Förändrade villkor för B2B-marknadsföring Kntnt Radio 169 med content-spanarna

En studie av Google visar hur villkoren för B2B-marknadsföring har förändrats. Trots det lever många kvar i gamla föreställningar. I veckans avsnitt av Kntnt Radio är content-spanarna tillbaka för att slå hål på fem gamla sanningar som inte är så sanna. Lyssna nu!

Googles studie

Hur har digitaliseringen förändrat sättet som B2B-köpare undersöker sina alternativ och fattar sina beslut? Det ville Google undersöka.

Tillsammans med Millward Brown Digital frågade de 3 000 personer involverade i företags köpbeslut, och analyserade 13 månaders insamlad klickdata från en testpanel.

Slutsatsen blev att många gamla sanningar inte är så sanna längre (om de någonsin har varit sanna). Google kallar de för myter, och slår hål på dem i en artikel publicerad 2015.

Osanna gamla sanningar

2015?! Det är ju för tre år sedan. En evighet för snabbfotade marknadsförare. Är slutsatserna relevanta idag?

Ja, absolut. Utvecklingen har inte gått baklänges de tre sista åren, så osanna gamla sanningar har inte blivit sanna sedan artikeln skrevs. Tvärtom! Och tyvärr så lever och fordras myterna fortfarande.

Fem myter

I veckans avsnitt av Kntnt Radio går content-spanarna (åtminstone de två tredjedelar som inte lapar sol i Thailand) på djupet med de fem myterna:

  1. Millenials; deltar inte i köpbeslut.
  2. Det är de högsta cheferna som bestämmer.
  3. Fokusera på att bli hittad när B2B-köpare letar efter leverantörer.
  4. B2B-köpare gör sina efterforskningar vid en skrivbordsdator.
  5. Video är bara användbart för att fånga uppmärksamhet.

Länkar

Länkar till sådant vi nämner i podden och lite till:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Roses © Modern Pitch (CC BY-SA 3.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

4 Kommentarer

  1. Maria den 9 april 2018 kl 14.16

    Hej och tack för ännu ett bra avsnitt av er podd!
    I detta och även i tidigare avsnitt (tror jag) refererar ni till en undersökning gjord av Forrester som visar att företag som förser sin målgrupp med innehåll som är relevant i den tidiga delen av köpresan har dubbelt så stor chans att i slutändan vinna affären, jmf med företag som bara har ”produktorienterat” innehåll. Vilken undersökning är det ni refererar till?
    Vänliga hälsningar/Maria



  2. Pia Tegborg den 10 april 2018 kl 10.18

    Hej Maria,

    Tack. Kul att du uppskattar vår podd:-)

    Undersökningen från Forrester som vi refererar till är Q4 2012 Global Executive Buyer Insight Online Survey. Eftersom du är intresserad av detta område vill jag passa på att tipsa dig om Thomas artikel ”3 av 4 köper av B2B-företag som ger dem insikt”. Där hittar du länkar till flera intressanta undersökningar. Vänliga hälsningar Pia



  3. Maria den 10 april 2018 kl 17.39

    Stort tack för svar och tips:-)
    Maria



  4. Thomas Barregren den 11 april 2018 kl 12.40

    2× kommer från ”The new battleground for marketing-led growth”. Där står följande att läsa om B2C-försäljning: ”Digging deeper, we discovered just how vital it is to be included in the set of brands that first come to a consumer’s mind when he or she is triggered to make a purchase decision. These brands in the initial consideration set were more than two times as likely to be purchased as were brands considered only later in the decision journey.”

    74% kommer från ”To Win Against Increasing Competition, Equip Your Salespeople With A Deeper understanding Of Your Buyers”. Där står följande att läsa om B2B-försäljning: ”We know that when you get in early and help create the solution vision with the buyer that you win more. Our research proves that this win rate is upwards of 74% (see infographic).”

    Länkar hittar du i slutat av artikeln.



7b68200361506eb0b4e18222b9a6b8bevvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest