. Men här är i alla fall några lästips:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Walk-On © Jamie Rumley (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

1 Kommentar

  1. Stefan den 27 januari 2018 kl 12.52

    Väldigt bra svar på sista rubriken angående vad man bör göra åt den här förändringen. Jag arbetar på ett bolag som är en Marketing Partner till Facebook och vi har överösts av frågor från kunder kring just det ni belyser här, och många är väldigt oroliga. I och med att vi har väldigt bra direktlänkar in till Facebook har vi även bollat den här pucken den vägen, och som en superkort sammanfattning behöver inte annonsörer oroa sig alls över den här förändringen. Det syftar mycket mer till att ”rensa upp” i det organiska (läs få undan click baits och ”Tagga någon som också gilla rock”) till hänsyn för det ‘verkligt’ personliga. Den betalda annonseringen kommer påverkas ytterst lite av det och man kan även ha i bakhuvudet att liknande nyheter släppts en bit över 10 gånger de sista 3 åren (kanske inte riktigt av den här magnituden i kombination med click bait-nyheterna).



mattis Praesent risus. in suscipit elit. efficitur. ut sed id dolor

Pin It on Pinterest