Framtiden i sociala medier Kntnt Radio 71 med Deeped Niclas Strandh och Sarah Larsson Bernhardt (Social by default)

Sociala medier är det självklara ämnet när Deeped och Sarah, kända som Social by default, intervjuas i avsnitt 71 av Kntnt Radio. Men frågorna är inte lika självklara (hoppas jag), och absolut inte svaren. Thomas och jag försöker ta samtalet en bit bortanför allfarvägen. Och om jag får säga det själv så tycker jag resultatet blev grymt bra. Lyssna och döm själv.

Det vet du inte om Deeped och Sarah

Deeped har varit präst i Svenska kyrkan. Idag är han en guru inom sociala medier. Men han predikar fortfarande, enligt Sarah. Bara ett annat evangelium. Om det, och hur det gick till när han bytte ut Tore mot Deeped kan du höra i podden. Liksom varför Sarah har ett et-tecken (&) i nacken.

Ska du vara i alla sociala medier

Syns du inte så finns du inte. Men räcker det som skäl för ditt företag att finnas i sociala medier? Många står vid ett vägskäl. Fortsätta pumpa ut innehåll för att fylla allt fler kanaler? Eller satsa på några utvalda utifrån en välgrundad strategi?

Välj den senare vägen, råder duon, och gör din hemläxa. Utgå från dina mål och din målgrupp. Är din avsikt att bygga ett arbetsgivarvarumärke kanske Linkedin är den bästa kanalen, medan Facebook kan vara det självskrivna valet i ett annat sammanhang.

Social medier del av kommunikationsstrategin

Många företag ser fortfarande sociala medier bara som ett komplement till den vanliga kommunikationen, istället för att se det som en integrerad del av kommunikationen. Men det håller på att ändra sig – med små, små steg – och allt fler utnyttjar sociala mediers möjligheter. För oavsett om ditt mål är att bygga arbetsgivarvarumärke, försäljning, traditionell marknadsföring eller kundtjänst kan sociala medier stötta detta arbete.

Alla delar sociala medier

Är det inte dags att på allvar riva stuprören, och se till att kommunikationsteam, marknadsteam, säljteam, kundtjänstteam med flera jobbar tillsammans för det bästa innehållet i sociala medier? Men hur gör man det? Och vilka roller behövs?

Linkedin är för b2b. Facebook är för b2c. Eller…?

Många tänker att Linkedin är för b2b och Facebook är för b2c. Men så enkelt är det inte. Två exempel på b2b-företag med fantastisk närvaro på Facebook är General Electric och Maersk.

Oavsett om ditt företag är b2b eller b2c, så är kommunikation b2p – från företag till person. Och beroende på ditt syfte och mål och var personerna du vill kommunicera befinner sig på sin beslutsresa, så passar den ena eller den andra kanalen bättre eller sämre. Människor har helt enkelt olika behov och beteenden i olika sociala medier. Vi spenderar tid på Facebook, men investerar tid på Linkedin, som ett exempel. Det hela blir inte lättare av att sociala medier lånar idéer från varandra, och att våra förväntningar på sociala medier och beteenden i dem förändras mycket.

Håller sociala medier på att bara bli medier?

Håller de sociala nätverken – chatt-apparna – på att ta över den sociala interaktioner, medan de tidigare sociala medierna blir allt mer likt vanliga medier. Deras affärsmodell är ju trots allt samma som tidningar och andra mediehus; att sälja annonsvisningar till en publik som man attraherar med innehåll. Deeped och Sarah tror inte det.

Sociala medier fungerar inte längre utan sina algoritmer som väljer ut vad för innehåll användarna ska få se. Och algoritmerna behöver användarinteraktion för att lösa sin uppgift. Så skulle sociala medier tappa den sociala delen och bara bli medier – broadcast medier – så skulle användarna inte få bra innehåll, sluta använda medierna och annonsmodellen kollapsa.

Utmaningar

Om ditt företag ska lyckas i sociala medier så måste du ta dig an flera utmaningar.

Först måste du förstå och kunna förklara hur sociala medier bidrar till bättre affärer. Först då kan du övertyga dem som sitter på pengarna att ge dig tillräckliga resurser.

Sen måste du rusta organisationen med rätt kompetens. Medarbetare som gör omvärldsbevakning, skapar innehåll och publicerar innehåll i rätt kanal och vid rätt tidpunkt för att nå rätt målgrupp blir ett måste.

Du måste också våga pröva nya kanaler. Pröva, gör om, gör rätt. Speciellt måste du börja pröva dig fram bland social nätverksappar (till exempel Snapchat). Detta område växer mycket snabbt, och det går inte att undvika om du ska förbli relevant.

Och (naturligtvis) så måste du jobba med bild. Text är sååå 2014.

Lär dig av youtubers

Vi är alldeles för textbaserade, säger Sarah och Deeped. Vi måste börja jobba mycket mer med rörlig bild. Det behöver faktiskt inte vara varken dyrt eller ta en massa tid. Här har de flesta företag en lång väg att gå. Men det finns ingen annan väg. Du måste bara göra det!

Deeped rekommenderar alla att lära sig av youtube-stjärnorna. Själv har han studerat Casey Neistats filmer. Varje dag levererar Casey en film om sitt liv och dom är riktigt grymma måste jag säga. Det tycker också Thomas 15-åriga son Arvid, som tipsar om dessa:

Bättre, mer, oftare

Sarahs och Deepeds nya mantra är ”bättre, mer, oftare”.

Du behöver göra bättre innehåll.

Du behöver göra mer innehåll.

Du behöver göra innehåll oftare.

Det låter jobbigt. Det är jobbigt. Men du måste publicera innehåll varje dag. Kanske inte i samma kanal, men du måste hela tiden göra saker. Kontinuerligt. Så att det finns skäl för din målgrupp att följa dig.

Kris i kommunikationsbranschen

Deeped tror att kommunikationsbranschen står inför ett stålbad. Byråer måste tänka om – från reklam till kommunikation på digitala plattformar. Det kommer att ta tid. Några kommer lyckas, Andra inte.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Not your part © Singleton (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

venenatis mattis Donec id odio dictum Curabitur tristique et, Aliquam fringilla eget
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest