Från grå bank till färgstark tv-station

"Big Content" för att attrahera, och "Small Content" för att konvertera. "Make Your CEO Shine". Och se till att få "The Big Yes". Det är Lasse Høgfeldts framgångsrecept för content marketing. Själv har han använt det för att omvandla en "vanlig" kommunikationsavdelning till en färgstark, internationellt uppmärksammad och prisbelönt TV-station. I avsnitt 78 av Kntnt Radio berättar han historien om Jyske Bank TV. Lyssna nu!

Pia Tegborg
15 december 2016

”Big Con­tent” för att attra­he­ra, och ”Small Con­tent” för att kon­ver­te­ra. ”Make Your CEO Shi­ne”. Och se till att få ”The Big Yes”. Det är Las­se Høg­feld­ts fram­gångsre­cept för con­tent mar­ke­ting. Själv har han använt det för att omvand­la en ”van­lig” kom­mu­ni­ka­tions­av­del­ning till en färg­stark, inter­na­tio­nellt upp­märk­sam­mad och pris­be­lönt TV-sta­tion. I avsnitt 78 av Knt­nt Radio berät­tar han histo­ri­en om Jys­ke Bank TV. Lyss­na nu!

Från kommunikationsavdelning till newsroom

Redan för 10 år sedan märk­te Las­se Høg­feldt att medi­e­land­ska­pet var på väg att för­änd­ras. Inte minst blev det allt svå­ra­re att nå sin publik genom de tra­di­tio­nel­la kana­ler­na. Uti­från den­na insikt möble­ra­des kom­mu­ni­ka­tions­av­del­ning­en på Jys­ke Bank om till ett brand news­room. Kom­mu­ni­ka­tö­rer och mark­nads­fö­ra­re ersat­tes av foto­gra­fer, jour­na­lis­ter och pro­du­cen­ter och dag­li­ga redak­tions­mö­ten infördes.

Det­ta blev start­skot­tet till det fram­gångs­ri­ka medi­e­fö­re­tag Jys­ke Bank är idag. Du hör Las­se berät­ta om den­na resa i förs­ta delen av dagens podd-avsnitt.

Big Content och Small Content

All inne­hålls­pro­duk­tion utgår från mål­grup­pen och var längs köpa­rens resa den­na befin­ner sig. Bero­en­de på inne­hål­lets syf­te talar man om Big Con­tent och Small Con­tent.

Big Content

Är inne­håll avsett att attra­he­ra den bre­da publi­ken. Sna­ra­re all­mänt hål­let än pro­dukt­spe­ci­fikt. Debatt­pro­gram är ett exem­pel. Musik- och idrotts­e­vent där ban­ken är medie­part­ner eller spon­sor är ett annat. Big Con­tent är avsett för kun­der i den tidi­ga­re delen av köpresan.

Small Content

Är inne­håll avsett att kon­ver­te­ra. Rik­tas till en avgrän­sad mål­grupp och är oftast i lin­je med ban­kens pro­duk­ter. Kan vara artik­lar om pen­sions­spar eller huslån för att ta ett par exem­pel. Small Con­tent är avsett för kun­der i den sena­re delen av köpresan.

The Big Yes

Det låter så enkelt. Rekry­te­ra inne­hålls­pro­du­cen­ter. Bygg en stu­dio inhouse. Tes­ta dig sedan fram och het­sa inte upp dig över mät­ning. Jo tack, men hur?

Skaf­fa ”The Big Yes” säger Las­se. Med det menat ett man­dat från vd så att du får en fri spely­ta och kan köra på utan att bli ifrå­ga­satt. Så du inte behö­ver vän­ta på det där sty­rel­se­be­slu­tet, eller på att che­fen ska bestäm­ma sig.

Make Your CEO Shine

I Jys­ke Bank ser man med­ar­be­tar­na som den vik­ti­gas­te mål­grup­pen och hälf­ten av allt inne­håll som pro­du­ce­ras är avsett för internt bruk. I arbe­tet ingår att kom­mu­ni­ce­ra vd:s visio­ner och tan­kar, vil­ket gör sig utmärkt i film där vd kan tala från hjär­tat till sina medarbetare.

Chili Klaus

En bra sto­ry slår allt menar Las­se. Men att sål­la agnar­na från vetet är inte det lät­tas­te. Även en erfa­ren chefre­dak­tör som Las­se kan ibland ång­ra ett beslut. I slu­tet av dagens podd-avsnitt hör du Las­se berät­ta histo­ri­en om kol­le­gan Klaus. Har du ald­rig hört talas om Chi­li Klaus kan jag rekom­men­de­ra den­na film. Är ett av många under­hål­lan­de avsnitt 🙂

YouTube video

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Give U My Name © Jyant (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »