Förändra världen med sociala medier

Frukost seminarium hos Rabash
Frukost seminarium hos Rabash. Foto: Caroline Jensen .

Idag startade min kollega Thomas Barregren och jag dagen med kaffe, smörgås och mingel på frukostseminariet i kommunikationsbyrån Rabash ljusa lokaler i Pustervikshuset. Rubriken på föreläsningarna var Sociala medier kan förändra världen, så våra förväntningar var satta i en matchande nivå.

På plats hos Petter, Hannah, Elin, Alexander och Nanna på Rabash fanns två talare från organisationerna Greenpeace och Djurens rätt. Bägge med lång erfarenhet av att arbeta aktivt med stora mängder aktiva följare för att via sociala medier nå resultat inom sina intresseområden, miljö respektive djurrätt och djurskydd.

Skapar aktivt värde i sociala medier

Evelina Bergström från Greenpeace och Moa Richter från Djurens rätt delade generöst med sig av sina erfarenheter av att arbeta med sociala medier. I sina föreläsningar idag fokuserade de främst på organisationernas gillasidor på Facebook. Gemensamt för båda organisationerna är att deras medlemmar är aktiva och ofta har starka åsikter för miljö och djurskydd. Vilket de gärna och ofta uttrycker på sociala medier.

Moa Richter från Djurens rätt

Moa Richter från Djurens rätt inledde morgonens föreläsningar. Hon berättade att Djurens rätt, som startades redan 1882, nu har omkring 35 000 medlemmar. Även om djurrättsorganisationen som ideell förening har rejält med år på nacken så var de tidiga med att använda en sida i Facebook för sin kommunikation med medlemmar och intresserade. De startade sidan 2007 och har sedan starten haft en aktiv kommunikation med sina nära 200 000 följare.

Ungefär hälften av trafiken till den huvudsakliga webbplatsen djurensratt.se kommer från sociala medier varav 90 % från Facebook, så det är självklart för Moa med kollegor att engagera sig i att hålla sidan aktiv.

Under årens lopp har Djurens rätt lärt sig vad som fungerar med deras målgrupp. Moa delade med sig av tio råd för att kommunicera framgångsrikt via Facebooksidan. Fem Do’s och fem Don’t’s ur sex års arbete med sådant de har lärt sig fungerar eller inte i arbetet med sociala medier.

5 Do’s för att lyckas på Facebook

Här ger Moa fem råd för att lyckas med sin kommunikation på Facebooksidan.

Relevans

Att innehållet är relevant är centralt för att följarna ska uppleva allt innehåll på sidan som trovärdigt och intressant för sidans syfte och avsändare.

Bilder

Inlägg med bilder ger upp till 10 gånger så många delningar än inlägg med enbart text. Bilderna måste dock vara relevanta och hänga samman med innehållet i texten för att uppskattas av följarna.

Tidpunkt

Söndagskvällar mellan kl 19–20 är den bästa tiden för genomslag på Facebook. Så glöm att bara jobba måndag till fredag sa Moa.

Tillgänglighet

När man kommunicerar på Facebook så är det viktigt att vara tillgänglig för att besvara frågor. Moa visar ett exempel när en läsare ställer en fråga och återkommer efter 11 timmar med en ilsken kommentar om att Djurens rätt inte vill besvarar frågan. Innan Djurens rätt själva svarar går en annan läsare in och svarar på frågan. Tillgängligheten är även att konversationen kan även flytta mellan kanaler, som Instagram, Twitter, Google+ och YouTube även om Facebook absolut är störst.

Blockera

Till slut behöver man ibland ta till möjligheten att blockera en följare när någon upprepat är otrevlig eller hotfull så blockeras denne från att kunna skriva fler kommentarer på sidan.

5 Don’t’s för att lyckas på Facebook

Här ger Moa fem råd för sådant som är smart att undvika när man vill lyckas med sin kommunikation på Facebooksidan.

Sponsring

Betala inte för att inlägg ska synas bättre. En organisk tillväxt är bättre för den bygger på läsarnas äkta engagemang.

Sell out

Var inte en ”sell out” och fiska gillaklick med söta bilder och lättköpta poänger, det straffar sig i längden och bygger inte förtroende.

Fokusera på stökiga

Välj att besvara de läsare som engagerar sig med relevanta inlägg istället för att lägga energi och tid på de troll som mest stör.

Missa twisten

Ta tillfället att omforma en nyhet eller händelse till att bära ditt budskap och kommunicera detta tillsammans. Inte bara nyheten i sig.

Känslor

Svara inte när du har starka känslor. Gör annat en stund innan du svarar.

Evelina Bergström från Greenpeace

Evelina Bergström har jobbat internationellt på Greenpeace i ett sociala medieteam på åtta personer. Hon berättade hur det var att kommunicera via en Facebooksida med fler än 1,5 miljoner gillade.

Greenpeace startades 1971 för att stoppa kärnvapenprov och har nu 38 miljoner supportrar världen över. Sociala mediestrategin som de utgår från fokuserar på att alltid inbjuda till handling. Evelina lyfter upp de goda resultat som Greenpeace hade med kampanjen Detox Fashion. Där modeföretag kan skriva under ett manifest mot miljöförstöring.

Inledningsvis säger Evelina att kommunikationen vi ser i sociala medier är bara toppen av ett isberg där toppen syns och 90 % ligger under ytan och sammanfattar Greenpeace lärdomar som följer.

Bjud in till handling

Varje inlägg som publiceras oberoende av kanal ska inbjuda till en handling av något slag. Handlingen kan variera mellan att klicka gilla, dela vidare, kommentera, skriva ett brev eller gå vidare till en annan webbplatsen för att skriva under en namninsamling eller liknande.

Aktualitet och trender

Koppla det egna budskapet till aktuella händelser och pågående trender. Genom att bädda in sina budskap i aktuella händelser och lyfta fram trender ökar intresset för Greenpeace budskap.

Beröm på rätt ställe

Lägg fokus på att läsarna är hjältarna, inte Greenpeace. Rikta alltid budskapen så att det är läsarna som får berömmet istället för avsändaren. Det stärker medlemmarna och ökar deras vilja att klicka gilla, dela vidare och kommentera. Därigenom ökar engagemanget och budskapet sprids vidare.

Delaktighet och delbarhet

Utgå från perspektivet delaktighet och delbarhet redan när bilderna designas till inläggen. Använd ytan i bilderna till att bära budskap som Jag gillar Arctic istället för att Greenpeace gillar arctic. Med budskapet jag gillar är det mycket lättare för läsarna att stå bakom och därigenom dela vidare på sin sida.

Kvalitet framför kvantitet

Publicera hellre färre dock genomtänkta budskap i bilder, texter och länkar istället för att lägga upp många för att fylla på med nytt. Materialet som publiceras på Facebook ska hålla samma kvalitet som det material som publiceras på webbplatsen. Evelina framhåller att de kommunicerar på olika sätt beroende om de är på Pinterest, Instagram, Twitter, Google+, YouTube eller Tumblr. Kan du se skillnaden?

Hantera trubbel i paradiset

När någon skriver strunt och attackerar andra läsare i kommentarstrådar kan enstaka läsare döljas men det använder Greenpeace väldigt sällan. De uppmuntrar istället aktiva diskussioner och går sällan in för att moderera även när vågorna går höga i kommentarstrådarna.

Innehåll efter kanal

Marknadsför sociala medier i varandra för ökad spridning. Evelina poängterar att kommunikationen i sociala medier för Greenpeace har mer karaktär av crowdsourcing än marknadsföring även om den självklart har det syftet och den effekten. Saker som kommer upp i en kanal kan skrivas om till budskap i en annan. Geeenpeace använder Facebook som en viktig kommunikationskanal där så många av aktiva medlemmar befinner sig varje dag.

I Google+ märkte de att läsarna var av en annan grupp än på Facebook, äldre och kunnigare om miljöfrågor. Utifrån detta anpassade de sitt innehåll till mer fokuserat på fakta. På Instagram är stilen av en lättare karaktär så där publicerar de bilder och mindre text. Här är stilen mjukare och mer familjär, därför behöver kommunikationen passa målgruppen som är aktiv där. I Twitter finns en mer provokativ stil som Greenpeace hakar på för att nå för öka kännedom om frågor. Twitter underlättar även kontakten med och påverkan till politiker och journalister.

Evelina avslutade med uppmaningen att våga leka, misslyckas och även vara rolig då och då när det passar in på råden ovan.

Blick mot framtiden

På frågestunden ställde jag frågan hur talarna utifrån sina erfarenheter att jobba med sociala medier i stora organisationer tror att vi använder sociala medier i framtiden, säg om ett år.

Evelina och Moa trodde att vi fortfarande kommunicerar på Facebook samtidigt som det har utvecklats nya kanaler. Och möjligtvis blir det så att med tanke på diskussionerna om övervakning via internet att vi kommunicerar mindre personligt och mer via olika stängda grupper och gemensamma sidor. Att de fortsätter att förändra världen via sociala medier var helt klart. Se talarnas presentationerna här.

Ja, ingen vet något om framtiden. För bara sju år sedan kände vi inte till Facebook som nu är en självklar del i mångas dagliga kommunikation. För bara ett år sedan fanns inte Kntnt och nu är vi här. Utvecklingen är spännande och vi följer den på jakt efter värdefullt innehåll.

Inspirerade efter ett informativt frukostseminarium åkte vi spårvagnen tillbaks till kontoret och ser fram till nästa tillfälle hos Rabash.

Foto © Shane Gross/Shutterstock

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

commodo ipsum sed massa at pulvinar et, id
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest