Google RankBrain – artificiell intelligens som förstår vad du vill

Sökmotoroptimering – populärt kallat SEO efter engelskans Search Engine Optimization – är viktigare än någonsin för att vårt innehåll ska bli hittat. Förr var SEO lite av svart magik. Trollkarlar från SEO-byråer fixade och trixade med länkar och nyckelord för att vårt innehåll skulle synas i sökresultatet. Nu handlar SEO om att skriva innehåll som fokuserar på ett ämne, är relevant för ämnet, är intressant för läsaren, och tillför något nytt. Det gynnar sajter rik på värdeskapande innehåll, och straffar tunna sajter och sajter med skräpinnehåll. Och det kan vi tacka bland annat Panda, Penguin, Hummingsbird i Googles menageri – och nykomlingen RankBrain. I denna artikel berättar Filip Majetic mer om just RankBrain.

Filip Majetic
28 januari 2016

Nytt år och mas­sa nya saker som hän­der inom SEO. Ännu vet ing­en rik­tigt vad. Men det ska vi inte bekym­ra oss om i den­na arti­kel. Istäl­let ska vi tit­ta när­ma­re på en av fjol­å­rets sto­ra nyhe­ter – Rank­Brain.

En tales­man från Goog­le har avslö­jat att det är den tred­je vik­ti­gas­te sig­na­len för ran­king­en. Den all­ra vik­ti­gas­te är fort­fa­ran­de län­kar från and­ra sidor. Och num­mer två för­mo­das vara något som heter Latent Seman­tic Index­ing. Men den tred­je vik­ti­gas­te sig­na­len av hund­ra­tals är allt­så Rank­Brain. Men vad är det?

Vad är RankBrain?

Rank­Brain är ett pro­gram som använ­der arti­fi­ci­ell intel­li­gens (ofta för­kor­tat AI) för att lära sig vad du och jag egent­li­gen sök­te efter när vi knap­pa­de in något i Goog­les sökru­ta. Det hjäl­per Goog­le att bli träff­säk­ra­re och pre­sen­te­ra ett så nyan­se­rat och pre­cist resul­tat som möjligt.

Rank­Brain bear­be­tar en enorm mängd text  på oli­ka språk  för att lära sig den egent­li­ga bety­del­sen av ord och fra­ser uti­från hur de används. På så sätt kan Goog­le sökal­go­ritm för­stå ald­rig tidi­ga­re sed­da sök­ning­ar och fort­fa­ran­de fil­tre­ra resul­ta­ten så att en vag sök­ning får ett rele­vant resultat.

Det som skil­jer Rank­Brain från många and­ra av Goog­les algo­rit­mer är dess för­må­ga att pro­gram­me­ra om sig själv så att den anpas­sar sig efter den infor­ma­tion den ana­ly­se­rar. Goog­les tra­di­tio­nel­la algo­rit­mer krä­ver att män­ni­skor skri­ver om reglerna.

Tag till exem­pel den­na sökning:

vad för kall söt rätt serveras vanligtvis som dessert

Sva­ret är natur­ligt­vis glass. Men det ”vet” inte en van­lig algo­ritm. Men Rank­Brain klu­rar ut det efter att ha ana­ly­se­rat någ­ra sök­ning­ar och sökre­sul­tat, och läg­ger auto­ma­tiskt till det som ett specialfall.

I Rank­Brain är det arti­fi­ci­ell intel­li­gens som pro­gram­me­rar om algo­rit­men så att den tar hand om spe­ci­al­fal­let. I en tra­di­tio­nell algo­ritm skul­le en Goog­le-tek­ni­ker behö­va läg­ga in ett spe­ci­al­fall för att han­te­ra sam­ma situation.

Smartare än människor

Rank­Brain är rik­tig träff­sä­ker. I ett expe­ri­ment lät Goog­le sina ingen­jö­rer täv­la mot Rank­Brain om vem som bäst kan gis­sa vil­ken sida av någ­ra giv­na som kom­mer att pla­ce­ra sig i top­pen för en given sök­fras. Ingen­jö­rer­na pric­ka­de rätt sju av tio gång­er. Rank­Brain åtta av tio.

Rank­Brain är oum­bär­lig för Goog­le. Var­je dag sker tre mil­jar­der sök­ning­ar. Av des­sa är fem­ton pro­cent – 450 mil­jo­ner sök­ning­ar – såda­na som Goog­le ald­rig har sett förr. Många av dem använ­der långa fra­ser och är väl­digt spe­ci­fi­ka för en smal nisch. Det är omöj­ligt för Goog­les tek­ni­ker att upp­da­te­ra algo­rit­mer­na för hand för att ge sam­ma resul­tat som de nu når med RankBrain.

Greg Cor­ra­do, seni­or rese­arch sci­en­tist på Goog­le, berät­ta­de i en inter­vju för Bloom­berg Busi­ness, om expe­ri­ment som visar hur vik­tig Rank­Brain har bli­vit under det år den har fun­nits. Att stänga av Rank­Brain ”skul­le vara lika illa för använ­dar­na som mis­sa att ser­va hälf­ten av sidor­na på Wikipedia”.

Hur påverkas content marketing?

Än så länge påver­kas sidors pla­ce­ring i sökre­sul­ta­tet gans­ka litet av Rank­Brain. Men den är som sagt den tred­je vik­ti­gas­te sig­na­len, och den är ny, så vi kan nog räk­na med att infly­tan­det ökar.

Den utveck­ling­en gyn­nar webb­plat­ser som regel­bun­det pub­li­ce­rar inne­håll  som sva­rar på frå­gor inom ett ämne eller en bransch. Där­för tror jag att con­tent mar­ke­ting på web­ben blir mer rele­vant än någon­sin. Och det i sin tur för­ut­sät­ter en genom­ar­be­tad innehållsstrategi.

Jag tror ock­så vi får se fär­re sökre­sul­tat med tunt inne­håll, eftersom syf­tet med Rank­Brain ver­kar vara att hit­ta det inne­håll som bäst besva­rar sök­fra­sens inten­tion, istäl­let för inne­håll som bäst mat­char själ­va sök­fra­sen. Saj­ter som tidi­ga­re har fått bra pla­ce­ring med hjälp av alle­han­da SEO-tek­nik kom­mer för­mod­li­gen att slås ut av webb­plat­ser som bäst besva­rar använ­dar­nas frå­gor inom ett områ­de och som har en bra länkprofil.

Google är inte ensam

I den här arti­keln har jag bara pra­tat om Goog­le. Men de är inte ensam­ma om att använ­da arti­fi­ci­ell intel­li­gens. Micro­softs Bing har RankNet och Face­book använ­der AI för att opti­me­ra nyhets­flö­det, för att näm­na någ­ra and­ra tillämp­ning­ar av tekniken.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »