GDPR i praktiken – del 2 Kntnt Radio 176 med Erik Ullberg

Fyra av tio svenskar kommer sannolikt att nyttja sina GDPR-rättigheter efter att lagen träder i kraft om en vecka. Det visar Novus-undersökning gjord på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Samtidigt känner nästan 50% av de svarande inte ens till att lagen nu kommer. Vi kan ju fråga oss hur detta ska gå?

Att som företag inte ha koll på sin data kan helt klart bli både smärtsamt och kostsamt. Så vad kan du, som jobbar med marknadskommunikation, se till att göra för att ro detta iland?

Tilsammans med advokat Erik Ullberg gräver vi ner oss i konkreta detaljer vad gäller nyhetsbrev, giltigt samtycke, Content Delivery Network och mycket, mycket annat som är relevant för din marknadsföring. Skynda dig att lyssna för tiden är knapp!

Kort summering av del ett

I veckans program inleder Thomas och jag med att kort summera förra veckans avsnitt, GDPR i praktiken – del 1.

Vi pratar om hur vi som företag skall tillgodose den registrerades rätt att få information när dennes personuppgifter behandlas. Vad skall vi luta oss mot när missbruksregeln vid publicering av bilder på människor inte längre gäller? Vi ber Erik Ullberg bena ut vad en personuppgift egentligen är (inte så självklart som man kan tro!). Och vi får svar på vem som bär ansvaret för uppgifterna om du anlitar en tredje part, såsom till exempel en molntjänstleverantör?

Detta är ett smakprov ur det batteri av frågor vi tog chansen att ställa till Erik. Lyssna gärna på första avsnittet i sin helhet för att hänga med när du här abrupt kastas in i vårt fortsatta samtal:-)

Ännu mer läsning och lyssning om GDPR

Ta gärna del av vårt tidigare publicerade material om GDPR:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: James Alley Blues © Tony Petersen (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Praesent amet, lectus eleifend commodo ut Nullam consequat. elit. neque.

Pin It on Pinterest