Google RankBrain – artificiell intelligens som förstår vad du vill

Sökmotoroptimering – populärt kallat SEO efter engelskans Search Engine Optimization – är viktigare än någonsin för att vårt innehåll ska bli hittat. Förr var SEO lite av svart magik. Trollkarlar från SEO-byråer fixade och trixade med länkar och nyckelord för att vårt innehåll skulle synas i sökresultatet. Nu handlar SEO om att skriva innehåll som fokuserar på ett ämne, är relevant för ämnet, är intressant för läsaren, och tillför något nytt. Det gynnar sajter rik på värdeskapande innehåll, och straffar tunna sajter och sajter med skräpinnehåll. Och det kan vi tacka bland annat Panda, Penguin, Hummingsbird i Googles menageri – och nykomlingen RankBrain.

Under året kommer vi publicera tio gästkrönikor från den digitala maknadsföringsbyrån Teveo som är specialiserad på allt från Google – från AdWords och Analytics till SEO. I deras första gästkrönika berättar deras SEO-tekniker Filip Majetic mer om RankBrain. Varsågod.

RankBrain tredje viktigast för ranking

Nytt år och massa nya saker som händer inom SEO. Ännu vet ingen riktigt vad. Men det ska vi inte bekymra oss om i denna artikel. Istället ska vi titta närmare på en av fjolårets stora nyheter – RankBrain.

En talesman från Google har avslöjat att det är den tredje viktigaste signalen för rankingen. Den allra viktigaste är fortfarande länkar från andra sidor. Och nummer två förmodas vara något som heter Latent Semantic Indexing. Men den tredje viktigaste signalen av hundratals är alltså RankBrain. Men vad är det?

Vad är RankBrain?

RankBrain är ett program som använder artificiell intelligens (ofta förkortat AI) för att lära sig vad du och jag egentligen sökte efter när vi knappade in något i Googles sökruta. Det hjälper Google att bli träffsäkrare och presentera ett så nyanserat och precist resultat som möjligt.

RankBrain bearbetar en enorm mängd text  på olika språk  för att lära sig den egentliga betydelsen av ord och fraser utifrån hur de används. På så sätt kan Google sökalgoritm förstå aldrig tidigare sedda sökningar och fortfarande filtrera resultaten så att en vag sökning får ett relevant resultat.

Det som skiljer RankBrain från många andra av Googles algoritmer är dess förmåga att programmera om sig själv så att den anpassar sig efter den information den analyserar. Googles traditionella algoritmer kräver att människor skriver om reglerna.

Tag till exempel denna sökning:

vad för kall söt rätt serveras vanligtvis som dessert

Svaret är naturligtvis glass. Men det ”vet” inte en vanlig algoritm. Men RankBrain klurar ut det efter att ha analyserat några sökningar och sökresultat, och lägger automatiskt till det som ett specialfall.

I RankBrain är det artificiell intelligens som programmerar om algoritmen så att den tar hand om specialfallet. I en traditionell algoritm skulle en Google-tekniker behöva lägga in ett specialfall för att hantera samma situation.

Smartare än människor

RankBrain är riktig träffsäker. I ett experiment lät Google sina ingenjörer tävla mot RankBrain om vem som bäst kan gissa vilken sida av några givna som kommer att placera sig i toppen för en given sökfras. Ingenjörerna prickade rätt sju av tio gånger. RankBrain åtta av tio.

RankBrain är oumbärlig för Google. Varje dag sker tre miljarder sökningar. Av dessa är femton procent – 450 miljoner sökningar – sådana som Google aldrig har sett förr. Många av dem använder långa fraser och är väldigt specifika för en smal nisch. Det är omöjligt för Googles tekniker att uppdatera algoritmerna för hand för att ge samma resultat som de nu når med RankBrain.

Greg Corrado, senior research scientist på Google, berättade i en intervju för Bloomberg Business, om experiment som visar hur viktig RankBrain har blivit under det år den har funnits. Att stänga av RankBrain ”skulle vara lika illa för användarna som missa att serva hälften av sidorna på Wikipedia”.

Hur påverkas content marketing?

Än så länge påverkas sidors placering i sökresultatet ganska litet av RankBrain. Men den är som sagt den tredje viktigaste signalen, och den är ny, så vi kan nog räkna med att inflytandet ökar.

Den utvecklingen gynnar webbplatser som regelbundet publicerar innehåll  som svarar på frågor inom ett ämne eller en bransch. Därför tror jag att content marketing på webben blir mer relevant än någonsin. Och det i sin tur förutsätter en genomarbetad innehållsstrategi.

Jag tror också vi får se färre sökresultat med tunt innehåll, eftersom syftet med RankBrain verkar vara att hitta det innehåll som bäst besvarar sökfrasens intention, istället för innehåll som bäst matchar själva sökfrasen. Sajter som tidigare har fått bra placering med hjälp av allehanda SEO-teknik kommer förmodligen att slås ut av webbplatser som bäst besvarar användarnas frågor inom ett område och som har en bra länkprofil.

Google är inte ensam

I den här artikeln har jag bara pratat om Google. Men de är inte ensamma om att använda artificiell intelligens. Microsofts Bing har RankNet och Facebook använder AI för att optimera nyhetsflödet, för att nämna några andra tillämpningar av tekniken.

Filip Majetic

Författare: Filip Majetic

Filip Majetic driver Intripid Sökmotoroptimering tillsammans med Philip Blomsterberg. Han har sedan 2009 skrivit för webben med specialisering på konsumentupplysning, bland annat som recensent för Minhembio.com, en av Sveriges största sajter för hemmaunderhållning och har tidigare jobbat hos Teveo, med fokus på SEO och värdeskapande texter och innehåll. Filip bidrar även till att uppdatera en av Sveriges främsta Adwordsbloggar, Adwords-tips.se, för att den ska fortsätta vara den yttersta svenska källan för information om Adwords.

Läs mer av Filip Majetic

commodo venenatis, libero. elit. mattis suscipit id,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest